Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har meldt meg på Sentrumsløpet (10km) men kommer til å bli ca 9 uker på vei da (hvis alt går greit). Lurer på om noen har erfaring med å delta i sånne løp gravide? Jeg har trent en god del lenge så jeg er i grei form men det kommer nok å bli mer for moro skyld enn å konkurrere :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139880106-sentrumsl%C3%B8pet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Så lenge du føler deg i god form, er vant til å trene en del og ikke presser deg ned i kjelleren, så burde det vel ikke være noe problem? Hvis du derimot løper for å få en så god tid som mulig, så er det en stor påkjenning.. Har selv løpt sentrumsløpet "full fart" som ugravid, og da var kroppen ganske kjørt en stund etterpå. Det ville jeg ikke anbefalt.

Du skriver at du løpe mest for moro og da kan du jo holde igjen det siste giret! Jeg løp selv lange turer og intervaller helt til uke 25 da bekkenet ga beskjed om å roe ned litt. Hvis du er vant til å løpe turer på asfalt og passer på væske- og energibalansen, så burde det gå helt fint. Og hvis du er i tvil om det er for tøft, så kan du jo ta en test uken i forveien. Feks løpe 7-8 km på asfalt og se hvordan det kjennes ut.Og skulle det føles ubehagelig på selve dagen, så er det jo ingen skam å bryte heller:-) Lykke til!

Ja, man må selvfølgelig se litt an på dagsformen. Jeg løper 10 km ca 1 ganger i uken på asfalt så det blir ikke første gang. Ganske heftig å sykle Trondheim - Oslo. Hvis det går, så må det være ok å bli med på litt løping :)

Skulle ønske det var mer informasjon om trening og graviditet på nettet!

Ja, det er ikke mye å hente om informasjon, da jeg gikk gravid første gang saumfarte jeg alt, snakket med jordmor og noe fysioterapeuter jeg kjenner og satt meg virkelig inn i dette.

Konklusjon er at du trener akkurat sånn som du ønsker så lenge du orker, med unntak av styrketrening som går på maks styrke og trening av de rette mage musklene etter at magen har blitt så stor at linea alba ( "listen" alle magemusklene fester seg til) har delt seg.

Jeg er i uke 24 og springer enda intervall 4x4 på tredemølle, har litt stigning sånn at det skal tilpasses tyngdepunktet mitt. Sist hadde jeg siste aerobictime to dager før fødselen, så feel free til å trene det du vil til du kjenner at kroppen sier i fra. Den gir signaler som er veldig greie å tolke ;) Kjenner ei som jogget til hun var rundt 30 uker på vei, da ble trykket nedover litt for stort. Det kommer an på fysisk form, ikke på gravid eller ikke. Og alle - uansett form, anbefales å trene under graviditet, selv om det er først da de starter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...