Gå til innhold

Fostervannsprøve v morkakeprøve

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Etter hva jeg har forstått er det for sent å ta morkakeprøve, den skal tas i uke 10-11. Fostervannsprøve tas i uke 15.

Det er heller ikke så lett å bare velge morkakeprøve, du må ha en alvorlig arvelig sykdom i familien eller være over 44 år.

Jeg har akkurat tatt en morkakeprøve, og det var fordi akkurat det de leter etter hos meg kun finnes i morkake-vevet (skal måle enzym-aktivitet). Jeg har en alvorlig syk sønn fra før.

Under en fostervannsprøve "høster" man foster-celler fra fostervannet. Dette gjøres ofte litt "seint" i svangerskapet. Som regel etter uke 15 hvis det mistenkes avvik, eller etter rutineUL.

Morkakebiopsi taes oftest mye tidligere; i uke 11-13 som regel. Denne taes som regel pga mor's alder, eller pga tidligere historie med kromosom-avvik.

"Ulempen" med morkakebiopsi er at den gir en svaaaaak økt risiko for spontanabort etter inngrepet (i følge norske leger - IKKE iflg engelske). Fordelen med morkakebiopsi er at den kan utføres såpas tidlig at man kan få utført en "vanlig abort" etter evt negativt ille resultat, i stedet for å måtte gå gjennom en "minifødsel" (som man evt måtte gjennomgå i Norge etter uke 12-13)

Har selv fått utført 3 morkakebiopsier ved The Fetal Medicine Center i London. Veldig profesjonelt og betryggende!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...