Gå til innhold

Trening

iram82

Anbefalte innlegg

Noen som vet hvordan man skal forholde seg til trening når man er gravid med tvillinger? Jeg er 12 uker på vei. Hadde store planer om å holde meg aktiv og trene gjennom hele graviditeten, men var på tidlig UL for noen dager siden og fikk beskjed om at det er to småtasser der inne:) Dermed er jeg litt usikker? Har lest så mye forskjellig om dette? Har inntrykk av at mange anbefaler å holde seg helt i ro når man er gravid med tvillinger..

Jeg er vant til å trene 3-4ganger i uka, og synes det blir rart å plutselig skulle være helt inaktiv.

Takknemlig for svar!!:)

Fortsetter under...

Det er vel stort sett du selv som må kjenne etter hva du tåler. Men når du bare er 12 uker på veg så er det ikke noe problem med trening. Etterhvert vil du nok kjenne at treningen begrenser seg selv. Vil ikke anbefale at du tar deg helt ut, men å være i aktivitet er jo veldig bra.

Jeg trente også mye før jeg ble gravid, men det har begrenset seg etterhvert - idag frøs jeg medlemsskapet mitt på treningssenteret (er 24 uker). Kjenner at nå orker jeg ikke. Men tar spaserturer hver dag.

Det er viktig at du legger deg ned og hviler hver dag slik at du får avlaste trykk mot livmorhalsen - spesielt etter uke 20-22.

Heisann og gratulerer med to små nurk i magen :):):)

Det er nok variasjoner på anbefalingene også hva gjelder trening for tvillinggravide (akkurat som med alt annet) :):):)

Jeg er utdannet personlig trener og har også gruppetimer på Elixia og er vant med å trene mye og ofte, men jeg har endret mine vaner drastisk etter at jeg fikk vite at jeg ventet tvillinger.

Frem til uke 11 lå jeg og kastet opp 24 timer i døgnet så da ble det av naturlige årsaker lite trening (det eneste som hjalp var faktisk å gå raske turer/småjogge men i og med at jeg ikke fikk i meg næring så var jeg forsiktig).

Nå er jeg i uke 17 og har endel kynnere med det som kjennes som nedpress og da må jeg også ta det med ro, så min gravide morsjon er blitt knipeøvelser og daglige raske gåturer på 1-2 timer :)

Så lenge du ikke har noen plager, så kan du fortsette med trening. Pass bare på å tilrettelegge til din situasjon og kjenn etter på kroppen din hva som er OK og hva som ikke er det. Reduser både belastning og intensitet og du skal unngå tunge løft. Hør på din lege/sykehusets anbefaling for akkurat deg. Det kan være egne hensyn å ta som ikke jeg/vi her inne vet noe om for deg.

Det viktigste er jo tross alt at du holder deg i aktivitet og ikke at du setter deg tøffe treningsmål akkurat mens du går gravid, det kan du gjøre senere :):):)

Lykke til med trening og aktivitet :)

PS: Jeg kjørte tvillingvogn med snart ettåringer i snøen for noen uker siden og snakk om styrkeøkt (haha). Jeg peste som en hvalross etter 10 minutter så vi skal nok få kjørt oss etterhvert når disse småtrollene våre er ute også :)

Tusen takk for kjempefin svar med masse bra råd! Ja, skal høre med legen min neste gang jeg er der. Sikter ikke akkurat på å nå superformen i tiden som kommer, men synes det er deilig å kunne holde seg litt i aktivitet. Merker allerede nå at jeg er betydelig mer trøtt og sliten enn tidligere, så har ikke helt det samme overskuddet og energien som før. Haha, ja kan tenke meg det blir nok aktivitet å bedrive tiden med etter at tvillingene har kommet ut:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...