plastblomst♀♂♂ Skrevet 29. mars 2009 #1 Skrevet 29. mars 2009 Han er snart 8 måneder, og får fortsatt en flaske hver natt. I tillegg sover han veldig urolig, og er mye våken om natta. Han har fått to tenner nå, og jeg begynner å bli litt bekymret med tanke på nattmåltidet.... Lurer på å prøve metoden til Anna Wahlgren og legge han over i vogna når han våkner, og vugge den hardt til han sovner igjen. Noen med synspunkter eller erfaringer?
WF og ♀jentene♀ 06&08 Skrevet 29. mars 2009 #2 Skrevet 29. mars 2009 Forslaget ditt om å legge ham i vogn når han våkner skaper bare en annen avhengighet som du da må venne ham av med senere...ville ikke anbefale det. Hva spiser han på dagtid? I og med at han er 8 mnd regner jeg med han får en del fast føde? Om han har minst 2 måltider med fast føde etablert på dagtid kan du fjerne nattflasken, og aldersmessig syns jeg personlig det er helt på sin plass å kutte ut nattserveringen. Du/dere må BESTEMME dere for at "nå er det slutt". Det er første bud når det gjelder nattavvenningen. Ikke lur på om det kunne vært lurt å kutte ut/burde vi gjøre det osv... da må dere vente til DERE er klare til å ta det. I en overgansperiode kan dere tilby vann, men ikke lag noen stor vane av det heller. Jeg fikk så fint beskjed om at "nei, vann - det blir de da ikke avhengige av - bare gi så mye hun vil ha!"...men hvem er det som fortsatt våkner og ber om vann om natta?...joda, det er 3-åringen min det... Smokk - om han bruker det, kosebamse/-klut...spilledåse, ting han forbinder med kos og trygghet - bruk dem for det de er verdt. Når han våkner, ro ham ned/kos med ham NEDE I sengen. Ikke ta ham opp. Han kan nok holde det gående en-halvannen time i slengen den første/de første par nettene. Men de skjønner ganske fort tegninga. Stå løpet ut, IKKE gi etter!! Det er viktig at dere er tydelig på forandringen dere nå gjør, og at den er endelig og ikke til å rokke ved. Snakk lite, dere skal være så uinteressante som mulig, det er natt, og om natten sover man. Det er på en måte budskapet. Det er selvfølgelig lov å si "nå er det natta gutten min, sove nå. god natt. Mamma og pappa er her, men nå skal du sove". Før du går ut fra rommet hans igjen. Gjenta 1000 ganger....hehe.. Det er en bøyg mens det står på, men bedre både for nattesøvnen hans og deres. LYKKE TIL! Det går så fint så!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå