Gå til innhold

b77h -er du der? Ang. Prednisolon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Ser du har svart på et annet innlegg angående Prednisolon, autoimmun sykdom og matallergi.

Høres veldig interessant ut det du skriver der b77h! Jeg har også en autoimmun sykdom (diabetes), og for ca 2 år siden fant jeg ut at jeg har matintoleranse for bl.a hvete (korn) og melk. Reagerer mest på hvete, så holder meg helt unna det. Reagerer ikke like sterkt på melkeprodukter, så spiser litt innimellom... Har hatt 3 innsettinger tilsammen nå, med bra kvalitet på eggene hver gang. Men desverre bare testet negativt:( Har selv tenkt på om dette med matintoleranse kan ha noe å si for å bli gravid. Tar probiotika hver dag + at jeg er ganske nøye med kostholdet. men så langt ser det ikke ut til å ha hatt noe effekt ift graviditet... Har også tatt en blodprøve som viste at jeg har litt "overaktivt" immunforsvar. Så nå lurer jeg virkelig på om Prednisolon kan være noe for meg. Håper på å komme igang med forsøk i juni. Hører til på Riksen.

Har du gått på Prednisolon ved flere forsøk? Starter du på Prednisolon i forkant av forsøket, og hvor lenge skal man evt ta det? Hvor høy dose? Veldig takknemlig for svar:-)

Ønsker deg masse lykke til på neste forsøket ditt i mai:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dytter....

Skrevet

Hei :-)

beklager sent svar - er ikke innom her hver dag (ennå en stund til neste forsøk).

kjekt å høre at du kan ha nytte av mine erfaringer. Det har tatt meg lang tid - og mange tilfeldigheter - for å finne ut det jeg vet om min kropp og sykdom. Men det er mye lettere å forholde seg til når man forstår årsakene og hvordan ting henger sammen.

jeg gikk på prednisolon (5 el 10 mg) og klexane ved forrige forsøk. prednisolon tok jeg kun samtidig med sprøytene, og sluttet samme dag som innsett. Men i etterkant har jeg hørt om andre her inne som også har fortsatt med de en stund etter innsett.

Kortison er jo ikke "bra" - verken når man er gravid eller ellers - men samtidig er det den medisinen som "tillates" til leddgiktspasienter når de skal bli gravide. Det må jo bety at det ikke har alvorlige konsekvenser....

Jeg vet ikke så mye om prednisolon, annet enn at det demper immunforsvaret som kan være viktig når man prøver å bli gravid. Når en normalt frisk person blir gravid, så må immunforsvaret dempe seg og tillate "fremmedlegemet". har man en autoimmun sykdom tror jeg det er vanskeligere for kroppen å dempe immunforsvaret.

Personlig skulle jeg ønske jeg slapp kortison (prednisolon), men kommer til å bruke det neste gang også.

Så synd å høre at du har fått negativt resultat hver gang - det er tøft å holde motet oppe da. Jeg gruegleder meg til neste forsøk. Blir bra å komme i gang igjen, samtidig som jeg er redd for et dårlig resultat på den ene eller andre måten. Men må jo bare bite tennene sammen.

Frem mot forsøket i mai, skal jeg virkelig ta meg sammen ang kosten. Fikk foresten låne en veldig interessant bok i høst om kosthold for å blir gravid og for å beholde barnet. utrolig interessant bok m mye nyttig info. Eks at ingefær kan fremprovosere abort: i Norge blir det anbefalt mot kvalme i svangerskapet, mens i andre kulturer brukes det for å fremprovosere abort...

Skrev ned hva boken het + forfatter, men husker bare ikke hvor...skal skrive hvis jeg husker det.

Men jeg har veldig stor tro på at kosthold er det viktigste av alt - i forhold til å holde seg frisk og å kunne bære frem et barn. Og autoimmune sykdommer trigges av forskjellige matvarer som den enkelte har utviklet en allergi mot. Så det er kjempelurt av deg å holde deg unna de matvarene du vet du ikke tåler + spise probiotika. . et tips til deg som jeg fikk av en som vet mye om sånt; sort pepper (nykvernet økologisk) er veldig gunstig for de med diabetes (han nevnte det bare i en bisetning). og naturlig havsalt er gunstig for alle (kjøpt på økologisk el helsekost), grålig i fargen er veldig bra for kroppen; senker blodtrykket + inneholder alle mineraler ol man trenger (kunstig fremstilt salt har mottsatt virkning; øker blodtrykket).

Lykke til videre i juni

Skrevet

Tusen takk for svar b77h:D

Føler også jeg har prøvd og feilet endel før jeg fant ut av ting i forhold til min kropp og sykdom. Har hatt 3 forsøk nå, og på siste forsøket følte jeg faktisk på kroppen min at jeg var gravid, men så bare noen dager før test forsvant alle symptomene og mensen kom... Tenker selv at det var noe på gang, men at kroppen min "ombestemte" seg. Mye derfor jeg tenker på at jeg har lyst til å prøve Prednisolon evt neste gang. Men tenker også i utgangspunktet litt som deg, at jeg helst vil ta så lite medisiner som mulig, men noen ganger må man vel bare "bite i det sure eplet" desverre...

Skjønner godt hva du mener med at du gruegleder deg til neste forsøk. Eneste mulighet til å bli gravid (ihvertfall for meg) er jo ved IVF. Blir det negativt ved neste forsøk også, som blir 4. innsetting, vet jeg ikke helt hvordan jeg kommer til å takle det rett og slett. Håpet vel på i utgangspunktet å lykkes innen 3. innsetting... Men prøver å tenke positivt og at jeg vil lykkes til slutt! Hjelper også på at jeg skal prøve noe nytt neste gang:)

Den boken du nevnte hørtes veldig interessant ut! Setter pris på om du gir meg et tips om du kommer på hva den heter:) Har også hørt om bl.a ingefær mot kvalme, men tror ikke jeg kommer til å evt prøve det nå;) Skal også stramme inn på kostholdet fram mot neste forsøk. Største problemet mitt er vel sjokolade..Føler meg avhengig rett og slett! Særlig når jeg synes litt synd på meg selv, som under forsøk. Men må bare tenke på at det kanskje er det å unngå slike ting (siden jeg har intoleranse mot melk) som skal til for å lykkes:) Bruker faktisk både nykvernet pepper og naturlig havsalt fra helsekost:-) fått tips om det fra en ernæringsterapeut som jeg har gått til i forhold til matintoleransen min. Og blodtrykket mitt er ihverfall ikke høyt, snarere heller andre veien..;)

Takk for mange nyttige tips! Håper du lykkes på neste forsøket ditt. Blir spennende å følge med deg her inne:-) Masse lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...