Gå til innhold

Rift som ikke ble sydd

Anbefalte innlegg

Jeg er enig med deg. Dersom du føler det er bedre å ordne det nå, gjør det. Vi snakker om livskvalitet for mor.

Jeg føler det er litt bedre. men er jeg mye på beina en dag (gikk lang tur på lørdag f.eks ute, ikke stort tempo) og da merker jeg det godt. Er vel kanskje noe i det fysiot sier. Hun sier jeg også har svak bekkenbunn, og bør heller f eks gå flere turer enn en lang. Fikk resept på lokal østrogen hos spesialisten, vet ikke om det hjelper veldig, men kanskje litt.

Når det gjelder hosting og nysing kjenner jeg meg veldig igjen. Kjenner at ting flytter seg liksom. Er meget forskjølet nå, og det er ikke behagelig å hoste. Kniper masse før jeg gjør det. Føler liksom alt skal ramle ut.

• 1 måned senere...

Fortsetter under...

Hei! Ja, jeg sniker rundt her enda. Det går opp og ned! Har litt mindre nedpressfølelse, men den kommer snikende av og til. Jeg har fått time på sykehuset for å få en ordentlig sjekk der, så går å venter på det. Hvordan går det med deg? har du fått fjerna denne klumpen hos legen nå?

Samme her.. Sniker rundt:) Jo, den er endelig fjernet. Jeg måtte sy tolv-tretten nye sting. Herlige greier;( Men det var heldigvis ikke så vondt i ettertid. Alt var innvendig. Nå er det 3.5 uker siden, så vet ikke helt hvordan det er enda. Har fått beskjed om å vente ca 6 uker før vi eventuelt prøver samliv og slikt. Hadde en del nedpress rett etter inngrepet, regner med det var pga sårhet og var rimelig hoven. Kjenner fremdeles dette etter dager jeg har vært mye på farten, bært masse, gått masse... I følge legen er cystocelen trukket seg godt sammen. Så jeg er foreløpig positiv. Håper bare ikke det danner seg vondt arrvev eller noe. Sting etter fødselen grodde fint, så det håper jeg at dette gkør også.

Flott at du får en ordentlig sjekk. Hører gjerne fra deg når du får vite litt mer. Flott å høre at det går bedre:)

Oi, det var mange sting! Men sikkert godt å få det gjort! Så ser det normalt ut der nede nå? =)

kjempebra at cystocelen har trukket seg sammen da.. Utrolig hva kroppen klarer å fikse selv bare man tar tiden til hjelp. Så det er bra:)

Håper du slipper unna arrvev...tror nok det går fint. Man har jo så bra grokjøtt der nede. Gi gjerne en lyd om hvordan samlivet blir når dere prøver det da...

Er jo en smule redd for arrvev selv...

Skal på sykehuset 8.juni. Så da skal jeg høre om alt.. angående operasjon, bekkenbunn osv. Er spent. Skal oppdatere:)

Merker godt at knipeøvelser hjelper i allefall.. Har vært veldig fornøyd med å trene med sånn bio-feedback apparat, for da slipper man liksom å telle selv. Man kniper når det piper og slipper når det piper... he he. Effektivt. Skal nok fortsette en god stund enda.

Ja, jeg føler meg mer normal. Fremdeles ikke likt som før fødsel, men det var heller ikke forventet. Kulen er borte og det ser myyye bedre ut. Kan tilogmed se at det tekker seg sammen i åpningen når jeg kniper. Det kunne jeg ikke før. Skal til Kjersti igjen om noen uker. Men føler at knipingen er bedre nå:)

Skal holde deg oppdatert videre. Du må gjøre det samme. Lykke til med timen:)

• 2 uker senere...

Annonse

Hei!

Hvordan går det med deg? Jeg skal på sykehuset om 1 uke,er spent.

Hvordan går det med stingene? alt grodd fint eller?

Hvordan går det med knipeøvelsene da? Her har jeg endelig begynt å nærme meg "normale verdier" som Kjersti sier. Så det er tydelig at knipingen hjelper på musklene der nede. Er greit med sånn bio-feedback, da får man se med egne øyne at det går fremover i styrken.

MEN, jeg blir ikke kvitt nedpress-følelsen :( Og jeg er så lei av det. Svinger veldig da..har gode dager innimellom, men så kommer følelsen igjen og da føler jeg at jeg aldri skal bli bra:/

Er sikker på at det er noe fremfalls-greier jeg har. Får vel forhåpentligvis vite det på sykehuset...

Hei.

Joda, går vel greit tenker jeg. Har egentlig klart å la alt være i fred denne gangen. Så håper det har grodd fint. Kjent litt etter den siste ukern, og det kjennes ok ut. Og ser så mye bedre ut:) Har ikke prøvd noe særlig samliv enda. Prøvd en gang, men måtte gi oss ganske kjapt. Men, det var ikke for vondt heldigvis. Sikkert mer som etter fødselen. Blir spennende å se fremover. Kjenner at alt jeg vil bare er tilbake til normalen. Helt ærlig, så savner jeg samlivet veldig. Var selvsagt klar over at samlivet ble litt i skyggen etter fødsel, men ikke borte vekk i sju måneder.. Endelig kommet i gang igjen, så sying på nytt...

Ellers har jeg ventet litt med besøk hos fysio. Har hatt en periode etter inngrepet der jeg bare har vært så lei alt av underliv at jeg bare ikke har orket. Men har time nå om to uker. Har også ikke vært like flink med knipeøvelsene i det siste. Men har tatt meg i nakken nå, for jeg merker det faktisk. Tror jeg skal be om det apperatet kanskje, Hadde vært greit å kunne se fremgang som du sier.

Spent på å høre hvordan det gikk med deg på sykehuset. Krysser fingrene for deg:)

• 2 uker senere...

Hei! Ja nå har jeg vært på sykehuset. Skal bli innkalt til operasjon for å fikse litt der nede. Men må vente noen mnd til så slimhinner og alt er normale etter amming og slikt. Hun sa ikke ett ord om at jeg måtte vente med barn så det var godt..godt å slippe å krangle på den. Hun ene jeg var hos sa jo at de aldri kom til å operere på en ung kvinne som bare hadde fått sin første barn.. Så det er mye forskjellig ute å går.

Jeg håper at det kan ta bort nedpresset jeg går å føler på. At det hjelper å støtte opp litt der nede. For jeg kjenner fremdeles nedpress, og det er så irriterende.

Legen fant ingen fremfall iallefall...

Ellers kniper jeg i vei..går opp og ned. Noen dager er knipet bra,andre dager føler det som jeg ikke har krefter der nede... Syns det er litt rart at det varierer sånn.

Hvordan går det med deg?

• 3 uker senere...

Litt seint svar men...

Så flott at det ikke er fremfall:) Selvom jeg skjønner at et inngrep/ operasjon ikke er noe å trakte etter. Kan jeg spørre om hva du må gjøre?

Joda, det går fremover. Er faktisk enig med deg at det svinger veldig ang krefter der nede. Noen dager veldig bar og andre dager ikke. Merker også forskjell vedrørende om jeg har menstruasjon eller ikke. Alt virker med "tungt" ved menstruasjon, som om det er slappere liksom. Har bare hatt menstruasjon to ganger men det er forskjell. Har vært litt for lite flink i det siste. Glemmer det noen dager (egentlig et godt tegn, for med nedpressfølelsen glemmer jeg det aldri:))

Samlivet er heldigvis blitt litt mer eksisterende. Men ikke vanlig det heller enda ettersom jeg ofte kjenner det godt etterpå. Det er derimot ikke så vondt lenger:)

Så jeg er positiv, og det er herlig å tenke mindre på det......

• 1 år senere...

Hei. Tenkte jeg skulle henge meg på her litt, for jeg har samme problem med en sånn kul. Jeg hadde en styrtfødsel som resulterte i en rift inne i bakre kjedevegg. Denne blei grundig sydd, men desverre raknet dette opp like fort. Det kjipe var at jeg ikke forsto dette før jeg kom hjem fra sykehuset, og så at noe hang ut... Dette var så vondt, for den flenga som han ut blei betent. Hadde ingen barseltårer ellers, men fyttirakkern som jeg grein når jeg dro tilbake på sykehuset for å sjekke dette. De sa at de ikke ville sy det på nytt, at jeg bare måtte dytte tappen inn, og la det gro av seg selv. Jeg gjorde som jeg fikk beskjed om, og ettehvert ble jeg bedre. MEN, nå er såret grodd, men tappen festet seg jo ikke..Den er på en måte som en ert som ligger i åpningen, og når jeg har eggløsning er jeg litt mer hoven, vipper den på en måte ut..Kjenner igjen den tampong-følelsen. Dette er ikke vondt lenger, men er ubehagelig. Det som derimot er vondt, er arrvev som strammer fortsatt. 13mnd. siden fødsel:0( Nå skal det nevnes at jeg ikke har sex så ofte fordi gubben er i Afghanistan, så det blir ikke så mye tøying heller. Har vært på Volvat og sjekket kulen, de sa også at jeg bør vente til jeg er ferdig med fødsler. Begrunnelsen er at resultatet etter et inngrep kan bli ødelagt igjen etter en ny fødsel. Jeg ønsker jo flere barn, men siden en av dere har tatt operasjonen, ble jeg litt nysgjerrig på om jeg skal ta den før evt. fler barn..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...