Gå til innhold

Synes begge ungene har blitt verre etter at de begynte på astmamedisiner, er det normalt da ?

Anbefalte innlegg

Bare så det er sagt så skal jeg prate med astmalegen i morgen.

Sønnen min på 3 år fikk medisiner for første gang for litt over 1 mnd siden. Da hadde han gått hele vinteren med stygg hoste og mye sykdom (hver vinter siden han ble født). Han ble veldig fin med en gang vi begynte på medisiner så vi kuttet ut 1 uke etter at han ble symptomfri (som avtalt med lege). Så gikk det 2 dager og det startet igjen, begynte så med medisiner igjen (for halvannen uke siden) men det hjelper ikke.

Før vi begynte med medisiner hadde han ingen problemer med å være aktiv i bhg eller hjemme, det har vært mest mye sykdom og nattehoste som har vært problemet. Men nå sliter han en del i bhg også. Hoster til han mister pusten osv.

Jenta mi på snat 8 mnd. hadde RS for 1,5 mnd. siden. Ble lagt inn og har siden det vært syk.Hun har siden fødselen hatt problemer med hoste og at hun bir fort syk. Surkler og piper i brystet hennes. Så da var det hennes tur på medisiner for 1 uke siden. Men jeg synes også hun har blitt en smule verre etter at hun begynte på de.

Dette er ventoline og flutide.

Er det noen som har vært borti lignende ? Kan det være at de trenger større dose ? De har 2 doser x 2-3 pr dag med begge.

Som sagt så skal jeg prate med legene deres i morgen, men lurer på om noenhar lignende erfaring ?

Fortsetter under...

Hvis en er skikkelig tett kan det hjelpe å ta ventolinen ca 15 min før flutide. Dette gjør at bronkiene blir mer mottagelige for flutiden. Det var et triks en flink allmennlege lært meg. Ellers hender det jo at man får mer hoste fordi det tykke slimet i bronkiene løsner og kommer opp (og det er bra!). Min erfaring er med meg selv som voksen da og ellers er det jo vanlig med noen runder før en kommer fram til passelige doser.

Takk for svar. Jeg også tror jo at det tar sin tid før man finner frem til riktig dose. Høres logisk ut det du sier med at slimet skal opp. Da prøver vi å gi ventoline 15 min før Flutide. Sønnen min sin lege sa 5-10 min etter og min datters lege sa 10 min etter, men da prøver vi etter 15 min i kveld : )

Innemiljøet er fint, lufter ofte. Ingen dyr. Sambo røyker en sjelden gang på balkongen. Ikke for mye støv. Midd er han allergisk mot så vi er flinke til å støvesuge sengen hans. Mugg hadde vi bittelitt av men det har vi ordnet opp i, har rivd vegger og fikset opp veldig (det er 5 mnd siden).

Annonse

Min eldstedatter fikk konstantert astma da hun var ca 10 år gammel , sønnen min har også astma...

Da hun begynnte på medisiner ble hun først verre , og ville i en periode ikke ta medisinene sine. Det var fordi slimet løsnet og skulle opp av lungene. Hun fikk god hjelp av fysioterapaut til hoste teknikker , men hun var jo 10 år gammel.

Sønnen min har en alvorligere grad av astma og bruker større doser medisiner. Husker ikke hvilke doser han hadde i 3 års alderen , men han brukte , ventolin , serevent, flutide og singulair. - Før det brukte han ventolin og pulmikort i pariapparat. ( ventolin hver 3 time døgnet rundt i perioder. )

Gi mest mulig drikke , det er slimløsende. ( - Ikke mye melk det er slimdannende.. )

Prøv og heve senge enden til barna, lettere og puste og mindre hosting .

Det er vel kanskje 50 mg doser barna dine får ? Husker ikke max dosene for så små barn lenger , men det kan være en fordel og ha høye doser i starten og så minske når de blir bedre....

Gi ventoline 10-15 min før du gir flutide.... det hjalp litt her.

Ellers så er det vanlig att de først blir værre før de blir bedre.

Her hjelper ikke astmamedisinen noe særlig i det hele tatt... og han har gått på den i snart 1 år=S

Hvis ungen har påvist midd allergi fikk man ihvertfall før spesialtrekk til seng for og fjerne midden av hjelpemiddelsentralen. Min sønn har også denne allergien og har fått middtrekk.... Det kan også være en fordel med dyne og ev pute av dun ( om han ikke er allergisk mot dun... ) da midden ikke trives i dun....

Hør med legen om det fortsatt er mulig og få støtte til middtrekk.

Søk eventuellt i samme slengen om jonas luer med kuldefilter....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...