mammas skatter <3 Skrevet 28. mars 2009 #1 Skrevet 28. mars 2009 vi som er gravid,.....jobber i butikk så der blir d mye tynge løft.....
pusejenta2 Skrevet 28. mars 2009 #2 Skrevet 28. mars 2009 Jeg jobber også butikk men jeg løfter ikke mer enn cirka 2 bleie pakker...Ellers tar jeg sånne lette ting som suppe poser osv å setter på plass...hehe sjefen snakker om å tilrettelegge meg evt sette meg i kassa istede..det blir mye bedre.
BettyBe Skrevet 28. mars 2009 #3 Skrevet 28. mars 2009 Hvor tungt du kan/klarer å løfte kommer selvfølgelig ann på løfteteknikk, og hvor godt trent du er i utgangspunktet.. ;-) Blir du sliten av alle de tunge løftene bør du snakke med sjefen for å få tilrettelagt arbeidsdagen -det har du krav på å få når du er gravid!
Lois Lane Skrevet 28. mars 2009 #4 Skrevet 28. mars 2009 Jeg løfter på snuppa på 13 kg, men løfter jo ikke på henne hele dagen da Enig med hun over her, om å snakke med sjefen om du blir veldig sliten av de tunge løftene.
Bare blåbær Skrevet 28. mars 2009 #5 Skrevet 28. mars 2009 Jeg løfter mellom båre på 40 gk+ pasienter på 60-120 kg dvs ganske mange kg delt på 2 personer. Det blir ganske mange kg pr person. Så det er ikke farlig å løfte litt når en er vant til det. MEN hvis en kjenner at det blir vondt i magen når/etter løft, skal en ta det roligere. En må kjenne litt på kroppen sin. Men vi er altså ikke syke, og hjelpesløse. Vi er gravide. Vi skal leve som normalt, hvis ikke noe annet tilsir at det ikke går. F.eks skadelige stoffer elller veldig belastende arbeid etc... Lev som normalt sier jeg, og det sier de fleste legene også
Har to herlige jenter!=) Skrevet 29. mars 2009 #6 Skrevet 29. mars 2009 Helt riktig det babybell sier. Vi som er gravide og har et normalt svangerskap kan leve som normalt. Jeg kom over et svar på lommelegen der ei spurte om hvor tungt hun kunne løfte å da svarte legen at et normalt svangerskap tåler nesten alt. Og at en ikke levedyktig graviditet neppe kan reddes uansett. Hvis du er vant til å løfte tungt på jobben er kroppen din vant til det og det skal gå bra å fortsette med når du er gravid, så lenge du ikke løfter hele dagen og du synes det er veldig slitsomt selvsagt. Man skal lytte til kroppen. Føler du det blir tungt så sier du ifra slik at du får gjøre noe annet. Men om du ikke er vant til å løfte tungt så trenger du ikke begynne med det når du er gravid. Samme med trening. Du kan fortsette som du gjorde før du ble gravid, men om du ikke har trent veldig mye trenger du ikke begynne med det så hardt når du er gravid. Jeg har en fysisk jobb med mye løft. De tyngste løfta er på 20-25 kg. Jeg fortsetter med det til magen begynner å komme, ellers får jeg tilrettelegging når jeg måtte ønske det, hvis jeg føler jeg blir sliten. Men det går bra og det gikk fint i forrige svangerskap. Med tanke på litt uti svangerskapet skal man passe seg får veldig tunge løft, det med fare for morkakeløsning. Er du usikker så snakk med legen din. Ellers lytt til kroppen din å kjenn hva du føler deg trygg på, er du veldig engstelig for å ikke løfte så ikke gjør det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå