frk P Skrevet 30. mars 2009 #1 Skrevet 30. mars 2009 Venter nr to, og har egentlig veldig lyst til å bäre han mye... Lurer på om noen av dere har klart dere helt uten vogn? MÅ man ha det egentlig? Er i grunn litt lei av alt styr med vogn inn og ut av utikker og kafeer, opp og ned tapper og ikke minst å fylle opp hele trappen i leiegården med en stor barnevogn... Storebror er 4 år når minstemann kommer. nå skal det vel sies at vi ikke har bil heller - mulig jeg blir litt overentusiastisk når det gjelder hva jeg klarer å bäre... Noen som har erfaringer å dele?
Yo&La+spire Skrevet 30. mars 2009 #2 Skrevet 30. mars 2009 Fra D var 9-10 mnd til hun var nesten 2 år hadde vi ikke vogn. Før det brukte vi den veldig lite, og til nestemann kommer vi ikke til å ha vogn. Nå har vi bare ei trille, for det må hun ha i barneparken til å sove i, men ellers så bærer eg henne (hun er litt over 2 år nå) og kommer til å gjøre det til hun bare går selv. vet om andre som ikke har brukt vogn i det hele tatt, så det er fult mulig! Vi har heller ikke bil, men eg kan fint bære mye og ta bussen;)
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2009 #3 Skrevet 30. mars 2009 Vi brukte bare vogn de første ukene, fram til vi fikk prøvd et elastisk sjal av ei på barselsgruppa. Vongnen solgte vi kort tid etterpå. Vi har bil, men er bare mannen som bruker den, mini og jeg bruker kjører kollektiv =)
frk P Skrevet 31. mars 2009 Forfatter #4 Skrevet 31. mars 2009 Takk for svar! Lurer på om vi pröver oss uten vogn i begynnelsen, så får vi se hvordan det går. Er jo bare å gå til innkjöp av vogn i tilfelle.
Bergene Skrevet 4. april 2009 #5 Skrevet 4. april 2009 Vi brukte ikke vognen fra hun var noen uker til hun var 9-10 mnd. Det gikk helt supert! Eneste minuset er at man må gå med paraply på tur når det regner, og det kan være litt stress de gangene det i tillegg blåser. Jeg følte hvertfall at jeg måtte det. Hadde ikke lyst å ha en sovende liten baby på meg i regn uten paraply. Brukte jo selvsagt bærejakke, men hadde ikke lyst å dekke fjeset til jenten min helt med jakken, hun måtte jo få luft også. Når hun ble litt større hadde hun på seg sydvest og da følte jeg meg tryggere på å droppe paraplyen =) Men så er det ikke sikkert du går så mye tur som meg i både regn og vind da ;-) Ellers er det utrolig mange flere posetive sider enn denne ene negative med å droppe vogn! Det er mye enklere å farte med baby på denne måten, det blir mer nesten som om man bare fortsatt er gravid. Babyen er mye mer fornøyd og sover mer! Og ammer man er det bare å slakke på bæretøyet og gi pupp om det så er på bussen eller i skauen på tur, ingen ser hva du gjør for bæretøyet dekker puppen. Det går også fortere å bli kjent med sin nyfødte baby når man har h*n så nær. I tillegg er det myyye lettere å bære enn å trille! Å trille i oppoverbakker er jo tungt, å bære baby i behagelig bæretøy er som om man bare går uten noe, merker ikke at man bærer. Samme gjerder på shopping, mye mer stress med vogn da! Lykke til!
høstblad Skrevet 21. mai 2009 #6 Skrevet 21. mai 2009 Klart, det er fult mulig å kun bære barnet. Det gjøres jo i andre land. Selv har jeg hatt en innstilling om at det er viktig å gi barnet forskjellige stimuli helt fra det er bitteliten, noe jeg ser har gitt gode resultater. Jeg har storsett båret baby fra den var noen dager til nå 11 mnd. Det finnes gode bæretøy, jakker etc som kan brukes, og det er ikke nødvendig med paraply da det finnes regnponcho som man kan ha baby både foran og bak i. Har også brukt vogn iblant, pulk og joggevogn. Jeg har ellers både syklet og gått på ski med baby foran eller bak. Og det er sååååå mye mer koselig å kjenne babyen enn å nesten ikke ser den i den dype vogna.
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2009 #7 Skrevet 8. juni 2009 Hei, jeg er totalt bærefrik, men nå den siste tid før 3 ankommer er jeg svhengig avvogn til nr 2 som er begynnt å bli tung(for å være forsiktig i forhold til fare for fortidlig fødsel... Tror det annbefales å være litt forsiktig de første par uker-måneder inntil barnet er sterkere i ryggen, så da ville jeg valgt å ha vogn men da definitivt kunsatse på en brukt for så å selge den som soveibarnehagenvogn(om en da ikke trenger den videre selv til det)(vi har ikke brukt barnehage:) det er så mange mer praktiske sider ved å ikke ha vogn, så som å få plass i en overfyllt us, gå snarveier i ulent terreng, slippe omveier som heis innebærer etc... og ja vi har heller ikke bil, bor så sentralt at det er friere å slippe... vi har bært den eldste til han ble storebror (og ville gå selv), 2 1/2 år! det er ikke tungt(er ikke selv noe sterk) om en har den rette bæresele vil anbefale elastiskbæresjal i starten til ryggen er sterk nok og så meitai lykke til i valget
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2009 #8 Skrevet 8. juni 2009 Å bære med sjal er fullstendig trygg ift ryggen til barnet... det er den da dumme Baby Bjørn man må være forsiktig med...vil si: kytt den helt ut av tanken, jenter! Bare skadelig for bærer og baby!
Enitsirk79 Skrevet 15. juni 2009 #9 Skrevet 15. juni 2009 Har tenkt tanken selv, men så lurer jeg - - hvor har man stellebagen når man bærer barnet? Har ikke lyst til å gå å bære den i hånda hele tiden. - Og hva med formiddags/ettermiddagsluren - sover de hengende på dere da også?
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2009 #10 Skrevet 16. juni 2009 min sov best på meg de første månedene, slik at jeg uansett bar gjennom den lengste luren, og ofte ved de andre også. sov han tungt, la jeg ham noen ganger ned på sjalet, som gjenre ble lagt på en stolpute e.l. (på gulvet) hvis jeg var ute på kafe. eller så klarte jeg å finne en sofa. men min sov aldri så veldig lenge utenfor sjalet uansett, så derfor syntes jeg ofte det var greiere å bare bære. umulig å få ham oppi en vogn før han ble 5 mnd, det resulterte bare i hyling. ved 5 mnd fungerte plutselig vognen, og da sov han best oppi den. hadde sekk som stellebag, og trillebag hvis jeg skulle handle endel. får uansett myyyye mer oppi en trillebag enn oppi varenettet under en moderne vogn.
frk P Skrevet 18. juni 2009 Forfatter #11 Skrevet 18. juni 2009 Takk for fine innspill allesammen! Vi har nok bestemt oss for å prøve uten vogn, for å se hvordan det går. Har fått arve en elastisk sjal, og har i tillegg en lommeslynge fra før. Og så blir det nok mei tai etterhvert når barnet blir større. Så da er det bare å finne ut av alt det andre - bæretøy, omslag, regnponcho, stelleveske (ryggsekk høres jo fornuftig ut ja) etc :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå