Gå til innhold

Hvorfor har dem ikke snakka noe om setefødsel? Bare KS

Anbefalte innlegg

Er satt opp til KS pga. seteleie. Var ikke vellykka vendingsforsøk. Har egentlig slått meg til ro med dette.

Men har først nå komt til å tenke på -hvorfor 'tilbød' dem meg ikke setefødsel? Har ikke hørt et ord om setefødsel.

Ungen ligger med hodet opp ja, og skifter mellom å ha beina rett opp til hodet, og noen ganger knea bøyd, så føttene sparker nedover. Har ikke målt bekkenet. Morkaka ligger der den skal..

Var inne på seteleie-debatten, og alle snakker så varmt om seteleie blabla.

Håper noen vil hjelpe en forvirra sjel her :)

Fortsetter under...

Har du tatt ultralyd i det siste? Fått vekstestimering med ultralyd? Dersom du er førstegangsfødende og dette er blitt gjort, så kan det tenkes at det er årsaken. Merkelig at de ikke har spurt deg ellers, men er flere sykehus som nå ikke gjør røntgen av bekken i svangerskap pga at det er en liten, men økt risiko for kreft hos barnet senere i livet. Røntgenmålene er heller ikke alltid en god indikator på om du kan klare en setefødsel. Overvekt spiller ingen rolle, det har jeg aldri hørt noe om.

Mener det er ca 40 % av planlagte setefødsler som ender i hastekeisersnitt, men det vet du sikkert. Klipping er også vanligere, og fødslene varer ofte noe lengre. Mange sykehus gir også epidural som rutine ved setefødsler, det kan føre til dårligere rier.

Synes du skal ta kontakt med sykehuset og spørre hvorfor setefødsel ikke er tilbudt deg, det er sikkert grunner for det, og dersom det ikke er det, så burde du jo få velge. Lykke til!

Snakk med dem. Hvis du ønsker setefødsel så må du si ifra til dem. Jeg tipper at noen leger innvilger KS oftere enn andre, og andre er mer positiv til setefødsel. Husk at mange kvinner på denne debatten har dårlig erfaring med vanlig fødsel, og kanskje ikke dette er det rette stedet å spørre. Hvis du heller mer mot vanlig fødsel så må du snakke med lege og jordmor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...