Gå til innhold

Trenger råd vedr. keisersnitt

Anbefalte innlegg

Jeg fødte en gutt for to år siden. Jeg fødte vaginalt. Gutten min ble hjulpet ut med vakuum og jeg fikk en dyp rift som gikk helt til åpningen av endetarm og måtte sys. På ettervernskontroll sier legen at det er viss mulighet for jeg kan oppleve det samme igjen, men sjansen er liten. Legen sier at han vil anbefale keisersnitt hvis jeg skal ha flere barn.

Jeg er nå gravid igjen og har kjempeangst for å føde på vanlig måte igjen. Jeg var hos fastlegen og la frem min engstelse. Jeg ble ikke beroliget når hun stilte seg nøytralt og sa at hun kom til å henvise meg til sykehus for en samtale. Sykehuset skal bestemme om jeg får keisersnitt eller ikke.

Er det noen som har gode råd til meg vedr. ønske om å få keisernsitt?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139888433-trenger-r%C3%A5d-vedr-keisersnitt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som vi har hatt en ganske lik fødsel her! Jeg fikk nr 2 nå i mars, og da ble det keisersnitt. Men jeg fikk velge selv. Fikk også beskjed fra sykehuset om at det samme kunne skje igjen, men at alt selvfølgelig kunne bli helt annerledes denne gangen. Men hvis det samme skjedde en gang til kunne jeg få lekkasjeproblemer som jeg i så fall måtte leve med resten av livet virket det som.

Legen min henviste meg til sykehuset nå, og jeg snakket med jordmor der 3 ganger før jeg bestemte meg for keisersnitt. Hun sa at alt var opp til meg, og hun orienterte bare om de ulike måtene å føde på. Fikk også tilbud om å prøve å føde vaginalt, men at de kunne ha en lav terskel for å evt ta hastekeisersnitt. Jeg hadde også angst for å føde på vanlig måte igjen og gikk for keisersnitt. Synes ikke det var et enkelt valg, og grudde meg skikkelig til det også. Men nå, 18 dager etter kesersnittet, angrer jeg ikke et sekund på valget. Har kommet meg mye raskere enn sist fødsel, og fikk en mye bedre opplevelse av hele fødselen. Fikk barnet opp på magen rett etter at de tok ham ut. :)

Det tar selvsagt tid å gro sammen igjen etter et keisersnitt, men jeg synes det er verdt det!

Hei igjen, jeg som svarte over her som anonym! Jeg var ikke forberedt på noe særlig til samtalene med jordmor, men sa det bare som det var; at jeg var redd for at det samme kunne skje igjen. Og at hvis jeg hadde gått for vanlig fødsel var jeg redd for at jeg ikke ville klare å fokusere ordentlig, men ligge å tenke på hvordan det skulle gå denne gangen. Det virker som jordmor tok meg mer på alvor siden jeg ikke var fast bestemt på keisersnitt med en gang, men trengte tid for å tenke meg om før jeg bestemte meg. Jeg sa også at jeg ikke synes keisersnitt er noe enkel løsning, men at det var det beste for meg denne gangen med tanke på sist fødsel.

Hei

Jeg har vært igjennom en grusom vaginal fødsel og et fantastisk, planlagt KS. Det eneste trøbbelet jeg hadde med KSet var at de satte kateter veldig tidlig, ellers gikk alt som en drøm. Tiden etterpå var også mye bedre enn ved vaginal fødsel for min del.

Ift å forberede seg er det greit å ha lest en del om KS slik at de fortsår at du har satt deg inn i risikoen og ulempene (som er små ved planlagt KS). Ikke la deg skremme av alt det negative som står på nett (det er minimalt med problemer så lenge du har planlagt KS), men sørg for å være informert.

Annonse

Hei!

Dette hørtes veldig likt ut som min fødsel også. Har en gutt på 6 mnd. Han måtte også tas med vakum, og jeg fikk en rift til endetarmen. Har ingen plager nå av dette, men tenker allerede mer og mer på hvordan dette vil gå med barn nr 2. Er veldig redd det samme skal skje igjen. Sykehuset sa jeg ville kunne velge selv neste gang, men synes ks høres skummelt ut også =(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...