Gå til innhold

Menstruasjon og melkeproduksjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fullammer min 5 mnd gamle datter. For to dager siden fikk jeg mensen tilbake for første gang etter fødsel. Omtrent samtidig ble melkeproduksjonen kraftig redusert. Her sitter jeg med ei illsint lita jente som ikke får nok mat og som ikke tar flaske.

Har hørt tidligere at menstruasjonen kan endre smak slik at barnet ikke tar pupp og at produksjonen derfor går ned, men det er ikke tilfelle her. Det ble bare mindre melk sånn plutselig. Noen som vet om mensen også kan ha innvirkning på melkeproduksjonen?

Skrevet

Det kan hende at produksjon blir litt mindre de første 2-3 dager av mensen, og muligens 1-2 dager før. Men da vil babyen ønsker å amme oftere, som gjør at produksjon økes igjen. Bare la henne amme så ofte hun vil og se på disse dagene som økedøgn.

Hvis du kan lese engelsk, her er en god side:

http://www.breastfeed-essentials.com/menstruation.html

Jeg merket det samme skjedde med meg og storesøster, men vi holdt på og ammet helt til hun var 25 måneder (fikk mensen tilbake da hun var 8 måneder). Hun spiste dårlig av fast føde helt til hun var 18 mnd, så hun fikk nok melk (og jeg er ingen "ku" eller megaproduser).

Lykke til! Tenker at dette går over, bare datteren din får økt produksjonen gjennom hippig ammingen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...