Astra71 - tvillingmor Skrevet 26. mars 2009 #1 Skrevet 26. mars 2009 Jeg snakket med legen min i dag om justeringer i medisineringen før neste forsøk. Jeg har brukt Puregon hele tiden, og føler nå behov for noe nytt. Jeg spurte om jeg kunne få Menopur, noe som var helt greit for ham. Jeg har jo hørt at klinikker i Danmark bruker Menopur på 'voksne' damer, og tenkte at det kanskje kunne være verdt et forsøk. Men så fortalte legen meg at han nylig hadde vært hos en svensk klinikk som har så veldig gode resultater (i Gøteborg, var det visst). Han ville studere metodene deres på nært hold. Det viste seg at de hadde gått helt bort fra Menopur - de mente dette var en 'avleggs' medisin som var på vei ut. De brukte kun Gonal-f (Puregon), og drev med svært lite eksperimentering med ulike preparater. Og faktisk også ganske lite utredning. Som legen min sa: 'Det virket litt sånn tut og kjør, uten for mye eksperimentering, men de har kjempegode resultater og er blant de fremste i Skandinavia!'. Jeg kjente jo at jeg ble litt i tvil angående Menopur som følge av dette...har liksom tenkt i det siste at det kunne være tingen for meg, og hadde begynt å glede meg til et helt nytt opplegg og en ny sjanse (sånn føles det, ihvertfall). Da er det nesten litt tungt å skulle snu og gå tilbake til den samme gamle Puregonen.. Noen som har hørt om denne svenske klinikken, eller som har andre synspunkter på dette med Menopur?
2barnsmor-2012♥♥? Skrevet 26. mars 2009 #2 Skrevet 26. mars 2009 Dette var svært så interessant, Astra! Så Gonal-f er det samme som Puregon? Jeg vet ikke jeg, men i 2005 ble jeg gravid med Puregon, hadde 5 flotte egg mot bare 1 nå. Så jeg er ihvertfall ikke fornøyd med Menopur. De sier det blir færre egg men bedre kvalitet på eggene med Menopur, men det er ikke min erfaring. Det er selvsagt mulig at jeg har blitt mye eldre på disse nesten fire årene, men jeg tar sjansen og går tilbake på det som fungerte for meg! Hvis du e interessert i å sette inn blastocyst, vil jeg tro du må ha både mange egg og god kvalitet på eggene. Jeg ser det er en del som står på en kombinasjon med Gonal-f og Menopur, kan det være tingen for deg kanskje??? Jeg bare tenker høyt! Har du ett barn fra før, Astra? Nicket ble forandret da jeg ikke lenger skulle bli 2barnsmor i des.09, men tok det tilbake når det ble klart at jeg skal ha flere forsøk, heldigvis! Jeg har en veldig grei og flexibel ektemann som var helt enig i et forsøk til! Har du lest artikkelen om Prednisolon?
Astra71 - tvillingmor Skrevet 26. mars 2009 Forfatter #3 Skrevet 26. mars 2009 Legen sa at Gonal-f og Puregon er det samme (eller har samme hormoner, tror jeg det var). Mens Menopur og Luveris inneholder LH, og sånn sett har samme virkning. Hm. Blir litt i tvil nå. Jeg hadde Luveris i kombinasjon med Puregon nå i det siste forsøket, og det ble ikke spesielt bra med tanke på kvaliteten, egentlig.. Jeg har ingen barn fra før. Jeg var gravid en gang for 14 år siden, men det ble dessverre ikke noe av. Var gravid for andre gang for ett år siden (i andre forsøk), men SA like etter. Siden jeg har blitt gravid to ganger i mitt liv, så har jeg jo et lite håp om at det kan skje igjen, men tiden går fort.. Glad du skal ha nytt forsøk! Vi får passe litt på hverandre, selv om vi ikke treffer samme uka neste gang :-) Vi SKAL klare det!
Astra71 - tvillingmor Skrevet 26. mars 2009 Forfatter #4 Skrevet 26. mars 2009 Forresten, hvilken artikkel tenkte du på? Vil gjerne lese den
Liza Leonore Skrevet 26. mars 2009 #5 Skrevet 26. mars 2009 Som en saksopplysning kan det være interessant å vite at de fleste klinikkene anbefaler medisiner ut i fra hvilket legemiddelselskap de har avtale med, ut i fra opplysninger jeg har fått. Det ligger enorme summer i potten for legemiddelindustrien når det gjelder behandling av infertile og samarbeid med klinikkene er helt sikkert en viktig strategi. Fortjenesten på medisinene vi bruker er helt sikkert enorme. Men hvordan er det på de private klinikkene? Kan man insistere på medisin selv, anbefaler klinikken eller insisterer de?
Kine71 Skrevet 27. mars 2009 #6 Skrevet 27. mars 2009 Heisann Astra! Så at du hadde et negativt forsøk nylig, det var trist å lese, men godt å se at du nå planlegger nytt forsøk. Du fortjener virkelig å lykkes nå. Først: Har ikke du alltid fått noen egg med god kvalitet? Er du sikker på at det er der "problemet" ligger? Ser at du har hatt en SA og det kan jo ha ulike årsaker, men er det ikke spesielt viktig etter innsett med god blodgjennomstrømning i livmoren? Selv tok jeg akupunktur og babyklister for å øke dette når jeg fikk et positivt forsøk. Men for ditt vedkommende har du undersøkt ang Prednisolon og blodfortynnende som albyl-e f.eks? Jeg har jo ikke selv erfaringer med dette, men ville bare sette deg på tanken. Har du snakket med Hausken? Vet at han har brukt det på enkelte her inne. Kan det gå ann å få en vurdering og anbefaling der, uten at du gjennomfører behandling hos han? Ikke vet jeg, men kanskje verd å sjekke. Jeg føler at noen av de offentlige klinikkene er veldig rigide i oppleggene sine, men nå virker det jo som om de der du er er åpne for forandring da. Ang Menopur så har jeg selv ikke erfaring, men har jo sett at det gir ferre, men bedre egg. Du får jo ut godt med egg hver gang, så sånn sett så er det vel ingen risiko for deg å prøve dette? Vel det var det jeg tenkte på, ønsker deg bare masse lykke til fremover :0)
comma Skrevet 27. mars 2009 #7 Skrevet 27. mars 2009 Hei Har på dette forsøket brukt menopur. Og må si at jeg er kjempefornøyd med det valget. Holder til hos Hausken. Har på dei 8 første brukt puregon. Fikk mangen egg, men få ble befrukta. Denne gangen fikk jeg ut 6 egg, og 5 av disse hadde delt seg i 4 på dag 2, noe som er perfekt. Så nå ruger jeg på 2, og har 2 på frys for første gang på disse 9 forsøka. Går nå på fragmin og abyl-e i tillegg til cyklogest. Så jeg har bare positivt å si om menopur. Men gjenstår å se på test dagen den 2/4 om jeg er like positiv da. Lykke til hvertfall
2barnsmor-2012♥♥? Skrevet 27. mars 2009 #8 Skrevet 27. mars 2009 Hei Astra, det var denne siden jeg ville vise deg: http://www.dinside.no/788348/gravid-med-allergipille
2barnsmor-2012♥♥? Skrevet 27. mars 2009 #9 Skrevet 27. mars 2009 http://www.onskebarn.no/forum/showthread.php?t=17171 Denne fant jeg på nettet.
Rose69 Skrevet 27. mars 2009 #10 Skrevet 27. mars 2009 Har i de 5 forrige forsøkene brukt Gonal-F og Puregon, mange egg ut (10-12), men få befr (1 og 2) Ingen på frys. Denne gangen skal jeg prøve Menopur for 1.gang...dette var ikke noe klinikken foreslo,jeg hadde lest at mange hadde fått bedre eggkvalitet, så jeg håper håper håper... Og så skal jeg ha kort regime for 1.gang.Deilig å slippe sprayen :-) Kanskje vi skal lage en Menopur-tråd,jenter??
Astra71 - tvillingmor Skrevet 28. mars 2009 Forfatter #11 Skrevet 28. mars 2009 Hei Kine71! Hyggelig å høre fra deg - lenge siden sist Ser at du har lykkes? Helt fantastisk - gratulerer så mye! Og tusen takk skal du ha for støtten! Når det gjelder mine egg, så har jeg pleid å få ganske mange (mellom 10 og 15). To ganger har jeg hatt to perfekte egg. Resten har vært litt over middels. Jeg har god befruktning hver gang, og de fleste deler seg i fire, men det har vært for mye lekkasje, såvidt jeg har skjønt, så de lar seg ikke fryse. Jeg har bare lest om Prednisolon her ikke (og albyl-e), men ikke spurt legen om det ennå. Har ikke snakket med Hausken, heller - kanskje jeg skal gjøre det? Legen min i Haugesund sier at det ikke har så mye å si hvilken medisin man bruker, at det ofte kan være slik at man bytter medisin, så blir man gravid, men at det antageligvis skjer helt uavhengig av hvilken medisin som brukes. Ikke vet jeg, man kan jo begynne å lure når folk her inne har så ulik erfaring med de ulike medisinene. Så nå skal jeg tenke litt på hva jeg vil fram mot neste forsøk i juni, og så skal jeg nok forhøre meg om Prednisolon kanskje kan være noe for meg :-) Tusen takk for tipset, Kine71, håper vi snakkes igjen seinere! Klem fra meg
Astra71 - tvillingmor Skrevet 28. mars 2009 Forfatter #12 Skrevet 28. mars 2009 Hei Comma! Tusen takk for informasjonen - det høres unektelig ut som Menopur har vært veldig bra for deg! Det er slike historier som har ført til at jeg ønsker å forsøke denne medisinen. Og det må da bety at den kan ha noe for seg i mange tilfeller? Jeg har også fått ut mange egg tidligere, og befruktningen har også vært bra. Men de har liksom vært litt for 'utflytende'. Har aldri fått noe på frys. Hva er fragmin og cyklogest, forresten? Hvorfor bruker du disse? Har faktisk ikke hørt om dem før! Kunne vært interessant og visst :-) Jeg håper virkelig at du vil lykkes denne gangen! Vil gjerne høre hvordan det går med deg :-) Masse lykke til fra meg, og tusen takk for at du svarte på innlegget mitt!
Astra71 - tvillingmor Skrevet 28. mars 2009 Forfatter #13 Skrevet 28. mars 2009 Hei Rose! Høres ut som du er i samme situasjon som meg, selv om jeg har hatt veldig god befruktning alle gangene. Det er også mitt forslag at jeg prøver Menopur, siden jeg har lest om det her inne. Og mitt forslag med kort regime (har hatt det én gang tidligere, og det var SÅ mye bedre enn langt!)Heldigvis var legen helt med på det :-) Når skal du ha Menopur-forsøket ditt? Vil veldig gjerne høre hvordan det går med deg! Masse lykke til!
comma Skrevet 29. mars 2009 #14 Skrevet 29. mars 2009 Heia Astra71 Fragmin er blodfortynnende og cyklogest er det samme som progesteron kapsler.Men tror etter å ha lest om cyklogest, at dei er litt sterkere i styrke en progesteron Det var Hausken som laget dette opplegge denne gangen. Dette er forsøk 2 av 3 packen vi kjøpte. . Er i dag på ruge dag 10, og har funnet ørlite rosa en gang på papiret etter et toalett besøk, så håpet om spire svinner litt nå. Har mens murringer, stikninger. Lykke til med neste forsøk. Måtte vi snart lykkes.
Rose69 Skrevet 30. mars 2009 #15 Skrevet 30. mars 2009 Hei Astra 71! Jeg hadde 1.sprøyte igår.Gikk greit, men måtte holde tunga rett i munnen.5 ampuller og 2 med væske... Hvis det blir 8-10 dager m sprøyter (det er vel sånn ca gjennomsnittet?) Blir det tur til Danmark neste uke en gang. Når r du i gang?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå