Gjest Skrevet 24. mars 2009 #1 Skrevet 24. mars 2009 Snuppa mi på litt over 3 mnd får kun mme. Hun har siden 8ukers-alderen sovet natten gjennom uten å spise. (Kun våknet for smokken) Hun er en stor jente på over 7 kg og 65 cm. I det siste har hun begynt å spise mye mer, i tillegg til at hun våkner på natten mellom 00.30 og 01.30 for å spise. Da spiser hun 180 ml. Så nå ligger vi på 6-7 måltider i døgnet på omtrent 180 ml hver. Jeg vet man helst skal vente til 4 mnd med å introdusere grøt, men er det noen som har gjort det før? Syns hun spiser fryktelig mye mme nå, ligger jo på over 1 liter hver dag. Helsesøster sier jo såklart jeg skal vente, hun hadde aldri hørt om denne "regelen" om at man skal være under 1 liter for dag. Så kanskje det er ett "dib-fenomen" å egentlig ikke noe problem? Men ang denne oppvåkningen på natten. Kan jeg alternativt til grøt vekke henne for å gi henne mat litt tidligere? (eller prøve å unngå å vekke henne, men gi ett drømmemåltid) Jeg legger meg i 11-12 tiden, så er somregle nettopp sovnet når hun våkner...kanskje jeg kunne gitt henne mat før jeg legger meg? Noen erfaringer med det? Er så usikker på hva jeg skal gjøre. Vil jo ikke "skade" henne ved å gi henne grøt for tidlig heller.
frk-fryd Skrevet 25. mars 2009 #2 Skrevet 25. mars 2009 Du kan prøve drømmemåltid. Det som har skjedd her er at hun da spiser som vanlig likevel. Blir bare et ekstra måltid. Så jeg bruker drømmemåltid til å øke melkemengden. Jeg synes ikke det høres ut som så mye mat jeg. Det er vel uansett ikke bedre å gi grøt i tillegg heller enn mer melk. det er jo mer mat uansett hvordan man ser det.
Gjest Skrevet 25. mars 2009 #3 Skrevet 25. mars 2009 Jeg har hørt at de ikke skal spise mer enn 1 liter mme i døgnet pga at nyrene ikke tåler det. Men jeg vet jo ikke sikkert om det er sant...
lykkelig78 Skrevet 25. mars 2009 #4 Skrevet 25. mars 2009 Jenta vår er 4 mnd 3. april, og vi har begynt med litt prøvesmaking av gulrot purè. Hun elsker det. Lager de søte spise lydene hehe! Jeg kokte 3-4 gulerøtter og moste dem med mikser sammen med litt mme. Fryste det ned i isbitbrett, og føste gang fikk hun 1 isbit form, og nå er vi oppe i tre. Begynte i helga. Neste uke skal vi prøve potet purè. Og uka etter skal vi blande potet og gulrot! For å finne ut om hun reagerer på potet el gulrot har vi valgt å introdusere dem hver for seg først!
lykkelig78 Skrevet 25. mars 2009 #5 Skrevet 25. mars 2009 obs obs....om du skal prøve dette må du huske smekke.....gulrot setter veldig farge på klær.....
mamma_Christine Skrevet 26. mars 2009 #6 Skrevet 26. mars 2009 Jeg fikk beskjed om å gi veldig tynn velling, sånn at den er drikkende fordi ho å spiste for mye nan. Det er farlig for nyrene. Det var helsestasjon som sa det til meg...
Gjest Skrevet 26. mars 2009 #7 Skrevet 26. mars 2009 Jeg har tatt det opp med helsestasjonen, men de har NULL peiling på mme, så der er det ingen hjelp å få... Tror bare jeg begynner å gi henne litt velling jeg. http://matportalen.no/artikler/2008/2/1202111501.43
tollotone Skrevet 26. mars 2009 #8 Skrevet 26. mars 2009 Min er 3.5 mnd og jeg har begynt med smaksprøver grøt. Lager den litt tynn, men ikke helt tyntflytende. Gir han to-tre bittesmå skjeer (avent skjeer) hver dag nå til ett måltid.Det vil si at jeg blander ut 1 vanlig tsk, men gir han kun 1/3 av det jeg lager. Kommer til å å gjøre det frem til han er 4 mnd og så er det full rulle. Gjorde det samme med min forrige, men hun var så glupsk at jeg ikke rakk å bruke 14 dager på introduseringen. Ingen i familien har intoleranse for gluten/ mme eller annet så derfor har jeg tatt sjansen på å begynne tidligere. Samt lang tilvenning. Mye gris da.. Lykke til:)
tollotone Skrevet 27. mars 2009 #9 Skrevet 27. mars 2009 Fant forresten denne. Interresant lesning. Se linken: http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=news&newsid=312
Sunnybeach4gull :) Skrevet 27. mars 2009 #10 Skrevet 27. mars 2009 Heya :-) Stor å flott jenta du har ;-) Gutten min som å e flaskebarn va veldi sulten i 3 mnds aldern, d va tydeli at han ikke blei mett på melka, å vi va oppe i 1,6 liter i døgne tilslutt. Men Hs sa d va greit, å at vi ikke burde gi grøt. Men da han blei 3,5 mnd klarte æ ikke mer, ungen min va jo sulten å våkna annahver time på natta og smalt i sæ 150 ml mme pr måltid. Han fikk jo ikke til å sove engang, å magen romla skikkelig hele tia :-( Bynnte me velling til kvelds og nattmåltide :-) En rolig og mett baby! Æ bruke de vellingflaskesmokkan å har laga litt større hull, så vellinga e ganske tjukk ;-) D ekke store mengdan grøt man får i dm når dm e så små, så ville heller gådd for velling ;-) Nu e han 4,5 mnd å får 3 vellingmåltid om dagen, 1 posjon grøt, 1 middagsglass og 1 fruktpure, i tillegg til kanskje 300 ml rein mme. :-) Mett og fornøyd unge! Han e 8,4 kg å nestn 70 cm, så trenge jo mat, store gutten ;-) Lykke til så mye!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå