Gjest amandine Skrevet 26. mars 2009 #1 Skrevet 26. mars 2009 Er så nysgjerrig når vi står på trappen i forhold til mat. Har stor gutt på 6 mnd neste uke, fullammer enda men begynner å se i enden, tror han trenger mer snart..(siste gang med baby for oss og tviholder litt på knøtteperioden he he) Leste litt inne på blw.com, men synes det er litt skummelt med alle disse "fanatikerne" ... Tenkte derfor jeg ville høre litt her siden jeg vet det har vært litt snakk om det. Hva med å sette ting i halsen, for eksempel? Og hvor fort introduserer man forskjellige ting? ( allergimamma, jeg..) Håper på masse tips!
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 27. mars 2009 #2 Skrevet 27. mars 2009 Ang. å sette ting i halsen. Det er jo grader av dramatikk forbundet med det... Petter (min yngste) satte stort sett noe i halsen hvert måltid, men han fikk noen sekunder til å ordne opp i det selv. Han satte det fast, kom med en merkelig lyd, og så hostet/brakk han seg litt så det kom opp igjen. Hvis de rundt ham hoppet opp med et skremt uttrykk ble han redd, men vi ønsket at alle forholdt seg rolig slik at han kunne fikse det selv. Det klarte han ALLTID, men det var mange som synes det var ekkelt. Vi var vant til det, og visste at han klarte det, så vi synes det var naturlig. Jeg tenker som så - at om mennesket ikke klarte å hanskes med ting i halsen, da ville vi vært utdødd som rase rimelig fort Det sagt, det KAN jo gå riktig galt også, men det krever faktisk at maten innhaleres i stedet for å svelges. Derfor var vi nøye på at han satt stille når han fikk mat, og at vi kunne overvåke ham hele tiden. Når det gjelder allergier blir det jo som med grøt og moset mat - man gir det som er OK, og venter med potensielle allergener. Vi startet med grønnsaker og frukt. Rå agurk, rå og kokt broccoli, blomkål, gulrot. Etter hvert fikk han bønner, kikterter, erter, mais - men det var jo først når han klarte å få tak på det. Kokt fullkornspasta, brødskorper fikk han ganske tidlig. Eple fikk han først da han var kanskje ni mnd, sitrusfrukter rundt året. Samme med egg. Melk og mat med mye melk ventet vi med til han var året, og da bare i små mengder og i form av youghurt og grøt kokt på melk (risengrynsgrøt, havregrøt - samme som vi spiste). Fisk ventet vi med til han var rundt ti mnd. Jeg anbefaler å sjekke opp hva han som barn av allergiker bør være forsiktig med, og så forsiktig introdusere få matvarer av gangen. Det er ikke noe mål at de skal spise fryktelig mange forskjellige ting med en gang, heller ikke at mengdene er store. Poenget er at de får ta det i sitt tempo, og har styringa på det selv. Vi legger til rette for HVA de kan få tak i - de velger ut fra det. Mange tror at barn blir kresne av å få bestemme selv hva de vil putte i munnen. Ut fra egen erfaring, og etter å snakket med mange foreldre som velger samme tilnærming stemmer ikke dette. Jeg har to barn som ikke har blitt presset til å spise ting. I perioder er de svært "kresne", men det løsner gang på gang. Eldstesnuppa f. eks. ville ikke ha grønnsaker da hun var rundt to år. Det eneste hun ville spise var mais og kikerter. Så kom agurk, tomat, bønner, salat, rå gulrot... Nå er hun fire, og liker ikke løk, paprika, kokt gulrot, og er litt opp og ned med sopp. Resten går ned - om ikke hver gang, så som oftest. I kresne perioder er en måte å få i dem grønnsaker på å f. eks. lage pastasaus og pizzasaus selv. En boks hermetiske tomater, de grønnsakene man vil ha, koke mørt og kjøre i blender. Vips, så spiser de det meste
Gjest amandine Skrevet 27. mars 2009 #3 Skrevet 27. mars 2009 Tomatsaustrikset er velbrukt he he jeg er eier av verdens eneste gutt på 5 som ikke liker ketchup eller syltetøy... Han liker heller ikke grønnsaker generelt og HATER tomat, men eeeeelsker mammaens tomatsaus... Han er heldigvis glad i omtrent all frukt, mens søsteren på 6 er motsatt, liker grønnsaker men kan ikke fordra frukt..Snodige unger! Tenkte kanskje denne gangen kunne vi med BLW få en unge som både spiser frukt OG grønt Kommer nok til å ta litt av hvert og plukke til en god løsning. Knøttet sutter på kald gulrot når han klør i gommene og fikk sutte på en kavring til frokost i dag. Er nok bare å finne frem smekken med ermer he he dette blir en belastning på vaskemaskinen! Har pumpet masse melk som ligger i frysen som jeg skal ha til grøt etc, for grøt blir det nok(det spiser jo vi andre ofte til frokost...) Det ordner seg vel, kan bare ikke forstå hvor det ble av disse seks mnd med fullamming..... Tiden flyr!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå