Gå til innhold

Fler som skal på hyttetur med spebarn i påsken? Hva er viktig å huske å pakke med osv.?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan en liten på 4 mnd sitte litt i solen om jeg har med briller og høy faktor f.eks?

Hva er grensen for pulkkjøring?

Hva bør man pakke med av klær og utstyr (annet enn det opplagte, som man tar med uansett hvor man hadde dratt).

Tips taes imot med takk:)

Fortsetter under...

Skrevet

Nå fikk jeg i februar, det året husker jeg kke når det var påske, men han var sikkert ikke mer en knapt 2 mnd. Vi var på hytta en tur da. Men nå har vi alle fasiliteter på våres hytte da, så det blir jo som å være hjemme på mange måter. Kjører også rett til døra.

Det jeg hadde med meg var alt jeg vanligvis bruker å ha til babyen.

Selv satt jeg ikke med han i sola, synes ikke så små har noe i sola å gjøre. Er forskjell på litt..

Hadde heller ikke hatt en så liten i pulk.

Men hyttetur i seg selv er jo ingen problem. Folk levde jo under helt andre omstendigheter før.

Skrevet

Jeg ville ikke hatt han verken i sola eller i pulk. Mini var ca8mnd i påsken i fjor og da lå han et par korte turer i pulken. Hvis det er hytte uten strøm, så anbefaler jeg ull til natta.

Skrevet

Som du sier så ta med alt det "opplagte". Ellers kommer det litt an på hvilken standard det er i hytta. Er det vanlig boligstandart så trenger du ikke så mye ekstra, men dersom det er en hytte som varmes opp med vedfyring så kan det være lurt å ta med ekstra varme inneklær. Innetemperaturen kan synke mye i løpet av natta, og så små babyer ligger sjelden og drar seg til noen andre har rukket å fyre opp.

Påskeværet kan variere veldig, så det er lurt å være forberedt på alt fra snøstorm til strålende sol og vindstille. Pakk nok varme og vindtette uteklær uansett, for en 4 mnd gammel baby skal ikke utsettes for så mye. Når det gjelder pulk så anbefales det ikke å bruke det til barn under 6 mnd, men hvis dere gjør det likevel så er det lurt å isolere pulken ekstra mot bakken. Jeg bruker alltid et tykt saueskinn i bunnen, og så posen oppå der igjen. Husk at det alltid er mye lavere temperatur nede ved bakken enn det er 1,5-2 m over bakken, så det er viktig å sjekke barnets temperatur ofte. Husk at barnet ligger helt stille i motsetning til de som går på ski, så det er ikke godt nok å ta utgangspunkt i at man selv er varm.

Bruk solkrem og solbriller på babyen både når det er sol og når det er overskyet. Dersom den bare skal ligge bak solskjermen i pulken er det ikke like farlig, men det er jo fort gjort å kline på litt solkrem ved behov. Barn på 4 mnd kan absolutt få litt sol i fjeset, men husk at sola er sterkere enn man skulle tro ved påsketider.

Ellers er det ikke så mye å tenke på, annet enn at det kan være lurt å ta med febernedsettende og evt nesedråper i tilfelle babyen skulle bli syk.

God tur!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...