påanigjen_74 Skrevet 31. mars 2009 #1 Del Skrevet 31. mars 2009 Hei Jeg venter mitt tredje barn, og kommer til å søke om keisersnitt denne gangen grunnet ting som har skjedd med de andre. Men syns det er fryktelig skummelt, og har egentlig ikke lyst. I natt drømte jeg at de ikke klarte å stoppe blødningene og sy meg igjen.... huff.. Jeg har mange rare ting jeg lurer på som: - hvordan åpner livmoren seg, siden en ikke har rier her som står for åpningen - får man tabletter eller noe for det ? - Skraper de ut morkaka ? - Blør man ekstra mye i etterkant i tillegg til renselsen ? Tenker på at det er blitt kuttet i livmoren og at en har sår der - Får man like mye etterrier ? - Hvor lang tid tar det å sys etterpå ? - Hvor lang tid før dere var på beina ? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139894573-kan-noen-som-har-tatt-keisersnitt-forklare-meg-noen-ting/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fire småtroll Skrevet 31. mars 2009 #2 Del Skrevet 31. mars 2009 Jeg var også veldig nervøs, men det gikk overraskende bra, er 6 uker siden nå... Til spørsmålene dine: - de bruker kniven hele veien inn, kutter seg gjennom 6 lag, inkludert livmorveggen og syr igjen etterpå. - de skraper ut livmora ja, blir som en utskrapning, derfor er det faktisk noen som blør mindre etter et keisersnitt enn etter vaginal fødsel. - jeg blødde ganske mye etter at ungen var hentet ut siden livmora ikke trakk seg sammen med en gang, måtta ha to poser med blodoverføring, men alt gikk greit. Nå 6 uker etter snittet er renselsen i ferd med å gi seg, bare litt misfarget utflod igjen. - etterriene er der, men ikke så ille som etter forrige fødsel (som var vaginal), men man får jo endel smertestillende i døgnene etter snittet så en kjenner de nok ikke så godt. - jeg ble sterilisert i samme slengen og de brukte nok en 20-30 min på å sy meg sammen. Hadde ungen på brystet de første 5-10 min av sammensyingen da, så de virket ikke så lenge. -Jeg ble operert på kvelden, og var oppe av senga i tolv tiden dagen etter, men var veldig svimmel. Fikk da den blodpverføringen og etter det var alt mye bedre. Et døgn etter snittet hadde jeg ungen hos meg hele tiden og stelte den selv. Jeg synes alt gikk veldig greit på sykehuset, ingenting å grue seg for! Men ukene etterpå hvor en må ta hensyn til såret synes jeg var kjempelange, ble så utålmodig etterhvert. Men alt i alt var ikke keisersnitt så forferdelig som jeg hadde trodd på forhånd, det gikk veldig greit. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139894573-kan-noen-som-har-tatt-keisersnitt-forklare-meg-noen-ting/#findComment-139895370 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Overraska74 Skrevet 31. mars 2009 #3 Del Skrevet 31. mars 2009 Jeg har hatt et hastesnitt og et planlagt snitt. Begge gangene blødde jeg ca to uker, litt varierende, men ingen store mengder. Etterriene kunne man kjenne ja, men som ho andre svarte ble de nok litt "borte" av smertestillende etter snittet. Syinga tok litt over en halvtimes tid, og jeg var på beina og i dusjen ca seks timer etter at baby'n var henta ut. Da var klokka rundt ni på kvelden, og fra dagen etter trengte jeg ikke hjelp med baby'n i det hele tatt på sykehuset. Jeg ble der i fem dager, men det var ikke fordi jeg var dårlig, men trengte akupunktur for å få melka skikkelig igang. Skal ha mitt tredje keisersnitt i juli, og håper alt blir som de andre gangene. Hvis du er veldig urolig ville jeg snart bedt om en samtale med jordmor. De har som regel god informasjon om alt rundt et keisersnitt, og kan berolige deg så ikke resten av svangerskapet bare blir skremmende tanker. Masse lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139894573-kan-noen-som-har-tatt-keisersnitt-forklare-meg-noen-ting/#findComment-139895882 Del på andre sider Flere delingsvalg…
T-girl Skrevet 1. april 2009 #4 Del Skrevet 1. april 2009 - ved KS skjærer de seg inn, lag for lag. Et horisontalt ("bikini-snitt") rett over/i hårfestet, så deles magemusklene "ovenfra-og-ned", så et horisontalt snitt inn til livmora. - morkaka hentes ut "manuelt", de plukker/skraper den ut. Har aldri hørt om tilfeller der de ikke har fått med alt, hvilket kan skje ved vaginale fødsler (at deler sitter igjen). - tror man har renselse (blør) som etter en vanlig fødsel, eller litt mindre. Etter mine 3 snitt har jeg alltid blødd mindre og over kortere tidsrom enn de i barselgruppa mi. (ca 2 uker, kun truseinnlegg) - vet ikke mye om etter-rier. Hadde noen mens-lignende smerter i 1-2 dager etter 2. snittet, men ingenting etter snitt 1 og 3. - syinga tok for min del ca 1/2 t - 45 min. Kjedelig, men hadde babyen inntil meg en stund av tida! - jeg var på beina 3-6 timer etter snittene. Ingen problemer! Stelte babyen(e) selv! Hadde snitt om morgenen/formiddagen, var i dusjen (alene) samme ettermiddag/kveld. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139894573-kan-noen-som-har-tatt-keisersnitt-forklare-meg-noen-ting/#findComment-139900146 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. april 2009 #5 Del Skrevet 1. april 2009 Ikke for å ta fra deg motet, men du bør også forberede deg på at alt ikke alltid går så knirkefritt som i disse solskinnshistoriene ... Selv skal jeg ta mitt 3dje keisersnitt til sommeren ... jeg gruer enormt ! Ved første keisersnitt gikk selve snittet ganske greit - men jeg fikk så vidt hilse på min lille i 1 minutt før h*n ble tatt ut av rommet ... Pappa'n ble med ut så der lå jeg alene mens de sydde meg igen (ca.35 minutter) Etter inngrepet, gikk bedøvelsen ganske raskt ut, så jeg ble beordret i dusjen etter KUN én time - FØR jeg hadde fått kost med babyen min ... Dette endte med at jeg besvimte og i fallet traff jeg en vask ! Jeg var gul og blå i en uke ... Etter-riene var VONDE - særlig ved amming. Jeg gikk i vinkel de første par dagene, deretter fikk jeg en gå-stol til hjelp. Å komme seg opp av sengen var ulidelig smertefullt ... ! Mitt andre keisersnitt var motsatt - jeg var raskt på beina og fikk tatt meg en laaaang og god dusj dagen etter inngrepet. MEN - denne gangen bommet de fullstendig med bedøvelsen ... Dette resulterte i at bedøvelsen gikk ut under utskrapningen av livmoren ! Når først spinalen slutter å virke - kan de ikke sette ny .... ! Jeg ble derfor pumpet full av morfin ... Denne tok unna de aller verste smertene, men jeg var ikke særlig HAPPY for situasjonen. Jeg husker ikke mye av den første dagen ... Kan ikke huske den første ettermiddagen og natten sammen med min nye baby ! Jeg skulle gjerne ha født vaginalt, men det er visst ikke noe alternativ for lille meg ... (Dessuten finnes det jo ingen garantier for at det heller går som planlagt ... min trøst dette!) Nå går jeg hver dag og sier til meg selv at det er KUN én time i mitt liv ... ! Dette for å motivere meg selv til det som kommer ... Dessuten er jo belønningen verdt ALT ) Beklager dersom jeg tar fra deg motet - Ikke det som er meningen. Jeg vil bare heller at du ahr et realistisk syn på at det kan gå begge veier - også når man tar keisersnitt. Det virker som om mange synes det er en enkel løsning - og jeg vil bare få frem at det ikke nødvendigvis alltid er det Jeg håper du (og jeg) får et slikt keisersnitt som damene over her har beskrevet. Lykke til - og GOD PÅSKE Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139894573-kan-noen-som-har-tatt-keisersnitt-forklare-meg-noen-ting/#findComment-139901359 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. april 2009 #6 Del Skrevet 1. april 2009 Et keisersnitt oppleves selvfølgelig veldig forskjellig, antagelig like forskjellig som ved vaginal fødsel.. Jeg måtte ta hastekeisersnitt etter laaang fødsel og mange timer med pressrier som ikke førte til noen verdens ting. Etter keisersnittet var jeg så lykkelig over at alt gikk bra med både meg og sønnen min at jeg ikke tenkte over noe annet enn at det faktisk gikk bra. I ettertid ser jeg jo at det er mye jeg "burde" være misfornøyd med. Jeg fikk såvidt se sønnen min før de tok han med seg til vasking, veiing ol. Mannen min ble med på dette så jeg lå helt alene og ble sydd. Så ble jeg sendt til oppvåkningen hvor jeg lå i 2 timer alene. Mannen min og sønnen min var på føden. Ikke visste jeg at de kunne ha kommet til meg på oppvåkningen før. Jeg trodde dette var vanlig praksis og ville ikke "mase" på sykepleierne. Men... jeg er allikevel fornøyd med hvordan det gikk. Sønnen min er frisk og jeg kom meg veldig raskt. Etterriene og smertene etter keisersnittet klagde jeg aldri over, det som skjedde før hastekeisersnittet var såpass fælt at jeg ikke følte jeg kunne klage.. Så med dette vil jeg anbefale deg å forberede deg mest mulig på hvordan du vil ha det, og prate med jordmødrene om dette slik at du får en finest mulig fødsel:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139894573-kan-noen-som-har-tatt-keisersnitt-forklare-meg-noen-ting/#findComment-139902611 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. april 2009 #7 Del Skrevet 1. april 2009 Jeg hadde ikke etterrier i det hele tatt, men derimot sinnsyke luftsmerter! Luft i buken, under operasjonssåret, så du kan bare tenke deg for et press! Dagen etter operasjonen var lufta vandret opp i ene skuldra. Høres veldig rart ut, men fikk vite at det var normalt. Jeg syns det var heilt forferdelig. Ang blødningen, så varte den bare i rundt 1 uke. Deretter var det bare sporblødning Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139894573-kan-noen-som-har-tatt-keisersnitt-forklare-meg-noen-ting/#findComment-139902662 Del på andre sider Flere delingsvalg…
sivuna Skrevet 2. april 2009 #8 Del Skrevet 2. april 2009 Etterriene er sjeldne blant førstegangsfødende, men blir vanligvis sterke for ks senere. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139894573-kan-noen-som-har-tatt-keisersnitt-forklare-meg-noen-ting/#findComment-139910655 Del på andre sider Flere delingsvalg…
*guttpåveg* Skrevet 5. april 2009 #9 Del Skrevet 5. april 2009 Du får et kutt i bikinilinja, helt inn til babyen. Morkaka blir hentet ut via snittet like etter at babyen er tatt ut. Blør ikke så mye, da de renser ut mye etter at morkaka er tatt ut:) Det tar va 30 min å bli sydd - det er mange lag som skal sys igjen, men tida går forbløffende fort:) Vil anbefale å spørre om å bli sydd på måten "innvendige sting" og ikke stiftes igjen - så ikke et sting fra utsida da jeg ble sydd sist gang:) Og arret ble kjempefint:) - spør også om de kan legge inn bedøvelse i såret før de syr igjen - det hjelper masse:) Sist gang var jeg på bena samme ettermiddag, og stelte da gutten min:) Lykke til - og ikke gru deg til ks - det er en fantastisk fødsel:) Jeg har hatt to, og skal ha mitt tredje nå på juni:) Jeg stor-gleder meg:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139894573-kan-noen-som-har-tatt-keisersnitt-forklare-meg-noen-ting/#findComment-139919823 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. april 2009 #10 Del Skrevet 5. april 2009 Jeg har ikke hatt noe komplikasjoner.Jeg har født vaginalt og KS.Jeg skal KS neste gang også.Hadde null problemer.Og var på beina "etter boka".Var småsvimmel da jeg reiste meg opp første gang.Men så var det full rulle.Ikke noe problem! Du kan gå ut ifra at det går bra.For det gjør det for de aller fleste.De er så flinke i dag Ellers er det ikke så mye å tilføye.Lykke til,det går BRA Milla Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139894573-kan-noen-som-har-tatt-keisersnitt-forklare-meg-noen-ting/#findComment-139924191 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå