Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjelp, hoster meg ihjel om natta. Holder meg til jeg nesten spyr til jeg kommer meg ut av soverommet for å ikke vekke poden:)

Har fått utskrevet Cosylan av legen, et morfinpreparat! Fikk vite at det ikke er kjent om preparatet kommer over i morsmelken. I bruksanvisningen står det:

"Amming: Det er ukjent hvor mye av virkestoffet som går over i morsmelk. Cosylan skal ikke brukes under amming over lengre tid på grunn av fare for tilvenning av barnet."

Jeg fullammer, og var nødt å ta en dose i natt! Fordelen veier i mitt tilfelle opp for ulempen, tror jeg da. Får håpe ikke mini får i seg morfin!

Noen andre her med erfaring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tok Cosylan i noen dager da jeg hadde influensa og lungebetennelse på en gang. Jeg hosta jo som en galning så det var ingen som fikk sove. Men jeg holdt meg strengt til doseringa. Når jeg har tatt Cosylan før har jeg bare tatt en slurk på måfå, mens nå var det nøøøye oppmåling i medisinbeger ;) Og jeg klarte meg med en "støyt" rett før jeg la meg. Regner med at når det er så lite det er snakk om så er det ikke rare greiene de får i seg. Tok jo også noen timer fra jeg tok det til jeg ammet. Og de tåler jo at man får morfinsprøyte som smertestillende under fødsel, og da er det nok adskillig mer morfin enn i hostesafta! Så sålenge du ikke overdriver bruken tror jeg nok ikke du har noe å bekymre deg for :)

Skrevet

Bare litt bekymrende når det ikke er kjent hvorvidt virkestoffet går over i melka. Vil jo ikke påføre den lille ubehag. Men hadde nok aldri fått det utskrevet om det var "farlig".

Ja, må nesten veie opp fordel med ulempe. Kjedelig å holde hele familien våken!! Klarte meg også med en støyt inatt. Håper denne natta blir bedre. Dessuten har mini sovet så godt de siste nettene, klarte seg uten mat fra 20:30 til 01:40, og da er det irriterende å være våken pga. hoste, når man endelig har mulighet til å få seg litt sammenhengende søvn!

Ser forresten ut til at melka har justert seg:) Er ganske "tom" allerede på denne tiden av dagen! Om det ikke er økedøgn..

Skrevet

Jeg har fått en infeksjon etter fødselen, hvor jeg også hoster voldsomt til tider. Legen slo opp i denne legeboken sin og fant ingenting han ville gi meg for hosten siden jeg ammet. Så jeg ville nok sjekket før jeg tok det. Ville bare si fra, siden jeg er i samme situasjon selv nå(:

God bedring!

Skrevet

Å så deilig :) Hvor gammel er Håkon nå igjen? Jeg husker alt ble så mye mye bedre ang melkemengde da Snupi var rundt 4 mnd. Da var det plutselig ikke så mye spreng lenger. Og når det har gått over natta uten at hun har spist så merker jeg at det er fullt i puppene, men det er ikke den syke vonde sprengen som var de første mnd. Deilig altså!

Tror det går helt fint om du tar hostesaft før du legger deg i noen dager. Det er jo bruk over lengre tid det advares mot. Og merker du noe som helst på Håkon så bruker du det bare ikke mere. Det var hvertfall sånn jeg tenkte. God bedring :)

Skrevet

Jeg fikk det på resept, men valgte å ikke bruke det selv om jeg var veldig plaget med hoste over lang tid. Ville ikke ta sjansen med et morfinpreparat og amming - kjøpte heller noen ting på helsekost - lindrende hostesaft, og noen naturhalstabletter uten noen farlige ting. Hadde jo ikke samme virkning - men ville ikke ta sjansen...

Skrevet

Jeg vil tro at det er noe annet når babyen er helt nyfødt. Da tåler de mye mindre enn etter noen måneder. (Av samme grunn anbefales det jo å holde seg helt unna alkohol de første seks ukene.)

Hvis du er urolig, MariaV, så kan du jo ringe fastlegen din mandag morgen og spørre?

God bedring, til dere begge! :)

Skrevet

Håkon er 4 1/2 mnd. Har hatt det ok ang. melkemengde de siste par ukene faktisk, så da blir det jo rundt 4mnd det justerte seg- samme som deg. Og føler at det bare blir bedre og bedre. Nå spiser han av begge brystene et par måltid i døgnet, og det er jo kryss i himmelen! Han har jo nøyd seg med et bryst helt til nå..

Ang. Cosylan, måtte ta inatt også! Men holdt meg til en dose, selv om jeg hadde trengt en ny litt utpå natta! Helt grusomt når man må så hoste. Og eneste som nytter er å sitte oppreist, blir lite søvn altså!

Tenker også som deg at det er bruk over lengre tid det advares mot. Og advarselen er nok tiltenkt potensielle "misbrukere" som tar større doser.

Skal driste meg og ta en dose hostesaft inatt også om hosten ikke har gitt seg. Så får jeg dra ut og handle noe alternativt imorra!

Er jo bare nødt å få meg litt søvn..

Skrevet

ja, men legen sa at det ikke var kjent om virkningen gikk over i mm.. men bruk i en kort periode gikk greit.. synes det høres skummelt ut for det. så bruker minimalt, bare yderst nødvendig..

Skrevet

Kan ikke Håkon få litt mme så lenge da? Du er jo dreven på å pumpe deg :-) Det må jo være litt deilig for deg å faktisk bruke medisinen din og ta det hel med ro og bli frisk!

Legen min er av den forsiktige typen så her i gården fåes ingenting slik (han brukte heller ikke droppler app for å høre hjerteslagene til mini i magen). Føler meg egentlig veldig betrygget av det, for jeg veit at det jeg får er trygt eller HELT nødvendig!

Kjempe flott at melka har gått ned Maria! Håper det ikke bare er fordi du er syk...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...