maya123 Skrevet 31. mars 2009 #1 Skrevet 31. mars 2009 Hei Jeg og min kone har planer om å prøve å bli gravid i løpet av juni. Derfor tenkte jeg å lufte litt spørsmål her inne med håp om å bli litt kloker på ting og tang. Gjelder samme regler for medmorskap om man kjøper sæd fra sædbank og insiminerer seg selv hjemme, eller må man gjøre dette på klinikk for at man skal kunne bli medmor (vi er gift), sikkert et temmelig dumt spørsmål men jeg spør likevel. Til dere som har blitt insiminert på Stork Klinikken; hvordan gikk dere fram? Er det noen her som har blitt insiminert på Rikshospitalet?
shot Skrevet 31. mars 2009 #2 Skrevet 31. mars 2009 Hei. Biologisk mors samboer/ektefelle får etter barneloven status som medmor dersom · hun har gitt samtykke til befruktning (bioteknologiloven § 2-5) · befruktningen har skjedd på godkjent helseinstitusjon i Norge eller utlandet · sædgivers identitet er kjent Så med andre ord gjelder ikke loven ved hjemmeinseminasjon. Vedr Storken er det bare å kontakte de. Dere får endel papirer å lese igjennom og fylle ut, så må dere igjennom en journalsamtale over tlf og gynekologisk test med div prøver her hjemme. Når alt dette er gjort er dere good to go
snuffe Skrevet 31. mars 2009 #3 Skrevet 31. mars 2009 Det er som shot sier; man må ha blitt behandlet ved "godkjent helsestell" for at medmorskap skal kunne innvilges. Og det er visst også ulovlig å privatimportere sæd fra sædbanker, om dere i det hele tatt finner en som vil selge dere det (sikkert mulig i USA).
pusenin Skrevet 4. april 2009 #4 Skrevet 4. april 2009 Tviler sterkt på om dere vil få importert sæd privat, og vil vel også tro at sjansen vil være høyere for at det klaffer når man gjør det på en klinikk i og med at de har instrumenter som gjør at sæden blir lagt lengre opp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå