Gå til innhold

Litt utenfor tema... magebelte etter keisersnitt??

Anbefalte innlegg

Noen som vet noe om dette? Mener jeg har hørt sånt omtalt en gang, som en slags støtte etter ks.. hjelper magen å trekke seg sammen, gir støtte... Noe sånt.. Fødte forrige også m ks pga endel skader jeg har etter en ulykke, og føler nok kanskje noe sånt kan høres som en bra ting.. Men er dette noe jeg bare har drømt eller er dette en ting noen har gode erfaringer med??? Og hvor får man evt. tak i slikt?

Fortsetter under...

Det har jeg aldri hørt om... Fødte med Keisersnitt sist gang også, men har aldri hørt om dette.

Spør på Bandagisten eller apoteket ;o) Eller neste gang du er hos jordmor/ lege

Høres jo interesant ut! Skriv inn her hvis du finner ut av noe!

(",)

Jeg har også lest om dette, så du har nok helt rett i at det finnes. Det er nok snakk om et elastisk belte, og jeg fikk med meg i det jeg leste at disse fås kjøpt hos bandagist.

Den første tida etter keisersnittet, så anbefales det jo å la såret få mest mulig luft for at det skal gro, og det er jo ikke helt forenlig med et slikt belte? Etter det kan man sikkert bruke dem, men ser ikke helt hensikten.

Jeg har funnet bandagister på nettet, og bortsett fra elastiske magebelter, så finner jeg ikke noe spesifikt for keisersnitt. Disse elastiske beltene må være noe a la det jeg fikk anbefalt for bekkenløsning, men de er jo så elastiske at de ikke bidrar til mer støtte enn ei middels stram joggebukse. Jeg har brukt bekkenkorsett gjennom hele svangerskapet pga medfødt bekkenfeilstilling, men denne er stiv og stram og reimer bekkenet på plass (koster ca 1500 kr).

Det viktigste for å få magen til å trekke seg sammen, er jo det en får beskjed om på barsel, nemlig å ligge en del på magen de første dagene på barsel. Det gjør at livmora raskere trekker seg sammen.

Sikkert lurt å snakke med legen din om dette, kanskje han vet noe? Jeg kan høre med overlegen jeg går til på sykehuset neste uke om ho vet noe om disse beltene som vi har lest om etter et keisersnitt. Jeg har allerede fått keisersnittdato i juni, så jeg skal gi deg beskjed om ho vet noe om dette. :-)

Jeg må le litt for meg selv når noen tror du orker å ligge på magen etter et keisersnitt for at livmora skal trekke seg raskere i sammen. De første dagene etter mitt keisersnitt orket ihvertfall ikke jeg det.

Men amming er også veldig bra for at den skal trekke seg i sammen.

Har ikke hørt om det belte men hvis det kan lindre smerten i magen ette ks vil jeg gjerne høre mer om det!

Heidi

Mulig det er tenkt ei tid etter.. Tenker ikke i første omgang på livmora, men på magen.. tror jeg. Som sagt, litt usikker på akkurat hva jeg egentlig har hørt og hvor.. :P

Hm.. Men blir veldig glad om du formidler eventuelle svar du får av overlegen!! :)

-Det skal jeg gjøre, Sivuna! :-)

Og til Heisko: Jeg lå på magen ett døgn etter mitt hastekeisersnitt - kanskje var jeg litt sånn "flink" pike som gjør som sa "ja" da jordmor ba meg gjøre dette, men livmora mi var litt treg med å trekke seg sammen.

Hadde vært lenge i fødsel, og mista blod på grensen til blodoverføring, så de ville gjerne at livmora skulle jobbe seg litt mer sammen igjen. Lå litt på magen hver dag på sykehuset (var der i tre døgn), og fikk hjelp til å komme meg på magen og til å reise meg igjen. Blei et litt dramatisk hastekeisersnitt, så jeg fikk automatisk enerom og mannen min fikk være der hele tida, så jeg hadde god hjelp. Tok det av smertestillende jeg fikk beskjed om at jeg måtte ta, og følte at jeg hadde lite smerter etterpå. Jordmor var også innom meg flere ganger om dagen og masserte litt forsiktig på livmora for at den skulle jobbe seg raskere sammen.

Annonse

Hei Emblaa må si du høres både tøff og flink ut!

Jeg har også fått rådet om å ligge på magen for at livmora skal trekke seg raskere i sammen, det var etter en normal fødsel. Det er jo heller ikke noe i veien for å gjøre dette etter et keisersnitt når man orker det. Noe jeg skrev at jeg ikke hadde orket de først dagene.

Var ikke meningen å tråkke deg på tærne med min kommentar!

Håper alt går bra med deg og nurket etter en slik dramatisk start på livet!

• 2 uker senere...

abdominal belt - heter bandasjen. Den er som et støttekorsett som du fester rundt livet og hoftene med en sterk borrelås. Beltet koster ca 470,- kr. og støtter og musklatur og sener etter operative inngrep.

Dette fåes ikke på sykehuset, men må kjøpes hos bandagist, samarit eller søk på abdominal belt på nettet, da finner du det.

jeg fant også noe på amazon.co.uk. Kanskje ikke helt som jeg tenkte det var, men kan absolutt se nytttig ut! Søk¨på caesarean belt. For støtte, beskyttelse men også nedkjøling eller "oppvarming" om en har behov for dette til lindring osv. Ikke så dumt kanskje... Skal snuse opp rundt abdominal belt! Takk:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...