Gå til innhold

KISS og hodefasong - vil den rette seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten vår er nå snart 14 måneder. Han fikk fort en favorittside da han var født og helt flatt hode. Vi gikk til fysioterapeut og manuellterapeut, og han ble "friskmeldt"for problemer da han ble så stor at han kunne stå på alle fire. Hodefasongen har forblitt den samme, og han er helt flat bak og noe forskjøvet i ansiktet. Han er vår førstefødte, og vi fikk beskjed om at alt var normalt, og at vi hadde gjort alt vi kunne for han.

Vi trodde på dette, men har jo sett at han ikke har lært å sitte på rompa etc. Tilslutt gikk vi til kiropraktor som fant en låsning i bekkenet. Vi gikk der til ukentlige behandlinger i to måneder, men det ble ikke i orden. Til slutt dro vi til en ny kiropraktor, og han påviste KISS. Dagen etter han ble behandlet begynte han å gå! Jeg blir både sint og fortvila over at det ikke ble oppdaget før. Vi føler vi har stått på fra han var 6 uker for at nakke/hode skulle ble behandlet, men ingen har nevnt KISS. Og vi tenkte ikke på akkurat det heller, siden vi aldri hørte om det. Ser nå at endel av symptomene stemmer godt, og blir litt lei meg når jeg tenker at det kunne vært ordnet da han var baby og sluppet masse plager.

Så til dere som føler dere ikke blir hørt av hs og fysioterapeut; stå på! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vært i litt samme situasjon med ei jente som fikk påvist en liten låsning i nakken da hun var 18 mnd. Vi hadde vært hos fysioterapeut, osteopat og manuellterapeut (som alle hadde hørt om og jobbet med kiss) før det, men de fant ikke noe. Jeg ble veldig lei meg da kiropraktoren fant låsningen og mente den var hadde skylden for alle våre problemer. Nå er hun friskmeldt fra kiropraktoren og enda en ny manuellterapeut, men vi har fortsatt våre problemer.

MEN: I ditt tilfelle skjønner jeg ikke helt "problemet". Dere har jo vært hos manuellterapeut og fått behandling for nakken - har han ikke behandlet kiss da? Manuellterapeuter behandler vel kiss? Vet at noen manuellterapeuter ikke bruker ordet kiss, men behandler på samme måte som andre.

Og hvis han har vært hos kiropraktor også, så har vel han også sjekket kiss?

Synes du skal tenke slik:

- du har tatt ham med til alle de "riktige stedene" som jobber med kiss-ting. At du ikke har foreslått diagnosen kiss, skulle ikke ha noe å si for behandlingen.

- siden de andre ikke har funnet det den siste kiropraktoren fant, kan det ikke ha vært veldig tydelig.

- det er mye tvil rundt kiss-diagnosen. Den er veldig "in" og alle snakker om den, men det finnes veldig lite forskning. Man må iallfall være forsiktig med å trekke den for langt. Det er ikke helt sikkert alle plagene til gutten din ville vært borte selv om han hadde fått optimal behandling. Ting er ofte veldig sammensatt (som hos oss)!

Og hodefasongen vil nok rette seg. Det er litt forskjell på hva fagfolkene sier, noen mener den "setter seg" ved 2 år, andre 5 år, noen 12 år... Mange anbefaler osteopat for å rette på det, men det er vel ingen garanti der heller. Dere kan jo prøve det.

Skrevet

Det var vel bare for å lette hjertet litt at jeg skrev innlegget, og for å si at man ikke må gi seg selv om fagfolkene mener "alt er normalt". Hos oss mente de at han var frisk og rask, men det var først den siste kiropraktoren som fant låsningen i nakken. Ingen som hadde sjekket den ordentlig før. Manuellterapeuten bare tøyde nakken hans, og den første kiropraktoren så bare på korsryggen hans.

Skrevet

Har en gutt på 9 år,med helt flat side.Han lå bare på en side hele tiden.Men ble fortalt at det vil gå greit.Det retter seg ut.Har sakt det til legen,helsestasjonen hele tiden.Men ikke noe nytt.Han fikk adhd diagnose etter en hard kamp.Fikk diagnosen når han begynte skolen.Har vært i høygir alle år og dårlig adferd.Har ikke sittet på rumpa siden han kunne gå.Når jeg fortalte helsesøsteren at min gutt på 9 år er helt skjev og flat i hodet,så syntes hun det var rart.Jeg tok gutten min til kiropraktor og fikk sjokk,når hun sa gutten min er helt skjeiv i nakken og skulle vært der når han var par mnd gammel.DA BLE JEG SINT.Stakkars gutten min.Hun sa han var veldig flat og skjeiv.Kunne ikke gjøre noe med det.Kan kaskje rette seg ut litt etter hun knakk nakken hans på plass.Vil kansje rette seg ut etter noen år,men lite.Når gutten min ser fram,så ser det ut som han ser til siden.Når jeg ser baby bilder og år etter,så ser jeg han bare ligger på en side.Ble ikke tatt alvorlig.Fant ut av problemet 8-9 år etter.Da var det meg som gikk til kiropraktor.

Skrevet

Uff, jeg skjønner akkurat hvordan du har det. Vi fikk alltid beskjed om at "det er normalt og retter seg ut selv." Jeg har kjempedårlig samvittighet for at jeg ikke har skjønt det selv at han har KISS. Jeg har jo sittet og sjekket på nettet i utallige timer og lest om flatt hode etc, men tanken på KISS har aldri slått meg. Jeg er glad vi fant det ut nå, men sliter med tanken på at han kanskje kommer til å bli mobbet etc pga hodet sitt.

Skrevet

vår kom til behandling hos manuellterapeut da han var 5 mnd, etter at fysioterapeut på helsestasjonen hadde forsikret meg om at han nå var bra. Han gikk hos helsestasjonen hver uke fra han var født pga favorittside og hun sa flere ganger at det ikke var kiss. Det var det så absolutt, han hadde full pakke:( Ble bra etter to behandlinger og øvelser:)

Til HI, jeg vet akkurat hvordan du føler det ang å ta kontakt for sent. Man vet at noe ikke stemmer, men man blir fortalt at man overreagerer, at alt er bra, etc. Vi tok til slutt kontakt med Ute Imhof, som er en av norges fremste på kiss. Selv om det er lite forsket på og ikke anerkjent i norge, er det faktisk mye mer fokus på dette problemet i andre land. I flere stater i usa sjekkes faktisk alle nyfødte for kiss innen 48 timer etter fødsel!:) Jeg har lest mye på utenlandske nettsider, og artikler og info fra Ute.

Høres kanskje ut som din gutt er overbehandlet, hvis han gikk så ofte til kiropraktor. Ofte anbefales ikke ofter enn hver 6. uke pga kroppen har en viss reaksjonstid på behandlingen. Dessuten er det viktig å følge opp med øvelser, spesielt hvis man kommer sent til behandling, ellers vil ikke kroppen kunne "følge opp" at man får løst opp spenninger og låsninger. Evt vet jeg også at flere har god effekt av kraniosakralterapi for å rette opp skjevt hode. Dette foretas ofte av osteopater, og hvis du bor i oslo vet jeg at majorstuen osteopati har god erfaring med dette på barn.

Du kan også sjekke www.kiss-kiddforum.com, det er det mulig å diskutere med andre foreldre, og ev også stille spørsmål til Ute, hun besvarer mange spørsmål der.

Lykke til og god bedring!!:)

Beklager at dette ble langt, men jeg har slitt med dette selv og måtte også lete meg fram til dette med kiss på egen hånd.

Skrevet

Hadde jeg gått til kiropraktor med gutten min på 9 år,når han bare hva ca 2 mnd gammel så hadde hodet hans hatt bedre tid og rette seg ut finere igjen.Men er ikke gått nå,når jeg fant ut av dette når han hva 9 år.Jeg ble forskrekket og sint.Sint på meg selv også.Men jeg viste ikke om sånt da.Stolte på hva leger,helsestasjonen sa.Det retter seg ut det.Men ingen har egentlig tatt på gutten min.Ikke legen eller helsestasjonen.Gutten min har i alle år hatt en rar holdning.Kunne se nakken/hodet ikke satt sånn det skulle sitte.Han har hatt haken mot brystkassen hele tiden og vært stiv siden han hva en baby.Men ingen sa noe.Han har gått i alle år med en skjeiv nakke,som kiropraktoren fikk rettet på plass igjen.Den første behandlingen knekket det i nakken som om du tok ett trekkspill.Etter den første behandlingen ble kiropraktoren kjempefornøyd.De andre behandlingene hva bare får og se om det ikke hadde gått tilbake.På skolen merket læreren noe rart.Gutten min hva mye stillere og jobbet så bra i timene.Min gutt fikk adhd i 7 års alderen.Har vært stiv som en pinne siden han ble født,men er så glad nå jeg oppdaget feilen.Håper hodet blir bedre.Men han kan iallefal ikke klippe seg veldig kort på håret:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...