Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

...hvordan ser dagene deres ut? Går det greit å legge de små om kvelden? Her er det meget vanskelig og sovner ofte ikke før i 22 tiden etter mye pupp, byssing osv...tror hun er overtrett men har forsøkt alt....noen som dropper badet om kvelden for barnet blir for våken\overtrett?

Her er vår dag:

07-0730 - stå opp \stelle\amme

0900-0945-sove ute i vognen (ikke noe annet nytter)

1100-amme

1130\1200 - sove (alt fra 1,5 time-2,5 timer, men må ofte trille en del i slutten)

1400-mat (forsøker å drøye denne litt så hun skal ta fullt måltid v leggetid)

1500-sovner ofte litt i bilen v henting i barnehage..

1800-bade

1815-amme

1830\1900-forsøk på legging (holde ofte på til 22...)

Pleier dere gi siste måltid på mørkt soverom?

Temmelig fortvilet over denne leggesituasjonen...håper noen har noen tips:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er ca dagen vår, med små variasjoner:

0600-0630: snupps er våken og får mat, vi ligger å koser oss til

0730-0800: sambo eller jeg tar morgenstell

0900 : snuppa sover ute i vogna, 1-2 timer.

1000-1100: mat

1200/1300: sove 1-2 timer

1400/1500:mat

1630tida : litt mat

1800 : snuppa er såpass trøtt at vi tar kveldstell, så får hun en liten porsjon grøt/velling og pupp og så sover hun som regel kl 19.

Hun er våken to ganger om natta for mat, og det er veldig varierende når de måltidene er, men ca 23 og ca 3.

Jeg gav siste måltidet på soverommet med bare svakt lys, men nå har jeg begynt å sitte i stua med litt dempet lys og ikke så mye lyd rundt, slik at pappa kan legge henne. Det går helt fint, hun ligger å lager koselyder i kanskje 10 min og så er hun i drømmeland.

Det vi har gjort er vel bare at vi konsekvent har lagt henne, og ikke dullet med henne etter at hun er i seng. Skriker hun er vi inne og viser at vi er her og så går vi ut igjen. Men det er vel sånn at noen barn er glad i å være lenge oppe? Er hun sutrete hvis hun får være oppe til 22 da?

Skrevet

Vår dag pleier å være nokså forutsigbar, men hvor mye han sover i løpet av dagen avhenger av hvor lenge han er i vognen. Når vi er hjemme så sover han alltid lurene sine i sengen sin.

Sånn ser dagen vår ut:

06- 0630- stå opp, stelle og amme

0800- 1000- sove

1000- 1100- Amme, stelle, kose og leke

1100- 1430- som regel ute å triller og setter vognen på altan til han våkner rudnt halv tre

1430- amme, lek

1600- sover en liten lur på ca en time, får mat når han våkner

1700- 1900- lek, kos kveldstell og i sent til kl 19. Da er han stuptrøtt

Vi pleier som regel å gi mme som siste måltid før natten. Sover litt lengre da.(til ca 23) Om det er mm eller mme så gir vi siste kvelds på rommet hans. Ja, han sover på eget rom. Da får mor sove bedre om natten:-) Vi sitter i dempet lys. Så er det ned i sengen,av med lyset, synge noen nattasanger, smukk i munnen og vi går ut. Som regel så må vi inn å gi smukk noen ganger før han sovner.

Kanskje ikke å bli særlig klok på.. Vi prøver å stelle før han får mat slik at han er ganske så sløv når han skal legges. litt derfor jeg er litt hyppigere med måltidene når ettermiddagen kommer. Håper det endrer seg litt når vi kommer opp i et helt grøtmåltid.

Hvis hun tar smukk så prøv å gi den og gå ut av rommet. VI gikk ganske så mange ganger inn og ut i begynnelsen, men så dabbet det av.

Er vel eneste tipset jeg kan gi.... Håper det ordner seg hvertfall

Skrevet

Takk for tips. Ja om kvelden er hun ganske sutrete om jeg ikke lykkes med legging...skal prøve å være litt mer konsekvent og droppe kveldsbadet noen kvelder.... Smokken blir bare spyttet ut. Er greit med litt voksentid også ja. Hun har nemlig en søster om sovnet sporenstraks når hun ble lagt 1830, og legger seg fremdeles uten protest kvart på 7 (nå 4 år). Men rart hvor ulike barn man kan få...mer temperament på denne ja...(hmm, gleder meg til trassalderen:)

Skrevet

Det som slår meg er at siste lur burde være senere så han ikke er overtrøtt når han skal legge seg.

Mini her er 3,5 mnd han har siste lur fra ca halv fem til fem og i seng kl 19.

hvis vi ikke får han til å sove den siste luren er det veldig vanskelig å få han i seng kl 19.

Dett er ca dagen vår:

Vi står opp ca 6.30

sover fra 8-9.30

sover fra 11.30-14.30

sover fra 16.30 - 17.00

I seng ca kl 19

Ammer 7 gnger i døgnet (5 på dagen, 2 på natta)

Skrevet

Hei. Ja det er det jeg også tror, problemet er at hun som regel sovner i bilen når jeg skal hente søsteren i barnehagen sånn i 3 tiden, og da er hun ofte ikke trett i 4 tiden, det er der ting skjer galt liksom...vet ikke helt hvordan jeg skal endre det, må jo hente søsteren da..men får prøve meg litt frem..

Skrevet

Heisann

Min kar sover når han har behov for å sove han, og jeg har ikke noe faste klokkeslett for det. Han våkner om morgenen en gang mellom 06 og 08, og jeg ammer i sengen hvis han våkner tidlig, står opp hvis klokka er 08.

Han prater og pludrer mens jeg spiser frokost, så får han mat (ca 09-11 avh av når vi sto opp), ny bleie og sover fra 30 min- 3timer alt etter som han har behov.

Han har ikke flere lange soveøkter enn den på morgenen, og får mat når han er sulten. Tar seg enliten lur i 15 tiden og en i 19tiden, og er våken til 21-22, sovner ved puppen og sover til morgenen etter.

Skjønner ikke helt hvorfor du har en rutine med å bade hver kveld, for det er ikke helt lurt mtp ungens naturlige bakterieflora i huden. Den får ikke bygget seg opp mellom hvert bad, og dermed kan ungen være mer mottakelig for bakterier utenfra. Bading er anbefalt 1-2 ganger i uka - max. Men det er nå en annen diskusjon:-)

Husk at barnet ditt bare er 4 måneder og at det enda kan gå en stund før man får en skikkelig rytme på henne, med fast leggetid. Det avhenger av barnets rutine. Er naturlig at spedbarn er urolig på kvelden og ammer mye for de som bare får morsmelk. Barnets kroppsrytme forbereder seg da på natten.

Min kar får mat når han er sulten og sover når han er trøtt. jeg skulle gjerne hatt noen kveldstimer for meg selv, sammen med faren, men tar det når det kommer. En eller annen gang begynner han å sovne tidligere på kvelden, kanskje når jeg begynner gi grøt. Hvorfor stresse med å få ungen til å sove. Hun sovner når hun er trøtt tenker jeg. ta det med ro og la det gå sin gang, det ordner seg etter hvert. Gi henne litt tid. Min kar ligger på fanget mitt stort sett fra 19-22 med litt pauser innimellom, men han er glad i puppen da gitt.

Lykke til

Skrevet

Glemte si at barnet ditt merker hvis du er ukomfortabel og fortvilet over situasjonen, og har da selv vanskelig for å roe seg ned. Er du rolig og avslappet, merker barnet at du er det, og blir avslappet selv.

Bruk tiden det tar, slapp av så ordner det seg nok skal du se :-)

Skrevet

Takk for tips..grunnen til at jeg er slik med sovingen er sikkert fordi jeg har en fra før av som jeg gjerne ville hatt litt tid med på kvelden før hun legger seg, og uhn har alltid lagt seg så tidligere.....bading skal jeg slutte med hver kveld...var liksom for å markere at nå er det natti, men virker jo ikke som det virker:) Skal bade i fred og ro om morgenen heller vi:). Får prøve oss litt frem..

Skrevet

Hvordan klarer dere å ha et fast klokkeslett for nattleggingen?

Jeg legger gutten min når han er trøtt, og det er avhengig av når han sto opp fra ettermiddagsluren sin. Dette varierer fra dag til dag, han tar natta alt fra 18 til 22.

Gutten min får styre søvna si helt selv, det har han bestandig gjort. Men nå skal det nevnes at han bestandig har sovet om natta da! Jeg har et par ganger vekket han fra ettermiddagsluren slik at det skal passe med å få lagt han f.eks. ca. 20:00, men har brent meg på det med en overtrøtt unge som klikka i vinkel fordi mamma nappa han ut av søvna si! Regner med dette med søvn finjusterer seg når han blir litt eldre slik at han legger seg til fast klokkeslett! Jeg synes det er rett at jeg tilpasser meg han, snarere enn at han må tilpasse seg meg, men nå har jeg jo bare han å tenke på! Skjønner at dere med flere barn ønsker litt mer rutine.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...