Gå til innhold

Opp og ned-metoden??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har prøvd denne? Hva er deres erfaringer, hvor mange dager brukte dere og hvor gammel var babyen din?

Gutten min blir 5 mnd neste uke og sliter litt med innsovningen både på dagtid og kveldstid. Feber-metoden er helt uaktuell, så jeg lurte litt på denne...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen??

Skrevet

Skjønner ikke helt hva du mener jeg...??

Skrevet

hehe, prøvde dette en dag. Det sier seg selv at det ble fiasko. Hun eskalerte bare skrikinga, og ble tilslutt nesten utrøstelig. Så jeg ga opp, det er bare å innrømme. Vi klarte bedring med andre metoder da. Men jeg har likevel tro på metoden. Bare ikke gi opp etter en dag hvis du skal prøve det da:)

Skrevet

Åhh, hva gjorde dere isteden? Tar emot alle tips jeg kan få=)

Jeg prøvde den ut i går kveld, brukte ca 30 min fra jeg begynte til da jeg la han ned siste gangen og han ikke begynte å grine, isteden bare lå han der og såg på meg og holdt meg i handen..som at han tok poenget...sovnet i løpet av få minutter da.

Første luren idag på fm brukte vi 20 min. Men så har vi vart på farta idag og han har kun sovet 2x15 min i bilsete så han var rimelig overtrøtt og grinete når jeg skulle legge han istad, så vi brukte nok en 30 min. Blir jo sliten av å ta han opp og ned, opp og ned hele tiden, men han roer seg når han blir tatt opp, og heller det en å la han bare å ligge å grine...

Og som sagt så er febermetoden helt uaktuell, får grøssninger når jeg tenker på den!

Skrevet

Vi begynte da han var seks uker gammel. I begynnelsen tok det halvannen time før han sovnet. Jeg har aldri latt meg stresse av at det tar så lang tid, sålenge jeg vet at han sovner etterhvert. Det tok kortere og kortere tid, og da han var fire måneder, holdt det at vi var innom rommet når han gråt, ellers sovnet han selv. Til å begynne med enten sov eller gråt han, så det var vanskelig å lære han å sovne selv, siden vi måtte holde han til han sovnet. Men det gikk jo etterhvert :)

Skrevet

Æ har tydelivis gjort dn hær metoden uten å vite om d :-)

Men hakke vært nødvendig før etter at han bikka 4 mnd :-) Han bruke ca 5 minutta på å sovne, å føle sæ trygg hele tia! Æ går inn til han når han rope på mæ å fortelle at nu ska du sove og stryke han over panna :-) Gir han et kyss om han e veldig urolig og fortelle kor gla æ e i han, synge kanskje liten sang også.

Minimalt me gråt og ungen sovner aleina i senga si og sover dær til ca halv 5 før han vil oppi mi sæng å kose ;-)

D e dn beste metoden vil æ si, for ungen ligge ikke aleina å skrike, ferber e jo barnemishandling.

Lykke til så mye, trur du kommer til klare d fin, fint! :-) Man må bare ha tålmodighet og orska til å ta tak i d :-)

Gjest Mammamoms og 05.12.08-jenta
Skrevet

Hei:)

Vår lille jente har vært vanskelig å legge helt fra begynnelsen. Hun har blitt båret og bysset i timesvis... Når de bare er noen uker er det jo greit, da må man jo bare regne med et, men etterhvert er man ganske klar for forandring! Det som også gjorde det veldig slitsmot for oss, var at du hun hadde sovnet på armen/fanget vårt, og vi så la henne i senga si våknet hun!

Vel, over til ditt spørsmål. Da hun var 3 1/2 mnd ca, bestemte jeg meg for å prøve noe nytt. Var sliten av å bruke hele kvelden på å få henne i seng. Så jeg bestemte meg for å prøve opp-og-ned-metoden.

I 50 minutter sto jeg ved senga hennes. Hun hadde en hysterisk periode underveis hvor det tok lang tid før hun roes seg hos meg. MANGE ganger begynte hun å gråte så fort jeg bøyde meg ned over senga... Etter 50 minutter var jeg sliten, og hun var TRETT!! Jeg valgte da å bare legge henne ned til tross for at hun sutret. I 2 minutter sutret hun trett i senga før hun sovna.

Den kvelden var faktisk nok for oss. Nå går leggingen bra nesten hver kveld:)

Men vi sliter fortsatt på dagtid da. Vet ikke om man skal bruke den metoden da...

Skrevet

Joda, du kan bruke opp/nedmetoden på dagsøvn og :)

Skrevet

vi har brkt det. har ikke vært flink å holdt ut på natten. men på kvelden går det bra.sovner fort nå..:)

Skrevet

Tusen takk for svar allesammen=)

Idag så sov lillegutt første luren i sengen, sovnet nesten med en gang jeg la han ned uten å grine...flaks trodde jeg. Kan det virkelig ha virket så fort etter bare 3 forsøk? På em sov han i vognen på tur så da fikk jeg ikke prøvd det ut da. Men i kveld så var han kjempetrøtt, var våken i 3 1/2 time (til vanlig er han trøtt etter 2 timer) så når jeg skulle legge han i 19 tiden trodde jeg i hvertfall at han skulle grine litt...men neida. Sang et par godnatt sanger og holdt han i handen..sovnet i løpet av noen få minutter=) Tilfeldig eller? Jeg aner ikke. Kan jo hende at det blir litt grining av og til, men uansett så synes jeg denne metoden passet oss perfekt. Veldig fornøyd mao=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...