NyttHåp <3 baby nov 09 Skrevet 25. mars 2009 #1 Del Skrevet 25. mars 2009 --så var jeg tilbake her igjen.... det med svært blanda følelser.. mista i mai i fjor og fødte dødfødt i uke 28 i desember...det har vært en veldig tung tid, men har kommet meg litt fremover etter det siste tapet. men det blusset opp igjen- og den utslitte psyken er slett ikke bedre nå som jeg har oppdaga at jeg er gravid igjen... Jeg ønsket å bli gravid igjen- men nå er nervene på høyspenn... tror ikke jeg klarer å slappe noe særlig av de neste månedene. Etter terminkalkulatoren er jeg i femte uke- men spiren er jo bare i tredje uke- kan vell egentlig ramle ut når som helst... Hvor tidlig bør jeg dra til legen? Kan legen gjøre noe som helst så tidlig? Vi har ikke fått obduksjonsrapporten på vår lille guttebaby som døde enda, men regner med at det var morkakesvikt. Kan noe gjøres for å styrke morkaka denne gangen? Hvor tidlig i såfall? Noe mere jeg bør tenke på denne gangen? Jeg jobber på kontor, og kommer ikke til å sykemelde meg for å ta det roligere. Dette er det roligste stedet jeg kan være nå, ettersom vi hare storopp pussing hjemme- så jeg tar heller fri fra det enn jobben;) Foresten, ble veldig glad da jeg så deg uglemamma her igjen. sist jeg så et innlegg fra deg, så hadde du helt gitt opp og ville ikke prøve mere. Krysser fingrene for deg- og alle dere andre "gamle travere" og nye her inne:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139864099-tilbake-her-igjenmed-et-nytt-h%C3%A5p/
Uglemamma er tobarnsmamma! Skrevet 25. mars 2009 #2 Del Skrevet 25. mars 2009 Hei der, og gratulerer masse Og jo,det stemmer at jeg ga opp igrunnen.... Finnes grenser for hvor ofte man kan miste og fortsatt ha et friskt sinn... Jeg fikk tilbud om utredning den gang,men gikk ikke videre med det. Jeg hadde fått alt som het graviditet langt opp i halsen. Men her er man igjen da. Jeg har jo så lyst på et nurk til så da er det jo bare en ting å gjøre. Bite i det sure sure eplet og håpe på at denne gang.... Denne gang er det min tur.... Nå Mistet jo jeg rimelig tidlig da... To SAer i uke 6 og en BO oppdaget i uke 8,- jeg kan ikke i mine villeste mareritt tenke meg hvordan det er for dere som mister et barn man har begynt å bli kjent med i form av spark og hikke.....Det må være så ufattelig vondt. Det er tøft at du er tilbake igjen allerede! Flink jente Jeg skjønner jo at det er voldsomt vanskelig å kunne slappe av denne gangen. Jeg begynner å finne roen nå,tror jeg (til neste gang det er farge på papiert,da kommer nok uroen igjen tenker jeg...),- men jeg har jo kommet over kneiken min....Jeg er 10 fullgåtte uker nå og har vært på ul to ganger med vakkert resultat. Hmmm,3 ukers foster... Det må du ikke tenke, du er 5 uker,du Det er den tellingen vi alle vil forholde oss til, og via den tellingen er du nærmere første kneiken å passere....Jeg håper at du etterhvert klarer å roe nervene og kjenne på nurket inni deg. Jeg lovde mitt nurk å tro på det til den dagen jeg døde, om jeg bare fikk se hjertet som slo på ultralyd i uke 9...Det fikk jeg,så nå må jeg jo holde det jeg lover. Hver gang jeg kjenner panikken komme krypende,så tenker jeg på løftet mitt. Og det hjelper faktisk Jeg for min del får medisinsk hjelp nå. Albyl-e (Blodfortynnende som sørger for at mer næringsrikt blod strømmer igjennom livmoren) , crinone ( østrogen-gel for å sikre meg mot østrogenmangel og for igjen å gi bedre vilkår der inni) og prednisolon (immunforsvars-nedsettende piller for legen min tror jeg har et overaktivt immunforsvar som støter ut fremmedlegemer fra livmoren)..... Jeg haaater å gå på en slik pillecocktail, gubben hater det enda mer. Men må jeg så må jeg. Og så langt som jeg er nå ,har jeg ikke vært siden jeg gikk full tid med datteren min i 2006. Kanskje det er en ide for deg å begynne på noe lignende? Hvor tidlig var du da du mistet i SA? Å miste sent to svangerskap på rad har jeg aldri hørt om før...Kanskje det kan være en trøst? At dette skal være din tur nå! *Klappe på* Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139864099-tilbake-her-igjenmed-et-nytt-h%C3%A5p/#findComment-139866780
NyttHåp <3 baby nov 09 Skrevet 25. mars 2009 Forfatter #3 Del Skrevet 25. mars 2009 Tusen takk for mange gode ord- og råd! tror jeg må ta lista med din pillecocktail til min lege å spørre om det kan være noe for meg... spesielt den albyl-e hørtes ut som en lur ting å prøve... tenker sånn at i tilfelle det var morkakesvikt- så kan det jo ha vært dårlig blodgjennomstrømning.. Har bare så veldig lite lyst til å dra til legen enda...syns det er ekstremt skummelt å fortelle legen at jeg er gravid igjen... jeg har ikke vært hos ho til den obligatoriske 6-ukerskontrollen etterfødselen- fordi jeg ikke klarte å gå inn på legesenteret og kjenne lukter- for da knakk jeg bare sammen.. Siste gang jeg var inne på legesenteret (som er i helsesenteret vårt) var jeg og samboer der for å hente kista med vårt lille døde gutt for å bruinge han til begravelsen.... men må vell mote meg opp da og dra å få en sjekk. den jeg mista i mai var i 13. uke... -og jeg er desverre inne på englesiden- for oss englemammaer- og joda , lynet KAN slå ned både tre og ti ganger på samme sted.... MEN, dette skal gå bra- ettersom jeg tror på at det var en mening med at du ga meg akkurat det rådet om de medisinene:) Dess mere sorger man går på- dess mere troende blir man på alle tegn;) Kjempeartig at du er så langt på vei denne gang:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139864099-tilbake-her-igjenmed-et-nytt-h%C3%A5p/#findComment-139868044
VinterSol+2 Skrevet 26. mars 2009 #4 Del Skrevet 26. mars 2009 gratulerer med ny spire! hvor i landet er det du bor? jeg mistet i november, ca halvveis i svangerskapet, og har mistet en tvilling i alle tre av mine svangerskap så langt.. så derfor får jeg veldig tett oppfølging ved en privatklinikk i tønsberg, med ultralyd annenhver uke, og fribilett til å komme dit eller sykehuset når som helst. det føles veldig godt, for som du vet er et svangerskap etter å ha mistet utrolig tungt. vi har heller ikke fått obduksjonsrapporten etter at gutten vår døde, men legen og jordmora som følger meg opp skal se på saken, var mye kluss rundt dødfødselen i forhold ti personale og sånn.. men jeg ville, om du bor et sted det er anledning til det, hørt om det finnes en slik klinikk, jordmorløsning el som du kan benytte deg av, så kan du hele tiden følge med i utviklingen og hvorvidt ting er i orden eller ikke. jeg blir iallefall utrolig godt fulgt opp, og de passer på absolutt alt! det er veldig deilig! (har gått til ul annenhver uke siden rundt uke 8 eller 10) ang om lege kan gjøre noe; nei, -før uke 12 gjør de overhodet ingenting hvis noe skulle vise seg å være galt. etter uke 12, -særlig med din historie, vil de nok gjøre det de kan, men du må følges nøye om de skal kunne se ting tidlig nok til å kunne gjøre noe. så langt som du kom sist, burde de jo ha kunnet gjøre noe, etter uke 24 gjør de jo faktisk hva de kan for å redde barnet... jeg betaler forresten ingenting for å gå til denne privatklinikken, det eneste er 40kr per gyn, for utstyr eller noe sånn. det er en privatklinikk med offentlig tilskudd, som rett og slett har spesialisert seg på svangerskap og fødsler. lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139864099-tilbake-her-igjenmed-et-nytt-h%C3%A5p/#findComment-139871137
NyttHåp <3 baby nov 09 Skrevet 26. mars 2009 Forfatter #5 Del Skrevet 26. mars 2009 hei vintersol og ostepop....ohhh så lyst jeg fikk på ostepop;) Bor i Finnmark jeg, og her jeg bor har vi nok ikke slike muligheter. Jeg har over 200 km til nærmeste sykehus m ultralyd- men har hørt de sender oss til UNN (universitets sykehuset i nordnorge) i Tromsø om de skal sjekke gravide bedre opp... det blir 2 timer i bil og så fly..så får se- det blir jo også slitsomt å reise så mye for å bli sjekka opp. Samboern min sa da vi fødte vår døde sønn, at han skulle kjøpe meg leilighet utafor sykehuset om jeg ble gravid flere gang- for jeg skulle passes på men vil jo ikke flytte fra familien i flere mnd heller... Nei, før uke tolv er det vel ikke noe vits å gjøre noe,. jeg prøvde uansett å bestille legetime i dag, og fikk ikke før i midten av mai.. da er jeg 10-12 uker. Skulle ringe fødeavdelinga- men feiga ut.... Så heldig du er som har et sånt opplegg rundt deg:) Hvor langt er du på vei nå da? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139864099-tilbake-her-igjenmed-et-nytt-h%C3%A5p/#findComment-139871444
VinterSol+2 Skrevet 26. mars 2009 #6 Del Skrevet 26. mars 2009 jeg er 14 uker nå, og blir fulgt tett opp til jeg føler det er greit å ikke følges så tett lenger. uansett følger de til vi er over halvveis, så vi er forbi der hvor vi mista. ring føden- de er antagelig glade for at du gjør det. kanskje kan du skaffe deg en dopler, så du kan følge med på hjertelyden, eller det finnes et forskningsstasjon eller noe lignende i nærheten? Det der er en av de tingene som suger ved å bo i finnmark, at det er så langt til all ting.. jeg reiser til nabokommunen jeg, som er tønsberg. der er det hele tre eller fire sånne helsesentre med ultralydapparater i tillegg til sykehuset, så ejg er heldig! (finnes ikke noe her i kommunen, men tar meg bare en times tid med buss!) æsj.. jeg vet de holder på å finne opp/utvikle et sånt lite håndholdt ultralydapparat til åscreene hjerter, selvom det ikke er fullgodt til å sjekke baby, så tenk om de hadde hatt sånne apparater rundt om kring i distriktene nå da? da hadde du kunnet se liv på egenhånd, om ikke annet.. -men de er under utvikling nå enda, gitt.. men du må jammen bo langt utenfor alle de litt større byene da? har jo ul i både kirkenes, alta, tromsø...? og likevel er det så mye flytur? huff. et stykke til nærmeste fødeavdeling også du da? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139864099-tilbake-her-igjenmed-et-nytt-h%C3%A5p/#findComment-139872074
Uglemamma er tobarnsmamma! Skrevet 26. mars 2009 #7 Del Skrevet 26. mars 2009 Ville bare hoppe innom og si at crinone,som jeg går på,selvsagt er progesterontilskudd, ikke østrogen ... Ordene laget hormonlapskaus av seg selv Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139864099-tilbake-her-igjenmed-et-nytt-h%C3%A5p/#findComment-139873527
NyttHåp <3 baby nov 09 Skrevet 27. mars 2009 Forfatter #8 Del Skrevet 27. mars 2009 hehe...ja...det er langt til nærmeste fødeavdeling... Tenk så heldig dere er der nede, sånn sett.. I hele Finnmark fylke har vi bare to sykehus. Hammerfest og Kirkenes. Kirkenes har de enda prøvd å få lagt ned.. Og risikosvangerskap og fødsler sendes til Tromsø.. Jeg har 22 mil til nærmeste fødeavdeling. Og det er 50 mil til tromsø... Om jeg skulle bli tvunget til å føde i tromsø, må jeg vell bo der den siste tiden ettersom de neppe vil ha risiko for fødsel i fly;) MIn første fødsel for 14 år siden brukte jeg 1 døgn på. Min datter for 8 år siden brukte jeg 2 timer på, minsten brukte jeg halv time på..kanskje det blir hjemmefødsel heller;) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139864099-tilbake-her-igjenmed-et-nytt-h%C3%A5p/#findComment-139875054
NyttHåp <3 baby nov 09 Skrevet 27. mars 2009 Forfatter #9 Del Skrevet 27. mars 2009 Uglemamma: hehe, ikke så enkelt med alle de lange medisinene;) Men hva gjør at progestrontilskudd hjelper? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139864099-tilbake-her-igjenmed-et-nytt-h%C3%A5p/#findComment-139875067
Uglemamma er tobarnsmamma! Skrevet 27. mars 2009 #10 Del Skrevet 27. mars 2009 Det hjelper på med produksjonen av mer næringsrikt slim i livmoren slik at egget sitter der godt og lenge og kooooser seg Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139864099-tilbake-her-igjenmed-et-nytt-h%C3%A5p/#findComment-139876711
NyttHåp <3 baby nov 09 Skrevet 28. mars 2009 Forfatter #11 Del Skrevet 28. mars 2009 oja.... da er det kanskje bare nødvendig de første ukene eller? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139864099-tilbake-her-igjenmed-et-nytt-h%C3%A5p/#findComment-139879896
Uglemamma er tobarnsmamma! Skrevet 28. mars 2009 #12 Del Skrevet 28. mars 2009 jeg går på det fortsatt men trapper ned nå. Er uke 10 +3 ca... Slutter med det snart. Verdt å gå på før en blir gravid også. men dyyyyrt.... 500kr for 15 stk og man tar de annenhver dag minst Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139864099-tilbake-her-igjenmed-et-nytt-h%C3%A5p/#findComment-139880237
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå