Gå til innhold

matpakken i barnehagen.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva sender dere med barnet?

Er lite flink til slikt selv, blir som regel skiver i selve matpakke og av og til noen druer oppi der og en yogurt. Får med en frukt som blir kuttet opp og spist felles...

Noen gode tips?:)

Fortsetter under...

Skrevet

Vi har yoghurt fri sone i barnehagen, men kan putte litt forskjellig i boksene: mandler, kokt fullkornspasta med pesto, wrap, pitabrød med fyll, ulike typer brød, knekkebrød med tuber med kaviar, tørka aprikos, litt rosiner, middagsrester, gulerot osv.

Skrevet

Vi har youghurt i barnehagen vår=) men kun til 3 måltidet.

Tips til mer spennende matpakker jeg ser hos oss er:

*Ha med feks cherrytomater, druer, ananas, paprika, agurk, gulerøtter, kålrot,rosiner,jordbæ,blåbær osv.

Miks gjerne slik at du har med noe frukt og noe grønnsaker hverdag. Dette gjør jeg også i min egen matpakker.Gjerne feks cherrytomater og ananas.

*Pasta, skruer,sommerfugler,spaghetti osv. Du må ikke ha på saus, men feks godt med oppkuttet pølser,kylling, eller litt ketchup. Du kan jo også ha grønnsaksblanding med erter og gulerøtter sammen med pasta.

*Bruk pepperkakeformer til å lage morsommefigurer. Skjær gjerne bortskorpen. Den blir jo gjerne ikke spist uansett.

*Stekte fiskepinner kan være enkelt og godt.

*Pølser i biter

*Lag eggrøre, speilegg osv og ha det på brødskiven, eller ved siden av.

*Laks og eggrøre hvis barnet liker det kan være veldig godt til lunsj.

Mye middagsmat kan gjerne brukes til lunsj også, bare kald.

Dette var noen forslag. Skal si ifra hvis jeg kommer på mer;)

Skrevet

min sønn elsker fx egg og karbonade... kan jeg fx legge med slikt i matpakken?

Skrevet

helt genialt med pepperkakeformene!:) så blir det gjerne mer spennende også;) pasta ja... det liker han:) og gr.saker.. hm... stakkrs ungen min, hehe, skiver hver J dag hele veien;) i morgen skal han få kose seg ja:)

Skrevet

Denne matpakka, er den til frokost eller lunsj?? I den barnehagen der jeg jobber har barna kun med seg matpakke om de skal spise frokost i barnehagen. Til lunsj er det vi i barnehagen som lager felles mat til barna - noen dager brød andre dager varmt måltid.

Om det er til lunsj, fungerer egg og karbonade. Er jo vanlig mat, så de ansatte kan jo ikke reagere på det, etter min mening. Vi hadde ikke reagert på det iallefall.

Annonse

Skrevet

er ikke så flink her heller men det hender jeg strimler opp litt agurk paprika eller gullerot. eller ost. det liker hvertfall minsten. og har vi hatt kjøttkaker eller fiskekaker til middag dagen før og det er noe igjen kan han få med seg en kald slik.

hender vi lager en liten ommelett.

ellers går det ann å lage pizza snurrer eller grove muffins med grønsaker i. altid en slager her.

men som sakt det hører vel med til sjeldenhetene her. da dette heller må planlegges mer enn akkurat på morgene i alt styret om å komme ut døra.

jeg må bli flinkere ja.

Skrevet

I barnehagen vår får de lunch, så eneste maten vi sender med er skive el til fruktmåltidet kl 3. Da får de frukt, så det er liksom ikke noe vits i å sende med det heller. Men greit med noen tips ja!

Vi lager større matpakke når de skal på tur. Har vi hatt pannekaker dagen før, går det an å smøre en restepannekake med smør og ost. Populært her i gården hvertfall. Ellers går det an å lage grove vafler også. Men det må planlegges ja...,

Skrevet

Spiser frokost hjemme hun her da, men en dag i uka har de turdag og da skal de ha med lunsj selv.

Da bruker det bli enten 2 brødskiver eller 2-3 knekkebrød med diverse pålegg.. Leverpostei, ost, makrellfilet, kaviar etc.. Får også med seg drikke på flaske eller termos (Kakao, te, juice/vann) Druer, pære/eple i båter, rosiner eller det jeg har av småtterier;) Hun er også glad i oliven, så det hender jeg pakker ned 4-5 grønne olivener i en pose ved siden av...

Skrevet

vår barnehage fant ut at matpakke var ekkelt og ikke stimulete barna til å spise da maten. Det ble også mye bråk fordi noen hadde sjokoladepålegg og andre ikke osv.

De begynte derfor å lage alle måltider til barn, for kr 150 i mnd får min sønn 2 varme måltider om dagen, ny baket brød eller rundstykker i barnehagen hver dag og frukt.

Barnehagen er sukkerfri sone dvs ingen syltetøy, prim, sjokolade pålegg, yogurt osv.

Fantastisk barnehage og de går med overskudd så det suser på tross av all mat og aktiviteter=)=)

Denne er helt ny, de går tur hver dag og har ballett, kor, allidrett og egen minibuss som de reiser på tur med.

Min konklusjon er at andre barnehager har dårlig planlegging som ikke får det til =)=)

Skrevet

Oj, det var billig - vi betaler 200 kroner i mnd for vanlig brødlunsj + frukt hver dag (minus turdag, da må vi smøre matpakke til lunsj) og varmmat 1 dag i uka... er nok forskjell på hvor langt man klarer å tøye budsjettet ja!

Forøvrig er jenta mi (og alle de andre barna så vidt jeg kan se) superfornøyd med brødskive med vanlig pålegg, smører bare til litt ettermiddagsmat sammen med frukt som de får i bhg. Av og til blir det fiskekake fra middagen dagen før.

Skrevet

her får de 2 måltider, har bare niste med til 1... De har ofte ostesmørbrød merker eg... Varm mat om fredagen.. De får youghurt og frukt kver dag... Betaler 160 i mnd, jenta vår går 80 %..

Skrevet

Vet ikke om det er kommunale bhg eller private deres går i, men de er jammen flinke til å utnytte både penger og personale til det ytterste med varme måltider og smøring hver dag! Det hørtes flott ut altså.

Kanskje dere bor i en veldig rik kommune=P

Vi har kun kapasitet til smøring hver fredag, ellers blir det veldig mye kjøkkentjeneste hos oss.

Litt også derfor jeg er veldig opptatt av spennende matpakker;)

Kom på en ting til som er fint Babybel-ostene og mini-rosin pakker.

Annonse

Skrevet

Vi betaler 150 kr i mnd, da får de nybakt brød og frukt hver dag, og varmt måltid minst en gang i uka.

De skal kun ha med seg matpakke dersom de skal spise frokost i barnehagen, og de skal ikke ha med seg drikke.

Jeg synes det er helt supert jeg, og så lenge mine er fornøyd med brødskiver og av og til litt frukt, legger jeg faktisk ikke lista høyere heller. De er storfornøyde med det, og da føler jeg fort man kan gi dem "dårlige" vaner om brødet må ha en spesiell form for å skulle bli spist, eller at det skal ligge all verdens rart i matpakka. Men en gang imellom er selvfølgelig en bonus, men å skulle gjøre slik hver dag, da tror jeg du lager vaner til barnet det blir tungvindt å følge opp.

Men nå er jeg en type person som er godt fornøyd med fem brødskiver med enkelt pålegg som matpakke selv også, hadde forsåvidt blitt litt annerledes kanskje, om jeg hadde allverdens krav til min egen matpakke, og avspiste ungene med tørre brødskiver... ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...