Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde egentlig planer om å jobbe 60% neste halvår. Da ville jeg fått ca. 16000 utbetalt i mnd. Moren min synes derimot det var så ille at jeg skulle begynne å jobbe når ungen bare var ett år at hun sier hun vil gi meg 10000 i mnd som "forskudd på arv" om jeg velger å bli hjemme. Hun mener at 10000+ kontantstøtten+ penger spart på barnehage blir ca 16000 til sammen uansett. Jeg er jo veldig glad for det, men kjenner også at jeg er litt usikker på om det virkelig er så greit økonomisk. Får man så mye i kontantstøtte om man går hjemme?

Takk for hjelp...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så heldig du er, da :)

Kontantstøtten er på 3300,- pr. mnd dersom man ikke benytter barnehage i det hele tatt, så regnestykket til moren din er nok riktig...

Skrevet

Det hadde jeg glatt takket ja til!! Du er jo superheldig som har denne muligheten! Jeg var hjemme med jentene mine til de var 1,5 år begge to og da gikk de bare 50% i barnehage. Nå skal jeg snart tilbake i jobb og lillemann vil da være 11,5 mnd. Jeg har IKKE lyst, men desverre ingen økonomi til å ta perm uten lønn.

Regnestykket blir jo riktig for det er 3300 i kontantstøtte og + - 3000 i barnehageutgift pr mnd.

Skrevet

Heldige du!! *misunnelig jaaa* Selv blir jeg sannsynligvis nødt til å ta ulønnet perm i nesten 9 mnd pga "full barnehagedekning" (NOT) i Oslo...Litt forskudd på arv hadde jeg takket et rungende ja til!

Skrevet

Snill mamma du har!

Men husk at du må betale arveavgift (og skatt?) av pengene du får fra mamma'n din. Og du taper endel i pensjon på å ikke jobbe.

- Har lyst selv, men det går ikke...

Skrevet

Ja, jeg er jo veldig glad for det. :) Samtidig så er jeg redd for at snuppen skal kjede seg hjemme med meg. Venninnene mine som hadde de små i barnehage fra de var 1 år sa at på den alderen var de blitt så krevende at de "måtte" ha andre barn å bryne seg på. Jeg er også redd for at hun kommer til å være så "hyper" at jeg blir totalt utslitt. :) Likevel vet jeg jo at det ikke er mange som angret på den tiden de brukte med barna sine. Heller omvendt.

Jeg har to venninner som kommer til å være hjemme med mindre barn på denne tiden, men det blir jo ikke det samme.

Skrevet

Jeg må ikke betale arveavgift om mamma gir meg halve beløpet og så gir pappa meg det andre. Visstnok. (mamma mener det i hvert fall..) Jeg vet ikke hvor mye jeg taper i pensjon på å ikke jobbe 60% for et halvår..? Jeg kommer til å jobbe over 100% fra februar (dessverre..)

Må jeg betale skatt i tillegg til evt arveavgift? Er ikke det skatten da?

Skrevet

Jeg hadde takket ja med en gang. Finnes jo åpne barnehager du kan gå til...men om du vil jobbe så synes jeg det er helt greit også, det blir litt slitsomt å være hjemme med en 1 åring... Husker jeg synes det var litt godt å begynne å jobbe igjen når den første var 1 år og 2 mnd. Når du jobber 60% får du jo ganske mye tid med ungen din alikevel.

Tenke på hva du synes er best og ikke hva mor og andre måtte mene. Magefølelsen er en god ting.

Skrevet

Dette hørtes jo ut som en fin løsning.

Ang skatt og arveavgift, så kan foreldre gi barna sine et ganske høyt beløp i pengegave uten at dette regnes som forskudd på arv. Det er derfor både skattefritt og avgiftsfritt. Beløpet ble hevet ganske mye i fjor. Jeg tror hver av foreldrene kan gi 30000, men er ikke sikker på beløpet. De kan også gi til svigerbarn og barnebarn. Så du ender nok opp med det samme som du ville fått utbetalt.

Skrevet

Jeg har sagt opp jobben for å være hjemme med gullene...

Kommer ikke til å sende de i bhg før de er rundt 3år. Da får jeg kontantstøtten på 3303krx2 og barnetrygden x2. I tillegg til mannens inntekt selvfølgelig. Hadde tatt tilbudet om det var min mor!

Snuppen her er 18mnd og Lillesøster 11uker, og det er ingen problem å være hjemme med de=) Er sikkert litt hva man gjør det til. Er masse man kan gjøre med de! Vi går på lekeland, bader, åpen bhg, lekeplassen, besøker andre med unger og gjør masse gøy hjemme også. Selvfølgelig er det gode og dårlige dager, men mest gode om man gjør ting sammen=) Snuppen er med på klesvask, husvask og det meste som gjøres i huset. Og vi er ute minst en gang om dagen om været tillater det. Nå som våren kommer og været er strålende har vi vært på lekeplassen 2ggr daglig=) Hun koser seg, og leker masse med andre unger. Gjerne de på 5-6år, selvom hun bare er 18mnd selv=)

Så om du velger å være hjemme har du masse å se frem til! Men det er sikkert godt å komme seg i jobb igjen også, for de som liker det=)

Skrevet

Da hadde jeg sagt JA TAKK :)

Jeg skal også bare jobbe 60% men jeg får utbetalt 10 000 ca (jobber i butikk) det kommer til å bli skikkelig vanskelig økonomisk men vi må bare klare det. Får vel mere jobb etterhvert. han skal begynne i barnehage i august. Da er han 15 mnd ca. Så vi må jo også ut med barnehagepenger.Da blir det ikke mye penger igjen.

Skrevet

Skjekk opp det med forskudd av arv. Jeg fikk ganske mye penger av pappa til å få bort studiegjeld og tro det grensa er over 300 000, men det må meldes inn selv om det er under det. Begge må skrive under på at det er arv. Så ikke la noen skremme deg med det.

Skrevet

Har tittet litt...

Regelen gir avgiftsfrihet for et årlig beløp tilsvarende ½ G (folketrygdens grunnbeløp) ved årets inngang. Beløpet for 2008 er kr 33 406.

Men du kan få arvebeløp opptil 250 000kr uten å måtte betale avgift (vurdert økt til 470 000).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...