Gå til innhold

Hva er deres erfaring med babysvømming?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lest en del på nettet om det nå.

Mange anbefaler det fordi det gir barna et godt utgangspunkt med tanke på selvberging osv.

Men en del leger fraråder det fordi de kan utvikle astma osv i luftveiene.

Hva mener dere?

Likte babyene deres å gå på babysvømming?

Hvor gikk dere hen?

Skrevet

Hei! Babyen min liker det godt. Var litt skeptisk første gang,men nå plasker han som bare det. Sist fikk han ørebetennelse, vet ikke om det var p.g.a svømminga , men tror det. Kanskje jeg ikke tørka ørene hans godt nok:( Han måtte gå på antibiotika i 10 dager. Stakkars lillemann.Skal dit til uka og da skal jeg passe på at han er helt tørr i ørene.

Søstra mi fikk bare vært på babysvømming 1 gang, sønnen fikk vann i lungene og måtte ha pustemaskin.

Skrevet

Har bare positive erfaringer.

Størstemann kunne hoppe ut i et basseng og redde seg opp igjen før han var 2. Ellers elsker han vann og kan bade i timevis.

Er igang med kurs på minstejenta også nå og håper hun elsker det like mye som storebror.

Skrevet

Var på babysvømming med hun første. Hun var som fisken i vannet, og alltid vært det. Jeg føler meg nok mere trygg på henne etter hun gikk på babysvømming. Hun hoppet, dykket og koste seg stort. Hun gav de fleste nesten hjerteinnfarkt når vi var på badestranda. Og min mann sliter enda over hvor trygg hun føler seg i vannet, siden han er vant med to unger som såvidt tørr å kjenne på vannet. Hun som nå er 6 år har svømt i noen år, og er mye flnkere enn hun på 11år (hun øver iherdig for det er flaut at "lillesøster" er bedre)

Hun minste har aldri vært noe glad i vann, så jeg vurderte ikke å ta henne med på babysvømming. Det holdt med å prøve å få vasket henne en gang i uka.

Så jeg mener at noen unger hade nytte og glede ut av babysvømming. Alle har ikke det, og det må de voksne ta til etterrettning. Så flere barn på babysvømmingen som ikke burde ha vært der etter min mening. Ikke noen grunn til å presse en baby på babysvømming når unger ikke liker seg i vann.

Bedre å ta seg noen turer i svømmehallen i ro og mak.

Skrevet

Jeg har selv vært babysvømmer som barn, og ser tilbake på en oppvekst med meget stor glede av vann. Aldri et sekund vært skeptisk til å hive meg uti, selv om jeg hadde en periode fra jeg var ferdig babysvømt og fram til fem-seks år hvor jeg sank som et lodd om jeg ikke hadde flytedingser på. Men når jeg nådde bunnen av bassenget, tok jeg jo bare sats og sparka meg opp igjen :D Og jeg kunne jo å dykke, så det var aldri noe problem med at jeg pustet inn vann osv selv om jeg gikk under :)

Vi starta babysvømming med lillesmurfen her da hun var 11 uker, og har hatt stooort utbytte av det (har gått hver uke siden, og hun er 9 mnd nå). Hun elsket å bade som nyfødt, men på et eller annet tidspunkt oppdaget hun noe med vannet som har gjort henne tidvis veldig utrygg. I tillegg har hun helt panikkangst for dusjing og generelt vann som faller fra oven og ned i hodet hennes (hun hyler av skrekk hvis hun kommer i nærheten av en dusj, stakkar), og hun er ikke glad i å dykke. Vi mistenker at problemet er en kombinasjon av at hun ikke kjenner seg trygg på å "sveve" rundt i bassenget uten å kjenne noen fast grunn, og at hun bestandig har vært livredd for å få dekt til ansiktet. Men vi har en veldig flink instruktør som har hjulpet oss mye - fra å være klistra fast på meg under hele oppholdet i svømmehallen padler hun nå fornøyd rundt i baderingen sin helt på egen hånd, hopper fra kanten og får hodet under vann, og hun stooorkoser seg. Trikset er bare å ta det i barnets tempo og gjøre det til kos uansett om det betyr at man bare holder baby inntil seg inne på grunt vann hele svømmetimen. Vi har fortsatt noen dager hvor vi ikke gjør stort annet enn å kose i vannet, men så kommer det dager hvor hun er helt vill i nikkersen og skal stå oppreist på gummimatter, hiver seg utfor kanten på jakt etter badeleker, eller dykker som en liten fisk :) Neste skritt er å bli trygg på dusjen, men det haster ikke. Det er hun som er sjefen i vannet :)

Ang astma så var vi på infomøte om det da vi startet på kurs, og det som ble sagt da var at studiene som viser økt risiko for astma er basert på veldig begrensede grupper (synes å huske at den studien de støttet seg mest på var en studie med 300 personer som hadde svømt i tidlige barneår), og at det er vanskelig å peke ut babysvømming som syndebukken fordi det var en del usikkerhetsfaktorer rundt det hele (bl.a. det at standarden på bassengene den gangen de som var med i studien var små er en helt annen enn den standarden som er nå ). Men det som er, er at i dårlig ventilerte klorbasseng med mye snusk i vannet, blir det liggende usunne mengder klorgass over vannoverflata. Og DEN er skadelig og kan føre til bl.a. astma. Så det vi fikk beskjed om at var en gyllen regel, var at svømmehaller du kan lukte på lang avstand, ikke egner seg for små barn (spesielt ikke dersom du bader mye), og at barn med økt risiko for astma ikke bør bade mer enn to ganger i uka.

På samme infomøte fikk vi selvsagt masse godord om hvorfor det å babysvømme er bra; det å være trygg i vann er kjempegreit når ungene blir eldre, og ikke minst er det en veldig koselig ting å gjøre sammen med den nye verdensborgeren. Man slapper av og koser seg på en helt annen måte enn man gjør hjemme - som instruktøren vår sa; bassenget er vel snart det eneste stedet hvor man ikke har med seg mobiltelefon, bærbar pc og andre masete innretninger. Man er bare mamma og pappa og baby :) en god måte å skape trygge og gode bånd på, rett og slett :)

Skrevet

Jeg var på babysvømming med sønnen min. Men om jeg får ett barn til, så tviler jeg på at jeg kommer til å gjøre det en gang til. For meg ble det for slitsomt. Mer stress enn kos....

Skrevet

Vi har bare positive erfaringer med babysvømming. Småen begynte når han var 5 mnd ( Hadde begynt tidligere hvis det ikke hadde vært for at bassenget var under oppussing..) og han går enda. Gikk først et semester på babysvømming, så ett semester på videregående 1 og nå går han på vidergående 2.

Småen elsker å bade! På babysvømmingen var det mer trygghet og avslapning i vannet, rolige sangleker og følelsen av å bevege seg/flyte i vann. PÅ videregående kursene gjør vi morsomme sangleker og øvelser i vannet. Har også livredning for oss voksne, der vi lærer å redde barn som har falt i sjøen. Barna lærer også at de skal snu seg og svømme til kanten hvis de faller ut i vann.

Absolutt til å anbefale! :)

Skrevet

Glemte å si at siden småen har gått på babysvømming fra han var liten av er at vi har aldri problmer når han bader ( vasker håret og skyller), for han er jo så vant med vann, at vi kan egentlig spyle håret hans for shampo uten at han bryr seg i det hele tatt... :) Samme med dusjing.. hvis vi er på overnattingsbesøk så er det ikke alltid de har badekar/stamp og da dusjer han ( Vet det er flere små som er redd dusjstrålene).. Han bryr seg heller ikke om å falle under vann... han kan løpe rundt i et lite plaskebasseng i badeland.. snubler han og faller under så reiser han seg opp igjen å forsetter videre... mange eldre barn og voksne som sperrer opp øynene da :) Han er 19 mnd, men ser ganske liten ut for alder hehe :)

Hilsen anonym 09.01

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...