Gå til innhold

Anbefalte innlegg

I dag opplevde jeg noe på min datters barnehage som gjorde meg forbanna. De har laget et belønningssystem for barna. Som i og for seg er bra, men dette systemet er ganske vanskelig for de som er to og tre år, som barna er på lillemors avdeling. Det er feks bare en diplom pr dag som deles ut, selv om fler har vært dyktig. De på 2 og knappt de på 3 forstår ikke når de voksne sier "ja, du er også dyktig, men du må få diplom en annen gang". Og her kommer det verste, synes jeg: De barna som ikke gråter når mamma/pappa går får også diplom! Er ikke det rart å bruke dette systemet, og belønne barn som ikke viser at de er lei seg? Hva om feks min datter, som er en kruttønne ikke klarer å holde seg en dag og må gråte når jeg går, skal hun i tillegg kjenne at hun har tapt diplomspoeng? Jg er så forbanna! Har et møte med daglig leder der i dag. Må bare høre andre kloke mødres respons. Hva synes dere?

Fortsetter under...

Jeg synes ikke at dette belønningssystemet i seg selv var så galt. Det at de plukker ut et barn pr dag som får diplom høres ikke galt ut for meg. Og jeg tror at barn på 2-3 år godt kan forstå at alle har vært flinke og at det også blir deres tur. De har jo veldig godt av å øve seg på disse tingene som har med å se hverandre, vente på tur, stå i kø og glede seg på andres vegne i denne alderen.

 

Det jeg derimot er helt enig med deg i er at det å gråte eller ikke gråte når foreldrene leverer slettes ikke skal belønnes eller straffes. Dette er en reaksjon barnet har som det ikke kan kontrollere selv og jeg synes det er feil å belønne de som klarer å ikke vise at de er lei seg. Trygghet, trøst og gode rutiner ved leveringen er det som skal til for at de små ikke begynner å gråte når mamma/pappa går.

En helt annen sak er det når de større barna kan finne på å være frekke og vanskelige mot mamma/pappa ved henting og levering, teste grenser og lage rabalder i gangen. Da synes jeg kanskje ikke det hadde vært noe galt i å bruke belønningssystem for å få de til å oppføre seg bedre i garderoben.

Kloke ord. jeg tror man ihvertfall skal tenke veldig igjennom konsekvensene av et belønningssystem og legge det på rett nivå.

 

Var med min datter en halv time i går nettopp fordi hun er litt mammete og følsom for tiden. På den halvtimen opplevde jeg ganske mye frustrasjon rundt disse reglene. En jente sto å furtet i en krok for hat hun visste at hun ikke kom til å få diplom, en annen liten toåring sa -jeg er også dyktig, og den voksne sa -ja, men du får diplom en annen gang. "En annen gang" er ganske abstrakt for en toåring.

 

Kanskje hele greien skulle være at man blir belønnet om man er snill med en kompis? Hjelper noen, eller trøster. For da kommer det der med empati inn, som du snakker om. Og respekt for hverandre. Og det er lett å forstå. Et system med stjerner på en tavle virker mer konkret og tydelig for denne alderen, tror jeg. Og så synes jeg de skal være rause med stjernene!

 

Men som sagt det med å bli belønnet når man klarer å la være å gråte...hm. Tror ikke daglig leder vet helt om dette...

Synes det høres helt feil ut. Som pedagog er jeg ikke overbegeistret for belønningsystemer, men om det skal brukes synes jeg det skal være individuelt. At hvert barn skal belønnes når det har oppnådd noe som er ekstra flott for det barnet. Det som er dagligdags for et barn, kan vøre nesten uoppnåelig for et annet. Da kan en ikke måle dem etter samme standard For et barn som gråter mye når mor og far går, kan det fungere med belønning fordi barnet får noe annet å fokusere på. Jeg tror likevel at jeg tidligst hadde innført noe slikt for en treåring, nettop fordi en ikke skal miste noe på å være lei seg. Et eldre barn tenker mer abstrakt og kan forestille seg klistremerket det vil få og at det blir morsomt å leke med vennene etter at mamma har gått. Det kan ikke en toåring, toåringen er i situasjonen her og nå.

 

 

En annen ting er at diplomer i hytt og gevær er lite miljøvennlig. Synes de må revurdere dette systemet og kanskje vurdere klistremerker om de skal bruke belønning.

Jeg forstår deg veldig godt, for jeg hadde reagert veldig selv om det var sånn i datteren min sin bhg. Kjenner jeg ble litt proversert. Skal ikke barna få uttrykke følelser da? Klart, de kan være litt lei seg og uttrykke det. Og så skal de bli tatt på alvor med følsene og her kommer omsorg og trygghet inn..

Hva er bakgrunnen for belønningssystemet? Trenger man det, eller er det "bare for å ha det"?

Dette med å ikke gråte når foreldre går er jo bare fullstendig bak mål.

Og hva er dette med diplom hver dag? Skjønner ikke systemet må jeg si:/

Annonse

Aner ikke hvorfor man innfører slike ting...

Det blir en unødvendig stressfaktor, synes jeg.

 

Og hva er å være dyktig og flink?

Det er jo en spennende debatt i seg selv.

 

Jeg kjenner meg litt krigslysten nå!

Oppgitt og forundret over dette, og at de ikke pratet med oss foreldre først.

 

 

Takk for kloke svar!

Dette synes jeg faktisk er grovt. Skal barna lære at det ikke er lov å være lei seg og ha de følelsene de faktisk har? NEI, i en barnehage skal det være motsatt - barna skal få anerkjennelse for alle typer følelser, både de gode og de vonde. Jeg hadde aldri akseptert dette.

Nå har jeg vært i møte med daglig leder. Hun la seg flat og sa at dette opphører i dette øyeblikk. Det var visst en idé en av assistentene hadde kommet med, og som de ville prøve ut. Synes slike idéer bør passere et ganske trangt nåløye før de prøver det på barna. Sa også dette til daglig leder.

 

Så nå er jeg fornøyd. Ingen diplomer.

 

 

Godt de har avskaffet dette nå. Det var nok godt ment, og kan sikkert fungere optimalt på noen (bortsett fra det med å gråte når foreldrene går, da skal man trøste og berolige, og ikke ta bort et gode) men jeg kjenner ihvertfall en liten gutt i barnehagen "min" som aldri hadde mottatt noe diplom med en slik ordning. Men vi passer på å rose masse, og fortelle foreldrene (mens han hører) alt han gjør positivt. Desverre er det mye mer av det negative, så han hadde nok aldri fått diplom. Dårlig impulskontroll tar det lang tid å mestre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...