Gå til innhold

Har jeg krav på nødpenger fra sosialkontoret når trygd ikke klarer å få ut sykepengene mine?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er sykemeldt pga en depresjon, og siden jeg er litt "on and off" på jobb så har arbeidsgiver søkt om fritak fra arbeidsgiverperioden. Denne søknaden må nå ferdigbehandles før jeg får utbetalt sykepengene mine, så jeg har altså ikke mottatt sykepenger for hverken februar eller nå i mars. Jeg var sikker på at jeg skulle få utbetaling nå 24. eller 25. mars, men det gjorde jeg altså ikke og i går ble telefonen min sperret. Jeg har 50 kroner på konto og nå går det mot helg.. Hva faen skal jeg gjøre?

Skrevet

Ja, om det er umulig å få ut sykepengene.

Men hvorfor må søknaden ferdigbehandles først? Om det er arbeidsgiver som bruker å forskuttere sykepengene (eller om det er snakk om arbeidsgiverperioden) så skal arbeidsgiver utbetale som vanlig og søke refusjon fra NAV i etterkant av innvilget søknad. De har ikke lov å holde tilbake sykepengene dine mens de venter på at søknaden behandles.

Skrevet

Arbeidsgiver har søkt om fritak for å betale meg i arbeidgiverperioden..

Jeg aner ikke hvorfor jeg ikke får sykepengene mine for om arbeidsgiver har søkt om fritak fra arbeidsgiverperioden og å få refundert det de allerede har betalt meg så har ikke det noe med sykepengene nav skal betale meg å gjøre, men det var dette jeg fikk beskjed om da jeg personlig møtte opp på mitt lokale navkontor.

Skrevet

Ja, men om du er til og fra med stadig nye sykmeldinger - og at dette er grunnen til søknaden - så er du vel gjerne i arbeidsgiverperioden fortsatt? I så fall skal arbeidsgiver betale.

At NAV nekter å utbetale sykepenger fordi de behandler en søknad om fritak fra arbeidsgiverperioden, høres ut som det reneste sprøyt. Dra innom NAV igjen og be om å få se hvilket regelverk de begrunner noe slikt i.

Men som sagt; ja - du har rett på nødhjelp fra sosialkontoret om du er helt blakk og ikke får ut sykepengene.

Skrevet

Ja, du må ta med deg kontoutskrifter fra alle kontoene som er oppført på selvangivelsen din og andre faste utgifter. Og så søker du om krisehjelp. Da får du sånn rekvisisjon på en bestemt matbutikk.

Skrevet

Jeg er ikke i arbeidgiverperioden lenger og skal egentlig ha sykepenger fra nav fra og med de to siste ukene i februar.. Derfor er dette veldig merkelig.

Skal dra på nav i morgen også og da får de ringe saksbehandleren på forvaltning og høre hva pokker som skjer.

Hadde problemer med sykepengene i august-oktober også. Da rotet de bort både kravet og inntektsopplysningene. Jeg måtte hente kopi av sykemeldingene hos legen og arbeidsgiver sendte inntektsopplysningene mine hele 3 ganger før nav klarte å registrere dem. Da gikk jeg i nesten 3 måneder uten noen utbetaling, så jeg kjenner jeg er mektig irritert på dette systemet nå.

Skrevet

Jobben din skal betale deg såfremt du ikke har gått ut i permisjon eller er sykmeldt utover de 16 dagene og karantenen etter det.

Ikke forvent å få nødpenger nei,men ett lån får du nok :=)

Som ola normann så må du selge bil o.l før du får noe hjelp fra de.

Men hvis du er alkoholliker eller av utenlandsk opprinnelse så får du.

Det er mulig de har eiendelene sine på andres navn men det virker veldig urettferdig ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...