Faylinn Skrevet 25. mars 2009 #1 Skrevet 25. mars 2009 Finnes det noen god oversikt over barns utvikling på nettet? Jeg skjønner at det er store variasjoner blant barn, men hva sånn ca kan man forvente, det hadde vært morsomt å vite! F.eks mener jeg å ha lest at 2-åringer snakker i to-ords-setninger og 3-åringer med tre ord som en grunnregel, men sønnen begynte med tre ords setninger en måned etter 2-ords setninger. Han er snart 2 år, og jeg husker jeg syns han var treg til å begynne å si noen ord, men plutselig løsnet det veldig for noen måneder siden.
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2009 #2 Skrevet 25. mars 2009 Som du sier er det store variasjoner innenfor normalen. Husker at min guty sa sin første 3-ordssetning noen måneder før 2-års dagen:-)
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2009 #4 Skrevet 28. mars 2009 Jeg har nå vært inne på denna lekegrinda siden og der står det at et barn på 20mnd skal kubbe klare å lære seg 10 ord om dagen.... Dette har jeg ALDRI privat eller i arbeid opplevd!!! Så hadde ikke stolt 100% på denne siden!!!!
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2009 #5 Skrevet 28. mars 2009 Mi jente på 20mnd lærte seg sikkert 10ord en dag forige helg, det bare øste ut av henne og hun fortsatte å bruke de etter at hun hadde herma de etter oss, men dette er et skikkelig engangstilfelle for hennes del. Vi var skikkelig imponert og sa til hverandre at dette er visst den store språkdagen, og hadde ingen tanker om at dette skulle skje hver dag, noe det selvfølgelig ikke gjorde, Synes 10ord HVER dag høres ekstremt mye ut, men sånne ras har hun hatt av og til, men aldri så mange som denne dagen. Det varierer veldig hva en toåring kan, men det de skal kunne i forhold til språket er å sette sammen to ord, selv om mange setter sammen flere.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2009 #6 Skrevet 28. mars 2009 Har lest litt på lekegrinda.no nå, og den er ikke mye å gå utifra for oss egenlig, noe av det hun skal kunne neste mnd har hun gjort for mange mnd siden, og hun er ikke unormalt tidlig ute for alderen. Noe stemmer perfekt, men tror ikke man skal følge den oversikten der slavisk og bli bekymret hvis den ikke stemmer. Men det er kanskje i meningen med oversikten heller, er vel sikkert et gjennomsnitt der variasjoner er vanlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå