Gjest Skrevet 26. mars 2009 #1 Skrevet 26. mars 2009 Jeg er en 28 år gammel jente som forsøker å bli gravid med mitt første barn. De siste årene har jeg hatt svært uregelmessig eller totalt uteblivende menstrasjoner. Har forsøkt pergotime uten at det resulterte i eggløsning. Skal nå begynne med IVF. Flere som meg? Legen sier at denne typen hormonforstyrrelser har svært gode prognoser og er lett å behandle, men ikke noe har jo skjedd. På ultralyd har jeg sett at eggene responderer på pergotime og er store og modne, men eggløsningen uteblir. Ellers så alt fint ut på ultralyd. Ingen cyster eller unormaliteter. Flere som meg? Hadde vært lykkelig for å snakke med noen med liknende problemer
Kick80 Skrevet 28. mars 2009 #3 Skrevet 28. mars 2009 Hei! Du høres egentlig akkurat ut som meg. Legen har rett i at det kan være enkelt å få mer regelmessig syklus med hormontilskudd, men det trenger ikke løse alt. Jeg har også kjeeeempelange sykluser. Vet aldri om jeg får mensen neste uke eller om et halvt år. Dersom det er eggløsningen som er problemet, så går det jo an å sette en eggløsningssprøyte. Enkelt å fikse det også, men da må du inn til ultralyd først. Men, når det er sagt så er det mye annet som også kan være galt (som man ikke kan se på UL), så jeg regner med at du/dere vil bli utredet videre før IVF (lapraskopi, sædprøver...). Skal dere ikke prøve inseminasjon (AIH)? Det er gode resultater på det dersom det ikke er noe galt med sæden, og det er mindre omfattende enn IVF. Jeg er over på IVF, men så langt har vi ikke lyktes. Når skal du inn til samtale/behandling? Lykke til! :-)
Gjest Skrevet 28. mars 2009 #4 Skrevet 28. mars 2009 Hei! Tusen takk for svar, det er en veldig trøst å høre at jeg ikke er alene om dette. Jeg ble henvist direkte til IVF fra min gynekolog, og det er ikke tatt blodprøver eller andre prøver. Første samtale er om noen uker så da får jeg vel mer svar på hva som skjer videre. Har ikke hørt noe om eggløsningsprøyter? Jeg prøvde jo pergotime uten resulat, eggene var modne og responderte på behandlinga, vi så de på ultralyd, men de løsna ikke. Jeg leser masse på nettet og blir bare kjemperedd . Selv om det kan se ut som at det er et vanlig fertilitetsproblem å ikke ha eggløsning og at det er gode resultater på behandling. Hvordan har din prosess vært? Hva har du prøvd før du kom til IVF? Hvilke prøver er tatt og hva slags blodprøver har du hatt? Lykke til til deg også! Kjenner at det tar på mentalt dette her, jeg gleder meg til å ta prøvene men gruer meg også.
Kick80 Skrevet 29. mars 2009 #5 Skrevet 29. mars 2009 Hei! Kan ikke du krysse av for "Ja, jeg vil ha post" i profilen din, sånn at jeg kan sende deg meldinger i postkassen din? :-)
meg83 Skrevet 29. mars 2009 #6 Skrevet 29. mars 2009 Hei! Jeg er 25 år og har sjelden/aldri menstruasjon.. Pergotime funka ikke på meg heller, men jeg har brukt Primolut nå ved forsøk. Har PCOS, så vet hvorfor det er som det er.. Får Metformin-tabletter, som kan hjelpe å regulere syklus, men det skjer ikke..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå