Gå til innhold

Nok et mat sprørsmål...når begynte dere med smaksprøver på middag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi tenkte å begynne med smaksprøver på grøt snart. Hun er nå 5,5 mnd. Det jeg lurte på var hvor lenge man venter med å introdusere middag, sånn på glass, etter at man har kommet i gang med godt i gang med grøten?.

Og, gir man ikke barnet noe tørstedrikk ved siden av grøtmåltidet? Jeg mener at helsesøsteren sa at det ikke er nødvendig, men må ærlig innrømme at jeg ikke fikk med meg alt, spurte under barselsgruppen, og med 5 bablene og lekende babyer var det visst ikke så lett å følge helt med...

Skrevet

Vi har nå holdt på med fast føde siden knerten var 4 mnd, og først nå når han er 5,5 mnd vil han ha. Prøvde først risgrøt, så potet, så maisgrøt. Var maisgrøten det "løsna" med, og gud hvor mye bedre den er enn risgrøten!!!! Vil virkelig anbefale å starte med mais altså. Ettersom vi holdt på så lenge med bare 1-2 ts grøt eller potetmos fikk han plutselig en liten potet når vi spiser middag, samt en liten porsjon grøt før han skal lalle. Vil ikke ha full porsjon enda. Lager mosen selv jeg da, har ikke prøvd glass enda. I dag skal jeg utvide til potet og gulrotmos med litt olje i (for kalorienes del), håper han vil ha det og:)

Jeg har ammet etter grøten og middag jeg, da jeg driver med det enda. Når pappan gir grøt og jeg ikke er tilstede gir han litt vann til grøten om knerten ikke vil ha mer mat. Vi får nemlig alltids lurt inn ett par skjeer til etter noen super vann. Også gir han flaske etterpå. Bare for å proppe knerten helt full:D

Når man gir en porsjon mat er det bare å starte med en porsjon til har jeg fått hørt. Også sa helsesøster her og at man ikke trenger tørstedrikk til grøten, heller tilby melk etterpå.

:D

Skrevet

Vi begynte med litt smaking da gutten vår var litt over 5,5 mnd (ca 2 uker siden). Vi brukte en uke fra første smak til full porsjon maisgrøt. Han fikk smake middagsglass første gang i går. Da hadde han fått full grøtporsjon i 3-4 dager. Forøvrig syntes han grønnsakspuré smakte vondt ;-)

Jeg kommer til å amme før fast føde, bortsett fra på kvelden. Blir mye søl med grøten, så passer å stelle etterpå og deretter amme. Tilbyr uansett vann til grøten, for tenker at det sikkert er godt med litt drikke til...

Skrevet

Heya :-)

Snusken har spist fast føde i flere uker nu å han elske mat :-) Blir ikke mett på melk, så han får 1 posjon grøt, 1 middagsglass og 1 beger fruktpure i tillegg til velling hvær dag :-) Mett og fornøyd!

Han elske gulrot og pastinakk middagsglasset, kanskje din også gjør d? Å Hipp sin grøt med ris på glass ;-)

Han e 4, 5 mnd ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...