partyoffive Skrevet 24. mars 2009 #1 Skrevet 24. mars 2009 Er det virkelig så ille? Er det så stor forskjell fra fersk disken eller er det bare noe vi innbiller oss? Bruker en del laks, tork, og sei fra frysedisken vi da...hmmm. Fikk langt referat av min kjære svigerinne over helgne om hvor dårlig mat det er for barna mine og hvordan hun ALDRI bruker det hvertfall. Ingen frossen mat var velkommen i hennes hus faktisk. Ja, ja. med gronnsaker sier de jo faktisk at frossne gronnsaker holder seg bedre og at vitaminer og mineraler preserveres bedre i frossen form enn ferske. Kanskje ikke tilfelle for fisk og kjott? Hva sier dere?
fru tekopp Skrevet 24. mars 2009 #2 Skrevet 24. mars 2009 Bruker masse frossen-fisk. Trodde ikke det var noe galt i det? Bruker sei, torsk, laks, fiskepinner, fiskegrateng. Men ikke Kapteinens fyllte. De tror jeg er like sunne som en burger fra Mac'ern.
Gjest Skrevet 24. mars 2009 #3 Skrevet 24. mars 2009 Vi kjøper frossen laks. Fileter som vi legger i form i ovnen med sitropepper og olje eller pesto Kjempegodt og ungene elsker det!
Gjest Sauen venter jente nummer 2 =) Skrevet 24. mars 2009 #4 Skrevet 24. mars 2009 Nei, her på dib er husmødrene ute på havet og fisker middagen mellom tolv og middag...=P Neida, bruker mye fryst fisk vi. Har ikke ork til å gå i butikken hver dag for å handle. Dessuten plukker jeg alltid med meg sjokolade, og jeg tror det er mer usunt å spise sjokolade hver dag enn å spise frossent kjøtt...=P
Den heldige eier av ett barn Skrevet 24. mars 2009 #5 Skrevet 24. mars 2009 Kjøper aldri frossen fisk fa frysedisken. Kjøper ikke fisk på butikker i det store og hele da.
Gjest Skrevet 24. mars 2009 #6 Skrevet 24. mars 2009 Hva gjør du da? Slenger ut fiskestanga en gang i uka?
Gjest Skrevet 24. mars 2009 #7 Skrevet 24. mars 2009 Når vi skal lage gryter og supper bruker jeg frossen-fisk. Kan også bruke frosne laksestykker som jeg bare steker. Men, skal jeg lage litt skikkelig fiskemiddag (røkt torsk, helstekt fisk osv) liker jeg best å bruke ferske råvarer.
Den heldige eier av ett barn Skrevet 24. mars 2009 #8 Skrevet 24. mars 2009 Nei, har andre som gjør det for meg;)
Den heldige eier av ett barn Skrevet 24. mars 2009 #9 Skrevet 24. mars 2009 Slenger ut stanga asså, ikke kjøper på butikken;)
mamarama og lille banan Skrevet 24. mars 2009 #10 Skrevet 24. mars 2009 vi kjøper fisken fra frysedisken, eller så får vi frosset fisk som noen i familien har fisket. jeg er veldig glad i den marinerte laksen fra Findus, den spiser vi ofte
Gjest Skrevet 24. mars 2009 #11 Skrevet 24. mars 2009 Bruker frossenfisk i italensk fiskesuppe, der fungerer faktisk den frosne best!
Miniogmy Skrevet 24. mars 2009 #12 Skrevet 24. mars 2009 jeg bruker frossenfisk, men bruker jo også fersk fisk om jeg har det. kan ikke skjønne hvorfor fersk, fryst fisk skal være så ille? en ting er frityrfisk, som inneholder mye fett, men laks, torsk,sei osv som ikke er tilsatt eller endret, bare fryst, ser jeg ikke noe feil ved å bruke :-)
partyoffive Skrevet 24. mars 2009 Forfatter #13 Skrevet 24. mars 2009 Ser det er flere som faktisk svarer de gjor slik som min 'besserwisser' svigerinne (he-he - ikke at de er det samme..) - at de bruker kun frossen fisk i supper og gryter. 'Jeg vet ikke hva de har i frysedisken engang jeg...' (sitat svigerinne...POFF!, he-he). Ja, ja. Jeg skjonner heller ikke hvorfor det kan være så ille når ingenting er tilsatt fisken/kjottet, og de er ikke den frityrstekte/panerte typen jeg snakker om, men fileter. Tror mange nordmenn har en litt sånn ' ting skal være gjort ordentlig' holdning. Og det er jo i og for seg bra, men noen ganger tror jeg det kan ta litt overhånd. Alt som er 'dyrere' er ikke alltid bedre. frysedisken har liksom fått en slik 'negativ' assosiasjon. 'Grandiosa' seksjonen liksom - 'den holder vi oss unna - vi spiser sunt og bestiller i fersk disken vi!'.
Gjest Gul stjerne Skrevet 24. mars 2009 #14 Skrevet 24. mars 2009 Er vel egentlig bare fiskepinner jeg henter fra fiskedisken. Jeg prøver å følge med når det er kampanjer/tilbud på fersk fisk, og så heller dele det opp sånn jeg vil ha det og fryse ned. Men må innrømme at det ikke blir så ofte. Noen ganger får jeg 20 kg fisk hjemmefra når jeg har vært på besøk, og det holder jo en stund.
Alba44 Skrevet 24. mars 2009 #15 Skrevet 24. mars 2009 Bruker bare frossen fisk, vi. Ikke så enkelt ellers når man bor midt på østlandet. Fersk fisk er vel ikke alltid like fersk har jeg hørt..
Bella Swan Skrevet 24. mars 2009 #16 Skrevet 24. mars 2009 Vi spiser bare fersk fisk, rett fra havet faktisk. Har en mann som fisker.
Gjest Skrevet 24. mars 2009 #17 Skrevet 24. mars 2009 Det er jo paa ingen maate mindre sunt enn annen fisk, men jeg synes smaken ofte er litt toerr. Derfor bruker jeg frossen fisk mest i gryteretter, gratenger og lignende.
erteposen + 4 Skrevet 24. mars 2009 #18 Skrevet 24. mars 2009 Det er jo bare sprøyt, det hun sier. Googler en litt vil du få opp flere undersøkelser som viser at fersk fisk fra mange kjeder ikke har god nok kvalitet fordi den ligger for lenge. Vi bruker mye frossen fisk, og kjøper den i kasser frosset på feltet. Fileter. Om en ikke planlegger er jo det supert med fersk, og en får ofte tak i fiskesorter som ikke er i frysedisken.
cherry coke Skrevet 24. mars 2009 #19 Skrevet 24. mars 2009 Jeg gjør ikke det. Men jeg går heller ikke ut å fisker!=) Kjøper fisk fra den lokale fiskehandleren. Og kjenner stor forskjell både i smak og konsistens. Kanskje jeg er en liten matsnobb? Men so what?;-)
Gjest ->>- Skrevet 24. mars 2009 #20 Skrevet 24. mars 2009 Jeg tror ikke nødvendigvis man kan overføre dette med frosne grønnsaker (som stort sett er like bra næringsmessig som de man får i ferskdisken) til fisk, men kommer heller ikke på noen næringsstoffer som burde forsvinne ved frysing. Dessuten er det en klar smaksforskjell på det meste. Men vi spiser da fisk fra frysedisken, absolutt. Ikke fordi den er bedre/sunnere enn fersk, men fordi den er langt billigere og kan bli riktig god den også. Dårlig mat for ungene dine er det garantert ikke. Det blir mest en smaksgreie - fersk laks er bedre enn frossenfileter, men begge deler duger fint.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 24. mars 2009 #21 Skrevet 24. mars 2009 Alternativet til frossenfisk her er ingen fisk. Og det kan jeg ikke helt se poenget med. Frossen fisk er i alle fall frosset fersk, den du får i ferskvaredisken på butikken kan være godt over en uke gammel
*Kristin25Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒskrållan* Skrevet 24. mars 2009 #22 Skrevet 24. mars 2009 Jeg kjöper gjennom restauranten til mannen min ellers så går jeg på fiske utsalg. Ingen frysedisk på meg. Mest fordi den fisken ofte er fra oppdrett som ödelegger for både små-fiskere og vill fisk i området den er lokalisert (spess i chile). Og når det det blir så mange oppdrettsfisk blir det lett epidimier som må behandles med antibiotica. Dette vil ikke jeg stötte! Å så er jeg så heldig å får tak i fisk billig uansett Jeg oppfordrer alle til å ikke kjöpe oppdrettsfisk!!!!
Gjest Skrevet 24. mars 2009 #23 Skrevet 24. mars 2009 Men mye fra fryseren er jo vill fisk fra havet. Heller det enn oppdrettslaks til 30 kroner kiloen i ferskdisken sier naa jeg. Men aller best liker jeg fersk fisk rett fra havet. Ingenting kan konkurrere med det :-D Jeg tror vi er noedt til a flytt nordover saa jeg faar dekket fiskebehovet mitt jeg.
partyoffive Skrevet 24. mars 2009 Forfatter #24 Skrevet 24. mars 2009 Nei det er ikke fordi jeg tror at frossen fisk er bedre eller sunnere at vi handler en del frossen fisk. Det er fordi det er betraktelig billigere, jeg må ikke gå i butikken så ofte, og det er ingen info. som kan dokumentere at fersk frossen fisk er dårligere/ikke så sunn som fersk. har også hort fra flere hold det samme som nevnt over, at fisken man kjoper i 'fersk disken' slett ikke alltid er så 'fersk'. Så ofte betaler man mere for en 'illusjon' av noe som er sunnere. Smaken...tja. Vi bruker oliven olje, krydder og marinader og pakker i folie o ovnen somregel, har aldri opplevd torr ell dårlig smak. Derimot har vi flere ganger opplevd skikkelig dårlig fiskesmak fra fersk disken både fra Ultra, Meny og fiskebilen som kjorer rundt her. Som 'dopler' sier over her. Fisken i fersk disken kan ofte vre opp til en uke gammel. Min mann har jobbet i Restaurant bransjen i 25 år, og spor alltid de bak disken når fisken kom inn for han kjoper. Lukter og kikker og kjenner, ha-ha. Han kommer ofte hjem m/frossen fisk istedet fordi fersk varene ikke var opp til par.
labine Skrevet 24. mars 2009 #25 Skrevet 24. mars 2009 Jeg bruker fisk fra frysedisken. Den fisken som finnes i den såkalte ferskvaren hos oss tror jeg nemlig ikke er særlig fersk...bor midt på østlandet da...hadde jeg bodd på kysten hadde jeg nok handlet fersk fisk - eller fisket selv
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå