Gå til innhold

Hjelp meg finne gode argumenter! Please?

Anbefalte innlegg

Jeg får innvilget ks, men datoen vil bli satt ca 7 dager før UL termin. Problemet mitt er at den er en uke senere enn mens termin, som jeg selv er sikker på er den mest riktige... Dette fordi graviditeten var planlagt, og jeg testet positivt allerede 6 dager før forventet menstruasjon.

Det jeg nå er redd for, er at mine antakelser skal være riktig, og at fødselen derfor med stor sannsynlighet kan komme til å starte før KS dato - dermed blir jeg nødt til å føde "normalt", som legene insisterer på...

Skjønner ikke hvorfor de legene og jordmødrene skal være så vanskelige... Kan noen komme med gode argumenter jeg kan legge fram for å få KS satt før mens termin??

P.S. Skal ta KS pga tidligere traumatisk fødsel...

Fortsetter under...

Sørg for at du allerede har fått innvilga keisersnitt. Det holder ikke at du sier at du vil få, for da vil du måtte føde normalt. Dersom keisersnittet er innvilga, så vil det blir utført uansett om du skulle komme i fødsel før den datoen som er satt. Altså: Om du skulle komme i fødsel i uke 36, kommer du deg til sykehuset så raskt som mulig, og de vil utføre et "planlagt hastekeisersnitt" (de kaller det det) med rier. De vil bruke spinalbedøvelse så langt det er mulig. Jeg har spurt om dette på to ulike sykehus, og dette sier de er prosedyren. Hold derfor på ditt og si at du ikke under noen omstendighet vil føde vaginalt.

Når det gjelder terminberegning, så er menstermin litt usikker. Dette fordi man godt kan ha flere eggløsninger i en syklus, og noen kan teste positivt tidlig. Positiv test seks dager før forventa mens er likevel et vektig argument, synes jeg. Brukte du eggløsningstest, har du ett argument ekstra for at din termin er riktig.

Jeg har fått innvilga keisersnitt av medisinske årsaker (medfødt skjevt bekken, får store barn med store hoder og sist fødsel kom ikke ungen gjennom bekkenet) og mener at UL-termin er feil med ca en uke. Vi brukte eggløsningstest og hadde ikke sex i den tida UL-termin sier barnet blei unnfanga. Jeg blei derfor hørt da jeg sa ifra om at UL-termin mest sannsynlig er gal, og fikk keisersnittdato allerede i uke 23, og den er satt 16 dager før UL-termin, noe som er uvanlig tidlig.

Dersom argumentasjonen din ikke fører fram, så husk at det er fritt sykehusvalg i Norge, og du kan i prinsippet føde (og ta keisersnitt) hvor du vil. Lykke til og stå på krava!

Hvis du har fått innvilget ks, då HAR du fått innvilget ks! Jeg skal ha ks 6 dager før ul-termin. Syns det er litt "sent", men regner med at det går bra siden jeg er førstegangsfødende!

Fikk beskjed om at dersom fødselen skulle starte før angitt dato, ble det alikevel keisersnitt om jeg fremdeles ville ha det!

Hvis du har fått innvilget keisersnitt er ikke dette noe problem.

Jeg fikk keisersnittdato 10 dager før termin, jeg protesterte litt på det siden jeg har født både to og tre uker før termin tidligere. Jeg fikk bare beskjed om at de ikke ville sette datoen tidligere for de var redd for umodne lunger osv, men hvis fødselen startet av seg selv måtte jeg bare komme inn også ville de ta keisersnittet på sparket..

Vel, fødselen startet av seg selv den, 17 dager før termin gikk slimproppen, og etter to døgn med kynnere/maserier gikk vannet og jeg fikk rier. Det var ikke noe problem, det ble et "planlagt hastesnitt", lenge før riene begynte gjøre noe særlig vondt lå jeg på oprasjonsbordet med spinalbedøvelse, det hele gikk veldig effektivt for seg, men likevel rolig og trygt. Ungen så dagens lys klokka kvart på ti en torsdags kveld, fem dager før det planlagte snittet.

Så bare få innvilget snittet ditt du, da står det i papirene dine. Skulle fødselen starte før snitt-datoen står det i papirene dine at du skal ha keisersnitt og keisersnitt blir det, da bare litt tidligere enn planlagt.

Takk for svar :-) Men dette er ikke det jeg har fått beskjed om.... Jeg kommer til å få innvilget ks, men det blir ikke offisielt før etter uke 34. Det som ikke stemmer når det gjelder det dere alle har skrevet, er at jeg får ks uansett. Det både fødselslege og jordmor har sagt til meg, er at dersom fødselen starter før ks dato, vil de at jeg skal prøve å føde vaginalt - men om de etter en stund merker at ting beveger seg mot samme type fødsel som sist, så stanser de riene, og tar ks.....

Det er dette som gjør meg så fortvilet - jeg må altså likevel gå og bekymre meg for at fødselen skal starte før ks dato, og at jeg da må føde "normalt". Og nettopp pga det jeg skrev om forskjell mellom termindatoene, er jeg rimelig sikker på at det er nettopp dette som vil skje... Skjønner ikke hvorfor de må være så vanskelig! Og det er jo tydelig at det er varierende praksis på dette fra sykehus til sykehus....

Jeg sa til jordmor (følte meg presset) at jeg ville gå med på dette, selv om jeg egentlig ikke mener det... Skulle ønske jeg har mer bein i nesa:-(

Hilsen HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...