Gjest Skrevet 30. mars 2009 #1 Skrevet 30. mars 2009 Har akkurat begynt i jobb etter perm og merker at det er mye å sette seg inn i der. Alt går fint, altså, men det blir litt mye og hodet kverner og kverner om kvelden - og jeg "sliter" med å få sove. Jeg skriver sliter i hermetegn da det å sovne etter 15-20 minutter ikke akkurat vil være å slite, for noen, men for meg som har vert vant med å tippe over etter max 2 minutter, er dette både irriterende og tidskrevende (jeg kunne jo gjort noe nyttig - sovet!). Hjelp meg å finne gode leggerutiner, til meg selv! Funker sånne avslappende te'er med kamille, evt annet snacks fra helsekost? Lavendeldråper? Meditering (hvordan gjør man det, da...?)?
Plutselig_gravid Skrevet 30. mars 2009 #2 Skrevet 30. mars 2009 Jeg kjenner meg igjen her ja. Bortsett fra at jeg gjerne lå våken i timesvis Eneste som funka for meg var rett og slett å ligge meg litt tidligere - med en GOD bok. Når trøttheten da kom over meg var det boken jeg lå å tenkte på og vips så sovnet jeg
Gjest Skrevet 30. mars 2009 #3 Skrevet 30. mars 2009 Jeg legger meg absolutt senest kl 22. Helst kl 21.30, da kjenner jeg meg trøtt. Så tidligere enn det, ja, det blir kanskje litt vel tidlig...?
meg & to små vampyrer Skrevet 30. mars 2009 #4 Skrevet 30. mars 2009 Jeg pleide å meditere for å klare å sovne uten å ligge i timesvis.. det fungerte veldig bra. Jeg vil jo si at de 15 minuttene du trenger ikke er så lang tid og at du tydeligvis trenger å bearbeide alt som har skjedd den dagen. Bare legg de minuttene til regnestykket for når du legger deg du. Syns forsåvidt det høres ut som du legger deg veldig tidlig også. Så da har du jo sikkert de 15 minuttene til å tenke litt.
Gjest Skrevet 30. mars 2009 #5 Skrevet 30. mars 2009 Jeg bruker et akupunktur punkt i panna midt mellom øyenbrynene. Der legger jeg hånda for lett press. Funker ofte på meg. Beregn litt øvelse. Ellers er det godt råd å legge til de ekstra minuttene for å bearbeide dagen før søvn.
wirre;o) Skrevet 30. mars 2009 #7 Skrevet 30. mars 2009 jeg løser sudoku... og det blir man jammen trett av..
Ranveig R Skrevet 30. mars 2009 #8 Skrevet 30. mars 2009 Når eg har det sånn (sjeldan no om dagen, men det skjer), ligg eg stille og roleg i senga og lagar meg eit tankerom. Det er eit kvitt rom, med den eine veggen dekka av store grå skuffer. Eg ser for meg at eg tar ein etter ein tanke (el. problemstilling el. setning eg ikkje får ut av knotten osv) og puttar i ei skuff og lukkar den igjen. Av og til kjem dei ut att før eg sovnar, men då puttar eg dei på plass igjen. Trur ikkje det har skjedd at eg ikkje har sovna før eg blei "ferdig" nokon gong )
Attpåklatten :-)™ Skrevet 30. mars 2009 #9 Skrevet 30. mars 2009 Guided meditasjon kan funke fint for å tømme tankene. Guidet er fint for dem som ikke er vant til å meditere:) Let på Youtube på "guided meditations" eller søk på nettet og få deg en cd. Når man lærer seg å meditere er det en treningssak og enklere å ta korte meditasjoner når man trenger å tømme hodet. 200-400 mg Magnesium er også godt for hele nervesystemet og kan få deg trøtt og avslappet. De fleste mennesker med normalt kosthold kan faktisk ha godt av et tilskudd, da det ikke er lett å få i seg nok til å dekke kroppens behov gjennom kun mat:)
Anerikke Skrevet 30. mars 2009 #10 Skrevet 30. mars 2009 Jeg teller, jeg! Teller og teller. Kommer jeg ut av det, og begynner å gruble, begynner jeg bare på nytt igjen. Funker på meg ihvertfall.
Gjest Alimka Skrevet 30. mars 2009 #11 Skrevet 30. mars 2009 Ikke ta med deg noe jobbrelatert på senga (type jeg skal bare se litt på dette før jeg legger meg til å sove...). Merker at om jeg gjør det, kverner det veldig i hodet når jeg så skal sove, kommer aldri fram til noe fornuftig på sengekanten, så ender ofte bare opp med å bli frustrert. Skriv ned alt du bekymrer deg for, eller alt som må huskes dagen etter, for eksempel hva du må gjøre. Gjør noe helt ukrevende før leggetid. Se en episode av en komiserie for eksempel (jeg synes det er kjempeavkoblende om jeg sitter og jobber hjemme på kvelden), eller les et blad. Noe som er underholdende/behagelig, og som ikke krever stort av deg.
Gjest Skrevet 31. mars 2009 #12 Skrevet 31. mars 2009 Takk for gode råd. Tar heldigvis ikke med meg arbeid på sengekanten, det ville nok blitt litt vanskelig (er kokk).
mamman til to gutter Skrevet 31. mars 2009 #14 Skrevet 31. mars 2009 Jeg pleier å lese til jeg blir så trøtt at jeg sovner med en gang jeg slukker lyset. Noen ganger er det akkurat det samme hva jeg leser, mens andre ganger er det kun tegneserier som hjelper, rett og slett fordi det stort sett ikke krever tankearbeid i det hele tatt å lese. Av og til hjelper ikke det og da pleier jeg se for meg feks et stort, hvitt bord i et hvitt rom og på bordet ligger det en stor skål med grønne perler og så teller jeg en og en av dem og legger dem i en annen stor skål. Hvis merker at jeg konsentrerer meg mer om det jeg ikke vil tenke på enn perlene, så fokuserer jeg bare enda mer på å se for meg skålene med perler og flytte dem fra den ene til den andre. Mulig det fungerer å bare telle også, men jeg syns det er greit å se for meg perlene for da har jeg noe annet enn tallene å konsentrere meg om også.
heisand? Skrevet 31. mars 2009 #15 Skrevet 31. mars 2009 jeg har samme prob. da jeg begynte å legge meg senere, var jeg så trøtt at jeg sovnet omtrent med en gang. ellers så er det smart å snakke ut på dagen. om det ikke blir flere tanker av det da
nedtråkka kaviartubepupper Skrevet 31. mars 2009 #16 Skrevet 31. mars 2009 ha ha ha, nå føler jeg meg litt teit... men jeg sier natta til alle kroppsdelene, jeg... begynner nederst med tærne, føttene, anklene osv... veldig detaljert... Det rareste er at den delen jeg sier natta til føles kjempetung, og blir "umulig" å bevege.... Hvis jeg beveger meg blir det ødelagt og jeg må begynne på nytt... Det er sjeldent jeg kommer opp til hodet og ansiktet, men hvis jeg skulle bli ferdig med kroppen begynner jeg på nytt med tærne igjen...
Gjest Skrevet 31. mars 2009 #17 Skrevet 31. mars 2009 jeg skriver alt jeg må gjøre eller huske, eller det som plager meg ned, gjerne på gule lapper eller i en dagbok da føler jeg at jeg kan slappe av..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå