Gå til innhold

Hvorfor er polygami straffbart?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan folk velger å organisere sitt hjem med beboere og forhold er da ikke et offentlig anliggende?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja si det, syntes faktisk at utroskap burde vært straffbart også siden polygami er det.

På en måte forstår jeg egentlig ikke dette, for tar du en titt på anonymsiden så leser vi hver dag om alle disse anonyme som elsker flere mannfolk og de er da levende bevis for at polygami sikkert ikke hadde vært et problem for de, kjæresten og elskeren.

Skrevet

Polygami betyr at du gifter deg med flere enn en og det er straffbart ja, fordi ekteskap gir visse retter og plikter som vil kollidere og være umulige å oppfylle om det er flere enn to ektefeller i et ekteskap.

Du kan jo bo sammen med så mange du vil om du lar være å gifte deg med dem.

Skrevet

Fordi ekteskapet er en offentlig institusjon med tilhørende rettigheter, og disse vil klæsje om de skulle gis til flere. Foreløbig er det stort sett bare sigøynere som kommer unna med enkepensjon til femten og denslags, og ja, jeg vet jeg er stygg og fordomsfull nå.

Det finnes ikke noe forbud mot å organisere hjemmet ditt med beboere og forhold akkurat som du lyster, så lenge de du puler på er over seksten.

Skrevet

Ingen straffer deg om du blir samboer med flere samtidig. Det er ditt anliggende i våre dager. Skulle folk derimot kunne gifte seg med flere enn en må ekteskapsloven forandres ettersom den i dag ikke er forenlig med flere ektefeller.

Skrevet

Tja straffen i seg selv er jo soleklar. Tenk på alle de svigermødrene man måtte forholde seg til, fordeling av arbeidsoppgaver, badromskø, PMS 24/7 hele året. Et helvete på ferieturer, hvor unger, lausunger og adopterte vedheng som følger med en av partene kan bli litt mye. Jeg klikker som regel mentalt bare jeg har mine egne i samme bil og har ikke kommet ut av gårdsplassen engang. Så følger jo så klart sexkø, sykdommer, middag. Hvem faen skal bestemme det da? Næhh. greit å ta vare på det man har, så kan de som har rom for polygami slite med sitt.

Skrevet

Men det er jo ikke noen logikk i det. Er man sammen med to bør man jo da kunne regnes som å ha to ektefeller. Tenk så urettferdig at den ene kona kan ligne sammen med mannen, mens den andre som ikke får samme status blir lignet som singel. Og når mannen dør, får bare en enkepensjon.. den andre vil aldri få noen status i forhold til den mannen hun faktisk har. Og ja han kan seff la være å gifte seg med noen, men det ville jo også være dumt dersom ett giftemål føltes logisk.

Skrevet

Ja, det kan jo helt klart diskuteres. Jeg ser dog en del praktiske problemer i forhold til foreldreskap, økonomiske stønader/særordninger (dersom man kan gifte seg med mange, blir det veldig enkelt å være litt proformagift, liksom) osv.

Hvorfor går alle automatisk ut fra at det vil være snakk om en mann og flere kvinner i slike diskusjoner, forresten? Han der Berulfsens feil eller bare kjønnssjåvinisme generelt? =)

Skrevet

Har vel aldri lest om damer som holder flere menn? Og helt ærlig. Mer enn en mann i samme hus.. nei. Da hadde jeg heller ville hatt noen ekstra damer å dele den ene mannen med faktisk. Har og lest om (ja jeg leser ukeblader) et forhold med to damer og en mann hvor alle var kjærester.

Skrevet

Ikke vet jeg, jeg holder meg ikke med menn. Men et kvinnelig vennepar hadde en kvinnelig kjæreste en stund, det fungerte veldig bra frem til geografien ble uoverkommelig.

Skrevet

Det finnes folk i Tibet som praktiserer en kone flere menn. Typisk vil kvinnen ha en som duger til jakt, en som er flink med gårdsarbeid og en som kan flakke rundt og drive med handel. Perfekt? Men de har jo selvfølgelig en helt annen holdning til farskap blant annet enn det som er vanlig her til lands.

Skrevet

Akk sann, tre kvinnfolk under samme tak = trøbbel, sooner or later. Og ja, jeg er også fordomsfull :-D

(Vet for øvrig ikke om lesbiske trekantforhold er et utbredt fenomen, men om du kjenner de samme som jeg kjenner, var det nok ikke bare geografien som satte en stopper for det prosjektet.)

• 5 måneder senere...
Skrevet

Ordet polygami betyr flergifte. Det er da snakk om ekteskap, som er å gjøre sitt kjærlighetsforhold/samboerskap til et offentlig anliggende. Men at det er offentlig er jo ikke noe argument for at de skal kunne nekte for det. I menneskerettighetene står det faktisk at alle skal kunne gifte seg med hvem de vil, og hvis et ektepar blir forelsket i en eller flere personer, og de vil gifte seg med hverandre, så vil jeg faktisk si det er imot mot menneskerettighetene å nekte dem.

Forbudet mot polygami gjelder kun ved juridiske ekteskap. Om man gifter seg religiøst, eller for en eller annen ikke-juridisk autoritet, kan man selvsagt gifte seg med så mange man vil. I lovens øyne vil det bare være som å late som om man er gift.

På den annen side brukes også polygami om kjærlighetsforbindelser som ikke nødvendig omfatter ekteskap, nesten litt synonymt med polyamori, og da er det jo klart at det er lov. Juridisk. Det er jo ikke lov, sånn blant folk. De vil være kjappe til å fordømme. De fleste som lever polyamorøst i dag lever litt i skjul, og derfor er det så viktig at polygami blir lovlig. Symboleffekten vil påvirke folk, og forhåpentligvis snu litt det mantraet om at det er syndig å elske flere personer.

Grunnen til at det er forbudt, kan jeg tenke meg er at mange misbruker ordet, og tror det er flerkoneri, når det egentlig er flergifte, en kjønnsnøytral term, og de fleste steder man hører om flerkoneri, er det for å effektivisere kvinneundertrykkelse. Huitfeldt uttalte en gang at polygami ikke vil bli aktuelt her til lands fordi vi har et monogamt prinsipp, hva nå enn det betyr. Jeg tror det er fordi mange tror polygami er imot vår verdi likestilling, om at kvinner skal være like mye verdt som menn, og at det klæsjer med polygami, hvilket det på ingen måte gjør. Folk har rett og slett bare ikke tenkt.

Det er ikke noen rettigheter som vil være umulige om det er tre eller flere personer som inngår kontrakten (så lenge man formulerer kontrakten på en slik måte) som ekteskap jo er. Kanskje vil den trenge litt modifikasjoner, som den allerede har hatt mange ganger.

Skrevet

Hvorfor polygami er ØNSKELIG er vel et mer relevant spørsmål.

Skrevet

Polygami: Flergifte

Polyandri: en kone, flere ektemenn (poly: flere, andros: mann)

Polygyni: en mann, flere koner, den vanligste formen for polygami

Tradisjonelt er det vanligst med en mann og flere koner, dette har med økonomien i samfunnet å gjøre, en rik mann kan forsørge flere koner, familier vil gjerne ha en rik mann til sine døtre... En mann vil ha så mange etterkommere som mulig. Muslimer og visse kristne fraksjoner (mormonere er de mest kjente) tillater flerkoneri under visse forutsetninger.

I samfunn med lite tilgang til jord er polyandri vanligere, familiene forblir små, landområdene blir i familien, de blir ikke splittet opp. Forklaringen er at alle brødrene i en familie gifter seg med samme kvinne. DETTE er effektiv befolkningskontroll det! Vanlig i visse områder i Tibet, Nepal og andre fjellområder i Asia.

I den "moderne" verden; forhold mellom to/flere kvinner og en mann er vanligere enn forhold mellom flere menn og én kvinne, men senest forrige uke så jeg (på en eller annen kanal) et intervju med en familie i Canada hvor én kvinne bodde sammen med, og hadde barn med, to menn, disse hadde ikke noe innbyrdes forhold.

Ekteskapet i den vestlige verden i dag er en monogam institusjon, en praktisk måte å ordne den formelle biten, arv, formelt farskap, rettigheter. I tillegg kommer det religiøse / tradisjonelle aspektet, innstiftet av Gud osv osv osv. Skulle vi endret alle regler og lover som regulerer dette, ville folk gått helt av hengslene. Se bare hvor mye styr det har vært å få den ekteskapsloven vi har i dag, hvor TO voksne mennesker selv skal få bestemme hvem de vil gifte seg med, fremdeles tror jo KRF at de skal klare å avskaffe denne... Ramaskrik, jeg syns jeg hører det. -Men spørsmålet er jo hvor stort behovet for en ekteskapslov med flere enn to er. Foreløpig er nok temaet for tabubelagt i Norge til at folk kommer til å kjempe for en slik sak. -Men hvem vet, når bølgene etter dagens ekteskapslov har lagt seg?

• 4 uker senere...
Skrevet

1) Fordi at hvis man elsker flere personer, og vil gifte seg med dem, så må man ha det for å kunne gjøre det, ganske enkelt. Når man ikke kan det vil man i en slik situasjon bli rettsløs.

2) Staten forskjellsbehandler samlivsformer. Før var homofile ekteskap ulovlig, og homofili ble sett på som synd. Ved å tillate homofile ekteskap sender vi ut signaler om at det er en samlivsform vi kan akseptere, på lik linje med det vanlige. Familier som lever polyamorøst kan også ses ned på av de med fordommer, og dette gjør at disse gjerne må leve litt i skjul for omverdenen. Ingen er tjent på å måtte skjule sin identitet. Om polygami blir lovlig vil disse kunne gifte seg, og få samme rettigheter som andre, og det vil sende ut signaler om at det ikke er noe syndig i å elske flere personer samtidig, og ønske å leve sammen med disse.

3) I FLDS-mormonerkretser er det vanlig med polygyni, flerkoneri. Om man vokser opp med at menn har flere koner, mens kvinner ikke kan det, så blir det jo bare den mest naturlige sak i verden. Vi sier jo gjerne at disse er hjernevaskede. I vår kultur er det vanlig at man bare kan få ha en kjæreste, og på samme måte blir det det mest naturlige her. Sånn er vi hjernevasket. Jeg tror vi alle er skapt til å elske, vilt, hemningsløst og uten begrensninger. Å skulle tvinge oss inn i et monogamt ideal blir ugunstig, og kropp og sjel vil før eller siden protestere mot dette (utroskap, samt skam, smerte, fordømming og all miskommunikasjon som følger med dette). Om vi tillater polygami vil vi ta et skritt mot å frigjøre oss fra dette usunne idealet, og det vil kanskje oppfordre folk til å åpne seg mer spirituelt.

Gode grunner for å ønske seg polygami, spør du meg ;)

Skrevet

Det går heldigvis fremover, ja. Sikkert, men veeeeldig sakte! Jeg prøver å gjøre hva jeg kan for å bryte ned tabuene og skape forståelse.

Skrevet

Og hvordan gjør du det?

Skrevet

Waku up call, hva er det det offentlige IKKE legger seg borti?

Skrevet

Deltar i debatter som denne, snakker med folk, forklarer, oppklarer misforståelser, argumenterer og gjør dem oppmerksomme og får dem til å tenke.

Skrevet

Ikke så veldig annerledes holdning til farskap: alle mennene i et ekteskap regnes som fedre dersom en kvinne i ekteskapet får et barn.

Skrevet

Næh, jeg synes flere burde gjøre som cognac-kongen. Intevjuet med ham, kona og samboeren var ubeskrivelig festlig, ja takk til mer av den slags :-D

Skrevet

Det er intervju med meg og samboeren i Kamille, mars-utgaven 2009, tror jeg det var.

Skrevet

hva er straffen egentlig? det måtte jo være at man hadde giftet seg med nr 2 (el 3 el 4) i utlandet et sted, siden det ikke lar seg gjøre i Norge. og så kom hjem og ble anmeldt av en el annen som ville en noe vondt. Mest sannsylig ville vel 'det offentlige' bare overse ekteskap 2, 3, 4 osv og si at det ikke gjaldt. eller? artig tanke. å ha polygami på rullebladet. haha. bot på 5000 for polygamiering.

personlig tror jeg det ikke er tillatt fordi det ville føre til flere drap. jeg har iallefall problemer nok med at mannen min har en mor jeg må forholde meg til, hadde han hatt en annen kone også hadde jeg nok blitt dramatisk ustabil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...