bønni Skrevet 27. mars 2009 #1 Skrevet 27. mars 2009 Tenkte at jeg skulle lage en dose grønnsaksmos til gutten min - det er jo mye mer praktisk å lage en litt stor gryte og fryse ned i passe porsjoner. Er det noen som har noen lure tips til hva slags begere/beholdere som er kjekke å fryse ned i - og som kan tines i vannbad (har ikke mikroovn)? Jeg har sett at det finnes spesialbegre på babyshop, men det er sikkert noe annet som er like lurt og langt billigere :-)
Lace Skrevet 27. mars 2009 #2 Skrevet 27. mars 2009 Jeg bruker fryseposer og klapper ut slik at innholdet blir flatt. Da går det fort å tine opp maten igjen. Maten kan også "brekkes" i frossen tilstand dersom du ikke trenger alt.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 27. mars 2009 #3 Skrevet 27. mars 2009 Hmm...lurer på d samme! Har til nå bare brukt vanlige fryseposer (lurt å trykke dem flate forresten!), men hadde tenkt til å gå til innkjøp av sånne morsmelk-begre fra Avent, for de er vel ca passe størrelse og med lokk..? Ellers har jeg en venninne som hamstrer middagsglass (med babymat), og vasker dem etter at de er ferdigspist og bruker til oppbevaring av hjemmelaget mat senere!
helene0: jan09+jun11 Skrevet 27. mars 2009 #5 Skrevet 27. mars 2009 Hva mefd isbit-terning-brett eller former til sandkaker e.l? vet mamma brukte det når jeg var liten
Litjmora Skrevet 27. mars 2009 #6 Skrevet 27. mars 2009 Det finnes isbitbrett med lokk på Europris Kjøpte ellers plastbokser der, gjennomsiktige med blått lokk, som rommer 3dl. Dem var fine å fryse i, og kan nok like enkelt tines i vannbad som i microen.
Gjest Mammamoms og 05.12.08-jenta Skrevet 27. mars 2009 #7 Skrevet 27. mars 2009 Jeg har sett flere nevne på sånne isterningsformer, men blir ikke det fryktelig små posjoner da'? Eller finnes det en større type som jeg kanskje ikke kjenner til...?
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 27. mars 2009 #8 Skrevet 27. mars 2009 Passer nok bra til smaksporsjoner, men blir altfor små til fulle porsjoner!
precious baby Skrevet 27. mars 2009 #9 Skrevet 27. mars 2009 Hei Bønni, Det er god at du har ikke mikro ovn, den ødelegge maten. Det er bedre å tine baby mat i vannbad. Du kan kjøp Avent: One system- many options. Den er veldig god. Det er 10 kopp med lokk og den koste 160 kr. på apoteket
Vannmann-86*med-liten-Emil Skrevet 27. mars 2009 #10 Skrevet 27. mars 2009 Jeg kjøpte noen gjennomsiktige plastbegre med blå lokk på Kiwi. Husker ikke eksakt prisen, men de var ikke så veldig dyre. De ser små ut, men jeg har funnet ut at ett beger rommer ca 1,5 posjoner. Så jeg skal begynne å fylle de kun halvveis. Var vel 10stk i en pakke. Men lurte på noe ang tining av babymaten. Er det fy-fy å la et beger tine i kjøleskapet over natten? Må det tines opp hurtig? Vet at maten bør kjøles hurtig ned før fysing, men er usikker på hva som er best ved tiningen. Også merker jeg at maten er litt ennerledes i konsistensen. Føler den deler seg litt. Erfaringer her?
Isabella12 Skrevet 28. mars 2009 #11 Skrevet 28. mars 2009 Tinte grønnsaker blir litt vasne, men jeg pleier da ofte å blande i litt grøtpulver. Klart du kan ha maten i kjøleskapet over natten; jeg tiner i kjøleskap, på benken eller vannbad. Alt går like greit. Husk at selv om man skal være nøye på innfrysing og bakterier er det forskjell på en nyfødt og en på seks måneder, så ingen grunn til hysteri. Ellers anbefaler jeg Avents begre med lokk som er nevnt lenger opp. De er ferdig sterilierste, holde mange runder i oppvaskmaskin og kan brukes til å fryse mm først og deretter middag. Eneste minus er at de får litt udelikat farge av grønnsakene.
Septemberprinsen Skrevet 29. mars 2009 #12 Skrevet 29. mars 2009 Vi bruker potet som middagsbase- dette fryser jeg i sviskepureglass som jeg fyller opp litt over halvfulle. Andre grønnsaker fryser jeg i isterningbrett. Slik kan jeg tilsette litt gulerot eller brokkoli til potetmiddagen. Og glasset er finfint å varme opp i vannbad! Etterhvert skal vi nå også gjøre det samme med fisk og kjøtt. Et lite tips til slutt: etter at grønnsakene er fryst i isterningsbrett, så tar jeg dem ut av formene og har dem i fryseposer som jeg merker med innhold og dato det ble laget. Men et spørsmål: noen som vet om jeg kan kjøre pasta og ris i foodprocessor og gi til gutt på 6 mnd? Eller bør en vente med den type mat enda noen måneder?
bønni Skrevet 31. mars 2009 Forfatter #13 Skrevet 31. mars 2009 Her var det kommet mange gode tips på tråden - takk takk :-) Her er foreløpig grøt mer populært enn grønnsaker, men det blir det nok en årning på! Mat er i det hele tatt ganske kult synes min lille gutt, og det er bra!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå