Gå til innhold

Harde/myke navn...når eldste har mykt navn.

Anbefalte innlegg

Har for tiden to navn som seiler opp som favoritter og som i og for seg er ganske like.

Nr 1 er veldig sjeldent, men litt "hardt" i uttalen. (Som f.eks Erik, Kriss, Varg,..)

Nr 2 er veldig upopulært idag, men ikke sjeldent, og "mykere" i uttalen. (Jens, Per, Ole, Arne, Sivert, Theodor)

Begge navnene er innenfor samme sjanger, og har i tillegg ganske lik betydning. Ingen av navnene er rare, og de passer godt til etternavnene våre.

Eldstebarnet vårt har et sjeldent navn, med myk uttale, og er i sjanger med de to forslagene. Vi er så usikre på om vi skal ta mest hensyn til uttalen, eller sjeldenhet av navn, da vi liker begge navn like godt (-tror vi). Forslag?

Et mykt/vanlig eller et hardt/sjeldent som matcher eldstebarnets myke/sjeldne navn?

(Ingen av de overnevnte navnene er reelle alternativer, de ønsker vi å holde for oss selv)

Fortsetter under...

Synes det blir helt umulig å svare på når jeg ikke vet noen av navnene... Jeg oppfatter f.eks. ikke Arne og Per som spesielt myke navn, et mykt navn for meg er Julian, Liam, Dag, Ådne - oftest navn uten r og k i. Vel - heter storesøster Silje, og lillebror Varg, så synes jeg det blir litt rart ja - da klinger Silje og Jens bedre, eller Silje og Erik - synes jeg... Går mer på stilen til navnet. Varg passer bedre som bror til Ronja eller Ravn.

Dialekten har vel litt å si også på hvordan man rangerer navn:)

Arne og Per uttales langt på min dialekt (Aaar-ne, Pe-er), i motsetning til Kris som høres veldig skarpt ut med s-en på slutten, eller Erik (E-rikk). Var derfor jeg kategoriserte de som myke (-mer behagelige)

Navneforslagene er helt i samme stil (som f.eks Lise, Per og Ola), er bare usikker på om det blir kræsj med uttalen av navnene.

Takk for svar hvertfall, det hjalp litt :)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...