Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kom over en artikkel om dette på nettet for noen uker siden, og tror muligens jeg kan ha PCOS.

Jeg har veldig uregelmessig mens, det kan fort gå 3 måneder mellom hver gang jeg har menstruasjon. I tillegg er jeg plaget med en del sjenerende hårvekst på overleppe, hake, kinn og mage (nesten som stien mannfolkene har fra navlen og ned).

Nå lurer jeg på hva jeg skal gjøre med dette? Bestille time hos fastlegen?

Jeg og samboeren har begynt å tenke på å få barn, og har lest at hvis jeg har PCOS kan det gjøre det vanskeligere. I tillegg til muligheten for flere spontanaborter.

Jeg er snart 24 år gammel, og veier ca 90 kg. Har begynt på kostholdsendring i samråd med den ene bedriftssykepleieren hos oss. Og begynt å gå flere turer ute nå som våren har kommet. Så håper på vektnedgang, for det kan vel også øke muligheten til å bli gravid?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

bestill lege hos fastlege og får henvisning til gyn som har peiling på pcos.

Kanskje du er insulin resistent, da kan du få metformin (anti diabetika) og det sammen med forandret kosthold kan hjelpe deg ned i vekt.

Det er vasnkeligere med pcos å bli gravid, men det er ikke umulig.

Det er ikke sikkert du har pcos, du kan jo f.eks "kun" ha for mye mannlige hormoner.

Skrevet

Hei:)

Samme følelse har jeg gått med i det siste, for jeg har hatt samme symptomer som deg i forhold til hårvekst og flere mnd uten mens. Jeg var hos gyn for ett år siden pga samme problem da, men da fant de ikke noe galt. Jeg har ikke slått meg helt til ro med det, så i forgårs bestilte jeg time hos privat klinikk, og fikk komme til allerede i dag. Legen var kjempehyggelig og tok alle mine spørsmål og bekymringer seriøst. Ut ifra det jeg fortalte ham om hårvekst og uteblitt mens var han temmelig sikker på at pcos var det jeg hadde...og den innvendige ul bekreftet mistanken hans. Jeg har altså pcos. Dette er nytt for meg, så nå leser jeg alt jeg kommer over av info. Behandlingen var å la eggstokkene "hvile", og det kunne gjøres ved graviditet eller p-pillebruk. Ettersom det er noen mnd til jeg og kjæresten ønsker å bli gravide valgte jeg pillene for en periode fremover. Om ikke annet så hjelper de hvertfall på hårveksten, noe som er positivt når det går mot sommer:)

pcos er genetisk betinget, og jeg kunne ikke ha gjort noe annerledes for å unngå det. Men nå er det viktig med mosjon og et sunt kosthold, det hjelper positivt på tilstanden. Mye enklere og mer motiverende å trene og spise sunt når en liksom er "nødt", hvis du skjønner:)

jeg ønsker deg lykke til hvertfall...håper du finner ut av hva som er galt:)

Skrevet

Det høres ut som du har pcos ja...

Mannlige hormoner klusser med både eggløsning og hårvekst på de mest ugunstige steder...

Det kan hende du kun har eggløsning en gang hver tredje måned og det kan også hende at du ikke har eggløsning i det hele tatt og kroppen bare blør ut av og til. Og det er dette som gjør det vanskeligere å bli gravid! Få eggløsninger = færre sjanser til å få det til å klaffe

Ofte får vi med pcos noe som heter pergotime for å stimulere eggløsning. Det funker i allefall fint på meg!

Det er dessverre noe større sjanser for sa... :-(

Kostholdsendring kan hjelpe på symptomene og gjøre det lettere å bli gravid. Mange har "kun" gått ned i vekt og fått stabilisert syklusene sine uten medikamenter. :-)

Skrevet

PCOS er bare genetisk betinget i 1/3 av alle PCOS-tilfellene.

De 2/3 som er igjen, har utviklet PCOS på egenhånd, ofte med feil kosthold, for lite mosjon osv.

Dette er grunnen til at overvektige kvinner ofte får diagnosen PCOS, pga at fedme kan føre til insulinresistens og deretter hormonelle ubalanser i kroppen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...