Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sterk lesning og æ får frysninga på ryggen av dn empatiøvelsen.

Har aldri forstådd folk som bruke ferber metoden, dm må særiøst være laga av nåt anna enn åss andre??? Babya skrike jo for en grunn, å man høre raskt om d e sult, nærhet eller kanskje smerte som plage den lille.

Nu sir æ ikke at babyen ikke ska få lov å lage litt lyd, for d ska dm, men ikke når d gjelde soving, som egentli ska være nåkk trygt og godt.

NEI til ferber!!

Skrevet

Det er nå stor forskjell på skriking og sutring da...viktig å skille der og kjenne barnet sitt såpass at man hører hvorfor det er lei seg og kan høre forskjell på skrik pga smerte, skrik pga sult eller evnt. sutring skrik pga trøtthet. Man må følge sine egne instinkter og magefølelse, vi mammaer har jo en stoor fordel der.

Minsten nå sutrer og gråter litt hver gang han skal sove, hvertfall på dagen, han bruker litt tid på å finne søvnen. Det føles jo uendelig lenge, men i gjennomsnitt er det kanksje 2-3min før han har sovna. Men jeg tror fremdeles at det er bedre at han finner søvnen selv enn at jeg skal bysse eller amme han i søvn. Noe som ikke går heller, da sovner han ihvertfall ikke, han må ligge litt alene han rett og slett. Men jeg er alltid tilstede og han ligger ikke å hylskriker. Jeg kjenner han og det er hans måte å falle i søvn på, med en liten protest på slutten. Er jo klart det er mye mer artig å rulle rundt på gulvet o.l:)

Meningen med dette innlegget var at jeg tror ikke vi skal forvente at babyene våre aldri skal lage en lyd når de skal sove, det finnes en mellomting. Så lenge man er trygge gode foreldre og legger en trygg god ramme rundt hele livet dems, så tror jeg virkelig ikke de tar skade av å sutre litt før de sovner.

Skrevet

Gutten min sutre åsså litt før han legge sæ, men æ nekte å bysse/trille i søvn :-) Å d funke kjempe bra, han sovne av sæ sjøl.

Men ferber e jo nåt helt anna??? :-( At dm ska SKRIKE, ikke sutre litt?

Skrevet

Min gutt kaver og sutrer også en hel del før han sovner. Jeg går ut av soverommet til og med, for ser han meg begynner han å hylgrine. Begynner han å vise tegn til å gråte, går jeg selvfølgelig inn med en gang.

Tror jeg kunne spart skuldrene mine en hel del, hvis jeg hadde skjønt at han trenger å sutre å kave litt fra seg tidligere.

Skrevet

At barn trenger å sutre eller skrike for å falle i søvn er ikke rart. Det kan man ikke unngå med mange barn. Men det er når man lar barna skrike for at de skal gi opp og skjønne at det ikke nytter - da er det skummelt. En mamma som lytter til sitt barn, og ser om det trenger kos, trøst, mat, byssing - eller at de trenger litt fred for å falle til ro med litt klaging - det er ikke ferber. Det er å kjenne barnet sitt og handle til barnets beste. Om man derimot ikke hører på barnets fortvilede gråt, men overhører det for at de skal roe seg selv og gi opp gråten - det er å la de skrike alene. Med tidsintervaller for når man kan gå inn slik som Ferber og andre metoder - da er det satt i system. Huttetu, jeg grøsser faktisk på ryggen.

Barn som sovner alene etter krafig gråt faller i en dyp søvn som er lik den man ser etter store traumer, slik som store bilulykker og slikt. Ikke rart de sover "godt"!

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=101582

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...