Astra71 - tvillingmor Skrevet 26. mars 2009 #1 Skrevet 26. mars 2009 Jeg spurte legen min i dag om vi i neste forsøk kan ruge eggene mine i varmeskap til de når blastocyst-stadiet før innsetting. Han sa at vi godt kunne forsøke det, dersom laben mente det var hensiktsmessig. Nå lurer jeg bare på: Er det noen her inne som har lyktes med blastocyst? Hvor mye større sjanse er det for å lykkes dersom man får satt inn en blastocyst, sammenlignet med et 'vanlig' 4-delt egg? Og hvor mye større sjanse er det for at eggene ikke overlever i rugeskapet sammenlignet med dersom de lå i livmoren? Takknemlig for svar
lindynatt Skrevet 26. mars 2009 #2 Skrevet 26. mars 2009 Det er ingen som vet om eggene som dør i varmeskap kunne ha overlevd i livmor. Sjansene for å lykkes med blastos er så vidt jeg vet generellt veldig gode, utenladnske klinkker som setter tilbake to egg reklamerer med opp til 50% sjanse
Astra71 - tvillingmor Skrevet 26. mars 2009 Forfatter #3 Skrevet 26. mars 2009 50%...det er ganske heftig! Men da vil jeg jo tippe at det er relativt stor sjanse for at eggene ikke overlever til de når dette stadiet, siden sjansen for å bli gravid er så mye større når de først har kommet dit? Hvis ikke ville vel de fleste klinikkene brukt denne metoden oftere? Takk for svar lindynatt! Tror jaggu jeg må prøve dette dersom eggene mine er bra og mange nok
lillebie på`n igjen Skrevet 27. mars 2009 #4 Skrevet 27. mars 2009 min kollega som ble gravid en uke før meg, ble gravid på 2. søskenforsøk med innsett av blastocyster. Det var første gangen de prøvde det, og hun brukte 3 vanlige forsøk med ivf på første mann. Legene hadde sagt til henne at hun var en god kandidat- da hun har 18-20 egg ut hver gang, da har de mange å velge mellom! Med meg ville de aldri gjort det (spurte nordica) fordi jeg har så få egg! så om du har mange bra egg- så ville jeg gått for dette ) høres veldig lovende ut! klem
lindynatt Skrevet 27. mars 2009 #5 Skrevet 27. mars 2009 Det fine er jo at hvis eggene dør tidlig slipper du 14 dager med håp og så knuste drømmer.. (altså det er ikke fint at eggene slutte rå dele seg, ikke missforstå) Hvorfor norske klinikker ikke bruker blasos aner jeg ikke, klinikkene i Østerrike og Tyskland som har høyest % når det gjelder svangerskap, gjør dette. Østerrike er sammenliknbart med Norge pga de har omtrent de samme reglene, mens Tyskland er mye strengere.
Søskenhåp adopterer Skrevet 27. mars 2009 #6 Skrevet 27. mars 2009 Jeg snakka med laboratoriet på Riksen i dag fordi jeg hadde noen spm. før mitt siste uttak der inne, og spurte bla. om blastocystdyrking. Der fikk jeg til svar at dette gjør de ikke, fordi man ikke kunne vise til noen bedre resultater med dette var svaret jeg fikk. Hun sa altså at det ikke hadde noe for seg og at man skal være litt kritisk til alt man leser og hører som hun sa. Så tydeligvis flere praksiser/meninger/talldata om dette.
lindynatt Skrevet 27. mars 2009 #7 Skrevet 27. mars 2009 Det har blit gjort en meget seriøs undersøkelse på dette. resultatet ble: Main results Evidence of a significant difference in live-birth rate per couple between the two treatment groups was detected in favour of blastocyst culture (9 RCTs; OR 1.35, 95% CI 1.05 to 1.74 (Day 2/3: 29.4% versus Day 5/6: 36.0%)). This was particularly for trials with good prognosis patients, equal number of embryos transferred (including single embryo transfer) and those in which the randomisation took place on Day 3. Rates of embryo freezing per couple was significantly higher in Day 2 to 3 transfers (9 RCTs; OR 0.45, 95% CI 0.36 to 0.56). Failure to transfer any embryos per couple was significantly higher in the Day 5 to 6 group (16 RCTs; OR 2.85, 95% CI 1.97 to 4.11 (Day 2/3: 2.8% versus Day 5/6: 8.9%)) but was not significantly different for good prognosis patients (9 RCTs; OR 1.50, 95% CI 0.79 to 2.84). Authors' conclusions This review provides evidence that there is a significant difference in pregnancy and live birth rates in favour of blastocyst transfer with good prognosis patients with high numbers of eight-cell embryos on Day three being the most favoured in subgroup for whom there is no difference in cycle cancellation. There is emerging evidence to suggest that in selected patients, blastocyst culture maybe applicable for single embryo transfer. Plain language summary Cleavage stage versus blastocyst stage embryo transfer in assisted conception Keeping embryos a few days longer in the laboratory before transfer has not been shown to lead to more pregnancies than regular IVF In vitro fertilisation (IVF) is fertilisation (egg and sperm creating an embryo) in a laboratory (in a 'test tube'). With regular IVF, embryos are transferred into the woman's uterus two to three days after fertilisation (at the cleavage stage). An alternative technique delays transferal until five to six days after fertilisation (at blastocyst stage). This may be better timing and allow choice of more viable embryos. The review of trials found evidence that more women will have a pregnancy and baby with blastocyst transfer than with regular IVF. There was however, a higher risk that a women would have fewer embryos to freeze and no embryos available for transfer. http://mrw.interscience.wiley.com/cochrane/clsysrev/articles/CD002118/frame.html
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå