Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det mange som er sykmeldte pga. bla. kynnere? Det er jeg blitt. Det kombinert med stress. Hadde ikke trodd det da jeg gikk til vanlig kontroll. må visst ta det ganske så rolig i tiden som kommer. Andre med erfaringer? Vil de kunne gi seg? Gikk det greitt å begynne på jobb igjen? sykmeldt lenge?

Jeg er i uke 27.

Skrevet

I forrige svangerskap ble jeg sykemeldt pga mye kynnere i ca uke 22-23, og var det ut svangerskapet. Hos meg gav det seg ikke, men det er nok ulikt fra person til person! Er nå i uke 20, og har kjent mye kynnere i etpar uker nå, så jeg er spent denne gangen...

Kjedelig å være sykemeldt...

Skrevet

Jeg er 40 % sykemeldt bl.a. pga kynnere nå. Både jordmor og fastlegen mente at kynnerne forsterkes av stress - så det er nok det (og søvnmangel - blir fort en ond sirkel av dette...) som egentlig er årsaken til sykemeldingen. Legen mente at jeg kommer til å være sykemeldt resten av svangerskapet. Er i uke 26 nå.

Ble egentlig letta jeg - men glad over at jeg fortsatt jobber 60 %. Jordmor fortalte skrekkeksempler om hvordan det kan gå med flinke piker i min alder (30) som jobber like hardt som om en ikke var gravid og ikke greier (eller vil) å ta hensyn til kroppens behov. Kjente meg veldig igjen i det... Vil jo gjerne fortsatt være flink - er jo ikke syk, bare gravid! MEN - jordmor fortalte at stress ofte kan påvirke barnet sånn at det slutter å vokse eller vokser saktere, og ofte blir født for tidlig - og ergo blir veldig små barn. Det fikk iallefall meg til å innse at det ikke er verdt å risikere. Kynnere kan visst i verste fall sette i gang rier (men tror ikke det er vanlig altså!)

Så nå koser jeg meg med å jobbe tre dager i uka og med god samvittighet tenke på meg selv, mosjonere litt, tenke på barnet, framtida, kikke på baby-utstyr så smått og ikke minst si nei til mange ting på jobb. Det føles veldig riktig - og sakte men sikkert kommer nattesøvnen tilbake igjen :)

Skrevet

har man mye kynnere kan det være resultat av stress ja....

selv hadde jeg mye kynnere, men ignorerte det egentlig, pga måte jobbe meg opp til gode foreldrepenger (student)... det endte med at fødselen av min sønn ble stoppet i uke 29 og 100% sykemelding med streng beskjed om å ta det med ro... stress gav meg sterke kynnere som gikk over til modning osvosv...

har du snakket med din lege om dette? er det mye og de er sterke osv plagsomme etc... så hadde jeg ikke nølt engang...

jeg kommer selv til å være veldig obs på det i dette sv.skapet, pga jeg har en lei tendens til å stresse for mye.(

Skrevet

Er nok en god del stress + lengre tid med veldig dårlig søvn, som er grunnen til kynnere i ett sett.. Ble ekstra bekymret da jeg ikke har lagt på meg på 1 mnd + at symfuse målet ikke hadde fulgt samme kurve som tidligere. Blir derfor ekstra UL på meg, for å sjekke veksten på den lille.. Har historie med for tidlig fødsel fra før også da (stoppet i uke 30 og født i uke 34)..

Skrevet

Kan jeg spørre hvor mye kynnere du/dere har? Jeg er i uke 21 nå og får mer og mer sterke kynnere. Spesielt på kvelden etter arbeidsdagen. Jober nå 82% som ungdomsskolelærer, så er veldig mye stress på jobb og mye trasking. I tillegg er jeg veldig trøtt og begynner så smått og kjenne det i bekkenet. Vurderer å be om ca 25% sykemelding etter påske om det ikke kommer seg, men vet ikke om de kynnerne jeg har er ille nok liksom?

På ettermiddag og kveld kommer det gjerne 5-8 ganske sterke i timen (får noen få på dagtid også), så blir fort en 30-40 stykker på en dag, er dette mye eller mer normalt? De jeg har er ubehagelige, men ikke vonde. Er mitt fjerde barn, så det er travelt utenom jobb også med tre små barn, men med de andre var jeg student og styrte dagene selv, er mer slitsomt å jobbe i dette yrket liksom...

Skrevet

Jeg får kynnere bare jeg reiser meg opp og går over golvet.. Ellers er det nokk å legge litt press med handa på magen så er det en der.. Skal jeg gjøre noe hjemme eller på jobb er det kynnere med en gang ( har samme yrkessituasjon som deg.)... Kommer også ofte om kvelden når jeg har lagt meg. Hadde "harde" og vonde over en 2 timers peiode på søndageskvelden.. Hadde jeg fått er par til hadde jeg ringt og fått målt med "beltet" om det var rier..så kraftige var de da..

Jeg hadde ikke noe problem med kynnere med de to første, men denne gangen.. :-(

Skrevet

Jeg skulle egentlig vært sykemeldt i 4-5 uker jeg nå. Men jeg er student og VIL fullføre dette studiet før fødsel, så lite vits da.

Jeg har kynnere som er såpass vonde at de minner om smertefulle tak jeg må puste meg gjennom. Ikke bare ubehagelige altså. Jeg har vært på nippet til å ringe fødel noen ganger, spesielt da det kom 12 stykk på 30 min og det var veldig vonde her en dag... men de roa seg ned igjen da.

Jeg har fått beskjed om at det er pga stress, og merker selv at i stressende situasjoner kommer det mer. Ikke merket noe ved fysisk aktivitet, men da slapper jeg jo også av.

Skrevet

Jeg har det på samme viset. Er nå 18+5. Har en jobb med innimellom akutt situasjoner og mye stress-psykisk og fysisk! På dager det har vært mye har jeg hatt skikkelige kramper i magen på kveldene. På mandag måtte jeg skynde meg til jobben og på bussen ned til byen fikk jeg skikkelige tak i megen som var smertefulle. Tenkte kanskje jeg kunne ha urinvesinfeksjon, men sjekket på jobb og det var det ikke. HUSK ALLE SAMMEN AT URINVEISINFEKSJON KAN GI ØKT MED TAK I MAGEN-SÅ UTELUKK DETTE!

Dro til fastlegen min og han sykemeldte meg i en uke først, men sa at jeg sikkert trengte redusert arb.tid etterpå. Jeg har blitt gravid med ivf, og tenker at jobben er absolutt ikke det viktigste nå! Det må vil alle tenke. Dette står jo på bare en kort periode i livet da. Nei er man plaget med sterke kynnere så er det kroppen som signaliserer at man må ta det mere med ro!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...