tre små luringer Skrevet 29. mars 2009 #1 Skrevet 29. mars 2009 Har feber på tredje dagen nå, en uke siden fødsel er rød på halve de ene brystet, pumper meg en del, ho kan ikke suge noe særlig på det brystet for jeg er så sår... er det farlig å gå med i noen dager? kan det gå over av seg selv eller må jeg behandles for det? kan jeg fortsette å amme selv om jeg må gå på pencilin?
Nagilimia Skrevet 29. mars 2009 #2 Skrevet 29. mars 2009 Kan ikke hjelpe deg med annet enn å svare på at: Du kan amme selv om du går på pencilin. Kom deg til legen så det ikke utvikler seg til absest (sikkert skrevet feil) verkebyll som må opereres. Hilsen ei som ikke ammer lenger, men håper det ordner seg for deg
Nagilimia Skrevet 29. mars 2009 #3 Skrevet 29. mars 2009 Glemte å si at jeg vil trøste deg litt også for jeg hvor vondt det gjør Hatt 4 betennelser, alle ordnet seg
Leonella777 Skrevet 29. mars 2009 #4 Skrevet 29. mars 2009 Hei!! Viktig: Tøm brystet fullstendig hver andre time, også på natta. Masser godt mens du ammer/pumper/melker deg på det røde området. Hvis du gjør dette, og det ikke gir seg innen 2 døgn, SKAL man oppsøke lege. Da jeg hadde betennelse, masserte jeg grundig og melket meg godt i dusjen. Varme på hjelper. Vil ikke lillis suge, må du melke eller pumpe. Viss feberen ikke går over i løpet at et par dager, må du oppsøke lege!! Du kan amme selv om du får medisin for det, men det må du snakke med legen om. Se også på ammehjelpen.no Mye bra tips der! Lykke til!!
~Bella 2 søte små og en spire~ Skrevet 29. mars 2009 #5 Skrevet 29. mars 2009 Jeg har hatt set selv, og du må nok ha deg til legen, spes når du har fått feber.. Jeg fikk beskjed om å begynne med det brystet som var betennelse i hver gang jeg begynnte å amme.. for å få tømt det mest mulig. Du får pencilin som du kan amme med selv om du bruker det.. Eneste er vel at barnet kan få litt løsere mage. får håpe det ordner seg snart.. vet hvor vondt det er =( Lykke til!
petiteM's Skrevet 29. mars 2009 #6 Skrevet 29. mars 2009 Igjen - det viktiste er å få tømt brystet! Hadde selv tette melkeganger (melkestase) første uka, fikk feberfrysninger og hadde det shit-vondt!! Kom heldigvis til på øyeblikkelig hjelp på Ammepoliklinikken hvor jeg ble håndmelket i 4 timer...... Funket ikke å legge til baby pga spreng og såre brystknopper, og det var heller ikke mulig å pumpe - var rett og slett gått tett pga stor melkeproduksjon med tykk melk. Her er noen forslag til løsning: - Pump/ Håndmelk til brystet blir mykt. Viktig å være varm (varme omslag, varm dusj, legge hele brystet i en skål med varmt vann:-), og fungerer ikke det kan du vekselvis bruke varme og kalde omslag for å stimulere sirkulasjonen. (siden du er sår, bør du heller håndmelke enn pumpe, da det er mer skånsomt) - Massèr brystet på det røde området mens du tømmer det - bruk olje og forsiktige bevegelser innenfra og ut mot brystknoppen. - Prøv evt. nesespray som hjelper til med utdrivning (resept fra lege) for å lette tømming av brystet - Spis havresuppe/havregrøt for å få melka til å flyte lettere - Spis Lecitin-kapsler (Helsekost) for å få melka til å flyte lettere - Gå tur for å øke sirkulasjonen - Når du blir bedre bør du evt. sjekke ammeteknikk (ammehjelpen.no/ lokal ammepoliklinikk)for å unngå sårhet, samt sikre at babyen tømmer brystet skikkelig. Lykke til og god bedring!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå