Gjest Skrevet 26. mars 2009 #1 Skrevet 26. mars 2009 Var på kontroll på helsestajon i går, og da fikk jeg slengt i trynet at jentungen har lagt på seg for mye!!! Jeg kan jo ike gi henne meindre mat, hun er svært aktiv, får sunn og balansert kost!! Hun er 10 mnd og veier 9930g.....
WF og ♀jentene♀ 06&08 Skrevet 26. mars 2009 #2 Skrevet 26. mars 2009 Hallo?!!? Hun er da ikke stor til å være 10 mnd.. Flere på ca 10 mnd jeg vet om som har bikket 10 kg...og de er sunne, fine, friske babyer! Tankeløs helsesøster du har eller?.... *oppgitt*
noem85 Skrevet 26. mars 2009 #3 Skrevet 26. mars 2009 dette fikk jeg også slengt i trynet igår når jeg var på helsestasjonen. Fikk beskjed om å amme mindre, for hun var så stor. 3 mnd og litt over 7kg. Fikk meg til å føle meg som en skikkelig dårlig mor
Gjest Skrevet 26. mars 2009 #4 Skrevet 26. mars 2009 Du er nok ei kjempegod mor! Heldig er hun som blir ammet, og at du har såpass med melk til henne:-)
Yo&La+spire Skrevet 26. mars 2009 #5 Skrevet 26. mars 2009 Synes ikke det var mye eg! Og uannsett er det jo akkurat i den alderen de trenger litt ekstra fordi de er så aktive....Jenta mi var litt over gjennomsnittet helt til hun ble 1 år, da hadde hun begynt å løpe rundt og gikk nesten ned i vekt. Glad hun hadde litt ekstra og ta av:)
Frøken Freken Skrevet 26. mars 2009 #6 Skrevet 26. mars 2009 Er dette noe å ta sånn på vei av, da!? Du er tydeligvis uenig med helsesøster, og det er din unge - så da kan du jo bare fortsette som før.
Balder911 Skrevet 26. mars 2009 #7 Skrevet 26. mars 2009 Jeg forstår godt at du er irritert- klart man bryr seg om barnets vekt. Vær iallefall trygg nok på deg selv til ikke høre på det- barnet ditt vet nok best selv. Det er jo en grunn til at det finnes en normalkurve, og en over og under med STORT spenn imellom. Det går jo i perioder også. Sannynligheten for at du hadde fått en annen beskjed på en annen helsestasjon er stor. Du ser om ungen har det bra- det er det viktigste! Og heller litt for mye enn litt for lite om man blir syk:)
CMH Skrevet 26. mars 2009 #8 Skrevet 26. mars 2009 Det var da ikke så mye? Syntes da det hørtes akkurat passe ut Og du litt lengre opp her som fikk beskjed om å amme mindre, 7 kilo for en 3 md gammel baby er da ikke så stort? Min er garantert bikka 6 kilo og hun er 9 uker i morgen.. Så regner med hun sikkert hvertfall legger på seg 1 kilo innen en mnd.. Rare helsesøstre altså. Hrmf.
Sunnybeach4gull :) Skrevet 26. mars 2009 #9 Skrevet 26. mars 2009 D va nu ikke mye??? Gutten min va 8,4 kg og 4 mnd sist vi va hos Hs :-) Måkke høre på ho dama dær altså, virke ikke helt go? Æ kunne forstådd d om ungen din va 15 kg og sleit motorisk sett, men ho virke jo som en sunn og frisk pija :-) Nei, la ho få spise dn maten ho vil ha og trenge ;-) E jo en veldi aktiv alder d dær, ska tru dm brenne kaloria :-)
Frøken Freken Skrevet 26. mars 2009 #10 Skrevet 26. mars 2009 Bare av nysjerrighet (og ikke fordi jeg syns ungen din er for stor eller noe, for det har jeg ingen forutsetning for å mene noe om) - når syns dere en unge veier for mye? (La oss si en unge på 6 mnd og 68 cm) - ønsker dere å få tilbakemelding fra hs om vedkommende mener barnet veier for mye? - Hvis ikke - hvorfor går dere på kontrolene da? Dette er jo helt frivillig.
noem85 Skrevet 26. mars 2009 #11 Skrevet 26. mars 2009 man går vel til helsesøster av flere grunner enn å bare veie barnet da, er en ekstra trygghet at det er noen man kan spørre om hvis det er noe man lurer på. Og som spesielt førstegangsmor, så har man mange spørsmål
temine Skrevet 26. mars 2009 #12 Skrevet 26. mars 2009 Det kommer jo litt an på hvor lang hun er da...men å gi ett barn mindre mat enn hva barnet trenger for å bli mett er ikke løsningen. Løsningen må vel være å gi annen slags mat...men jeg aner ikke om din baby virkelig trenger mindre kaloririk mat altså. Mener bare det er stor forskjell på 9 kg og 65-70 cm lang og 9 kg og 85 cm lang. Er bare for deg å laste ned ett percentilenskjema på dataen det, se om hun ligger på vekt/lengdeskjema....da ser du jo raskt hvor hun ligger. Ligger hun innenfor normalområdet kan du jo spørre hs hvorfor det er for mye?
Makko med to små gutter Skrevet 26. mars 2009 #13 Skrevet 26. mars 2009 Min var 9kg på 6mnd kontrollen og var helt perfekt ;-) Men det kommer jo ann på hvor mye hun veide sist. Spørsmålet er om hun legger på seg for fort, og kanskje bør balansere kosten litt andeledes (NEI du har sikkert ikke gjort noe feil). Men når det er sagt har jeg hørt så mye rart på den helsestasjonen at jeg ikke gidder å bry meg.
DesLykke08<3SepLykke12 Skrevet 26. mars 2009 #14 Skrevet 26. mars 2009 what? min veide 7.2 på 3mndrs.. HS sa at han var en plugg, men ikke noe annet.. eneste var at han hadde gått opp 75%, og hun nevnte hvis han ville gått opp så mye i prosent ved en 8mndrs kontroll, så ville hun sett nærmere på det.. men ikke når jeg AMMET! kan jo være at melka vår er feit.. hvem vet??!
We Hope Skrevet 27. mars 2009 #15 Skrevet 27. mars 2009 noem85! Du må ikke la være å gi henne morsmelk nei, det heter seg at barn ikke blir overvektige av morsmelk! Heldige barnet ditt som koser deg med så mye melk! Stå på og gi blanke i hs.
LilleBjella Skrevet 27. mars 2009 #16 Skrevet 27. mars 2009 Jeg har hørt og lest mange ganger at man kan ikke få en overvektig baby så lenge man gir bare morsmelk. Og hadde jeg fullammet og hatt en stor baby, tror jeg ikke jeg hadde bekymret meg nevneverdig nei. Men når man introduserer fast føde, er jo saken annerledes. Jeg aner jo ikke hva slags mat jenta di får, og hvor mye. Jeg har ei venninne som har en veldig veldig stor baby. Han fikk f.eks. krone-is når han var 10, 11 mnd. Han begynte å gå når han var halvannet år, sannsynligvis såpass sent fordi han var så stor. Jeg syns det er bedre at man tar tak i eventuelle usunne kostvaner når barnet er lite, enn å vente til det begynner på skolen f.eks. Mange foreldre overfører sitt eget usunne forhold til mat (f.eks. bruke mat som belønning og kos ved enhver anledning) til barna, og det kan jo skape en del problemer i fremtiden. Som sagt aner jeg ikke hva du mater ungene dine, og dette gjelder selvfølgelig ikke nødvendigvis deg. Men prinsipielt syns jeg helsesøster bør gi beskjed om et barn har lagt på seg for lite eller for mye.
LilleBjella Skrevet 27. mars 2009 #17 Skrevet 27. mars 2009 jaja, avsluttet litt raskt gitt. Men i stedet for å bli så voldsomt irritert, ville jeg heller brukt episoden til å tenke over hva jenta di får i seg av mat i løpet av dagen (eller uka), og vurdere om dette er en bra sammensatt og næringsrik kost. Konkluderer med at det er det, så kan du jo slå deg til ro med at jenta di bare er litt stor foreløpig. Er det ikke helt optimalt, kan du jo gjøre endringer. Tviler på at HS sa dette til deg for å være slem.
Nattinatta Skrevet 27. mars 2009 #18 Skrevet 27. mars 2009 jøss, merkelig og kommentere slik... så lenge de følger sin kurve er det vel ikke noe å uroe seg over? Her har jeg en på 8 mnd, og veide han til 10 kg i går! HS synes han er en kjempe fin gutt! Han er 72,5 cm. Hvor lang er din da?
Frøken Freken Skrevet 27. mars 2009 #19 Skrevet 27. mars 2009 Enig med Lille Ella. Selv var jeg en tynn baby, og foreldrene mine gjorde hva som helst for å stappe i meg mat i oppvaksten - nå er jeg ikke tynn lenger, og jeg skulle ønske at jeg hadde et litt bedre forhold til mat. Jeg belønner meg selv i hytt og pine. Skal prøve å ikke gjøre det samme med jenta mi. Helsesøster sa at hun er lang og litt lett - og at dette er å foretrekke framfor å ha store barn. Jeg har stresset over at hun er litt slank, og hadde følt meg tryggere om hun var tjukk. Jeg er selvsagt enig i at barna skal få mat - MEN det kan faktisk ha negative konsekvenser for motorikken å være for stor - og dette kan vanskeliggjøre feks barnehagestart - så det så. Mine nevøer og nieser har vært blubbne, men dette har de vokst av seg i småbarnsfasen.
Sunnybeach4gull :) Skrevet 27. mars 2009 #20 Skrevet 27. mars 2009 D e nu vell ingen vettuge folk som gir en BABY på 10-11 mnd IS???? Snakk om å lage dårlige matvana altså.... Syns fortsatt ikke ungen din va stor, men du sa ikke kor mye ho veide ved fødseln?? Eller om vektoppgangen e nåkka som har skjedd sia sist gang du va på veeing? Men da ville Hs sagt at nu følge ho ikke kurven sin og at ho går for raskt opp i vekt.
Lunita_ Skrevet 27. mars 2009 #21 Skrevet 27. mars 2009 høres ikke helt riktig ut.. gutten min er akkurat blitt 7 mnd. På 6 mnd kontroll veide han 9120g og var 72 cm...helsesøster sa til meg at han vokste helt fint til å være seg selv.
Yo&La+spire Skrevet 27. mars 2009 #22 Skrevet 27. mars 2009 Tror det er noen som ikke helt fikk med seg hva dette handler om....Selvfølgelig skal man passe på hva barna spiser, av mange grunner, men dersom hs var bekymret for kostholdet så skulle hun sagt det. Men å kommentere vekten til en 10 mnd gammel baby (som ikke engang er noe overvektig) er ikke bare helt feil fokus, men direkte farlig! Hva om HI hadde trodd på dette og gått hjem og "slanket" ungen sin? Eg irriterer meg iallefall veldig over at det skal vere så stort fokus på vekt når de ligger innefor normalen allerede når de er babyer!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå