Gå til innhold

Sluttet med pupp - begynne med flaske?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har nå sluttet å amme min 15 mnd gamle jente, og lurer veldig på om vi skal begynne å gi henne en flaske melk (vanlig) på kvelden før sengetid... Har ikke egentlig lyst til å gjøre henne "avhengig" av en sånn koseflaske, for da blir det kanskje et styr med avvening fra denne senere - men samtidig drikker hun ikke så veldig mye melk i løpet av dagen (max 1 dl), hun er generelt dårlig til å drikke... :( Og jeg tenker jo litt på at med den ekstra flasken på 150 ml eller noe sånn kan hun få i seg mer væske samt kalsium som er viktig for de små. Hun er glad i ost og yoghurt (men vil ikke gi for mye av dette pga sukker), og spiser ellers variert og godt.

Hva gjorde dere når dere sluttet med kveldsamming?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, nei, og atter nei, du må ikke finne på å begynne å gi henne flaske nå! Ikke når hun allerede er begynt å drikke vanlig melk. Leser nok innlegg av mødre som ber om tips for å avvenne kveldsflaska til 2-åringen eller enda eldre barn også faktisk... Hehe, høres vel helt hysterisk ut her, men det er VIKTIG at folk snart får øynene opp for hva dette med kveldskoseflaske gjør med tennene til barna! Både amming, morsmelkerstatning og i hvert fall vanlig melk er skadelig for tennene dersom tennene ikke pusses etterpå, altså rett før leggetid.

Ei skive med ost eller Litago-prim, en yoghurt og et lite glass melk holder i massevis for å dekke behovet for kalsium! To av dem holder nok også. Og tro meg, ungene nekter ikke å drikke om de er tørste. Drikker hun lite, så har hun neppe behov for mer. Er jo mye væske i barnematen også. Men kan jo la henne ha en tutkopp eller flaske med vann stående tilgjengelig hele dagen. Frukt og grønt gir også væske.

Håper du får det til uten kveldsflaske:-)

Om hun, eller du, ikke vil amme(s) lenger på kvelden, kan du prøve å bare gi lit vann, tannpuss og rett i seng med vanlig rutine:-)

Skrevet

Takk for fint og informativt svar!

Det er tilnærmet tomt i puppen, derfor var det ikke så mye vits å amme lenger - var liksom bare litt "suttekos" med kanskje 10-20 ml som resultat. Tenkte også litt på det med tannpuss og sånn - ble liksom litt dumt å skulle gå ut på et lyst bad og pusse tennene etter kosen, så da ble det tannpuss og så pupp.. Men man vil jo at barna skal få sterke fine tenner uten hull, og da må tanpussen komme til slutt.. De få gangene hun har fått flaske nå i ettertid har vi alltid pusset tennene etterpå, da.

Men vil gjerne slippe kampen om flaska når hun er 2-3 år, så etter dine gode råd blir det nå melk til maten og ingenting etter det :) Hun protesterer jo ikke på å legge seg uten heller, så det er ikke noe problem.

Skrevet

Er helt enig at du IKKE bør begynne med flaske. mm er jo uansett ikke så skadelig for tennene og ikke så farlig å ta etter tannpussen, men alt annen skal man jo være forsiktig med. Uansett er det bare en teit uvane.

Da jeg har sluttet å kveldsamme barna mine (ca 1,5 år begge to) så har jeg gått over til å lese bok som kveldskos. Dette har gått helt smertefritt og vi får en kos til å roe oss ned sammen fortsatt.

Skrevet

Er ogsaa enig i at du ikke boer begynne med flaske, men gi melken i tutekopp til kvelds/sammen med kveldsmaten. Her spiser vi middag som siste maaltid, men rett foer vi legger hun faar hun melk (i hoeystolen med tutekopp). Saa er det leggeritualet etter det (tannpuss+bok).

Ville ikke bekymret meg saa mye om kalsiumbehovet. Hun faar det nok dekket av ost, yoghurt og den melken hun drikker. Jenta mi begynte med aa drikke lite melk, naa drikker hun mye mer, saa det gaar opp og ned ;-)

Skrevet

Ville ikke vennet henne på flaske nå nei, av mange grunner som er nevnt her) Kalsiumet skal du ikke bekymre deg for, det er ikke fra melk vi får mest kalsium uannsett og mange barn klarer seg helt uten melk;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...