juni73 Skrevet 25. mars 2009 #1 Skrevet 25. mars 2009 Skal man følge korrigert alder eller føselsalder når det gjelder mat. Alle sier forskjellig, og for oss er det 4 mnd om å gjøre. Føles litt tidlig å starte med grøt allerede nå selv om han er "gammel nok". Han veier bare 3 kg, men kunne kanskje trengt noe mer enn mme? Trenger råd!!
Thea <3 Lotte Skrevet 29. mars 2009 #2 Skrevet 29. mars 2009 Hei Tulla mi kom også 4mnd for tidlig, og var svært liten. Hun var aldri noe særlig begeistret for NAN, så vi begynte med grøt når hun var 5mnd. Så en halv måned etter at vi kom hjem fra sykehuset, ble hun introdusert for grøten... Jeg nevnte det for legen når vi var på kontroll, og ha sa man kan begynne v 4-6mnd alder(og da mente han ukorrigert). Men jo fler du spør, jo flere svar får du! Jeg følte vi ikke hadde noe valg, siden hun aldri spiste noe mer enn 50ml NAN. Blir ikke stor av det... Men fikk mange forskjellige tilbakemeldinger på at vi begynte så "tidlig". Men nå, når Lotte er 11mnd, er hun godt vant til grøt og middag og følger ukorrigert alder hele veien...Så hun spiser fullkornsgrøt, middag med klumper og brød. Og hun elsker det! Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2009 #3 Skrevet 29. mars 2009 Når det gjelder introduksjon av fast føde så vet ikke legene hva som er best. Det vi fikk beskjed om var at det man brukte som hovedregel nå for tiden var at man kan starte med fast føde, og gjerne grøt, når de er 4-6 måneder korrigert. Hvis barnet virker sultent, urolig og sover dårlig, kan man begynne når barnet er 4-6 måneder etter fødsel. Det er vanlig å drøye det lenger om mor ammer for at barnet skal få så mye morsmelk som mulig. Da tåler man at barnet ikke legger så godt på seg en stund, om det ellers sover godt og er fornøyd.
Gjest bissen Skrevet 31. mars 2009 #4 Skrevet 31. mars 2009 Jeg fullammet jentene (11 uker premature) i 8 mnd, begynte så smått å innføre fast føde da..det fikk jeg høre fra flere hold at var best. Men hadde jeg vært i samme situasjon en gang til hadde jeg begynt med både mme og fast føde tidlig! Jentene er nå to og et halvt, minstejenta er 8,5 kg og har alltid slitt med maten..hun var 700 gram.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå