Anonym bruker Skrevet 24. mars 2009 #1 Del Skrevet 24. mars 2009 Hei! Vi har 2 barn, gutt 2.9 og jente 1. Vi bor i engelsktalende utland for tiden og vår sønn går i bhg her 3 dg pr uke(fra ca 7.30 til 12.30). han sier seff hver dag han skal i bhg at han ikke vil....men det sier han stort sett om alt for tiden. he he. jeg er likevel meget usikker på det med bhg. Han har gått der i 5 mnd. De andre snakker bare engelsk og han begynner såvidt å si noen ord han også. I norge har han vært i bhg siden han var 1 år. Har aldri vært noen sak å gå fra ham i bhg. Han har alltid syns det var stas og det hendte titt og ofte at han gjerne var litt besværlig å få med seg hjem igjen... men nå er det helt motsatt. Han skrek og var fra seg i begynnelsen, nå har han gått over til å bare se ned i gulvet og ikke si hadet til oss når vi går....iblant hvisker han at:vil ikke være barnehagen...." og han er superglad når vi kommer å henter han. Jeg har ultra-dårlig samvittighet og tenker at nå syns jeg det har gått altfor lang tid, mtp at han ikke trives.... vet ikke...om han bare lurer meg... eller.... jeg er jo hjemmeværende med minsten og vi har det fint når han er hjemme også, men det er greit med litt tid alene med henne og. For den eldste tar mye oppmerksomhet når han er her. har dere noen gode tips??? Takker og bukker i så tilfellet. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139858060-til-bhg-ansatteplease-hjelp-meg-min-s%C3%B8nn-mistrives-i-bhg/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2009 #2 Del Skrevet 24. mars 2009 Jeg har jobbet i bhg tidligere, men vet ikke hvordan bhg i utlandet fungerer. Men språket er jo sikkert medvirkende til at han føler seg utenfor. Fikk helt vondt i meg når du skrev at han viska at han ikke ville være der. Har du snakka med de ansatte om dette da? Har du mulighet til å bytte bhg, vet jo ikke hvor dere bor, men noen steder har de nordiske bhg, men det har du sikkert sjekka ut! Jeg tror faktisk jeg ville vurdert å ta han ut av bhg etter en stund, hvis det fortsetter å være så ille for han, men hvis dette er et land dere kommer til å bo i er det jo en fordel at han lærer seg engelsk, noe som er lettere hvis han går i bhg. Hvis dere bor der for en periode og skal tilbake til norge etterhvert ville jeg hatt han hjemme hvis det ikke bedrer seg! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139858060-til-bhg-ansatteplease-hjelp-meg-min-s%C3%B8nn-mistrives-i-bhg/#findComment-139862537 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2009 #3 Del Skrevet 25. mars 2009 tusen takk for svar. Setter stor pris på det Jeg har snakket med de ansatte ja, de er litt oppgitt over meg... De mener at jeg skal la han være der lengre pr dag... og de sier at han har det veldig bra der. Han spiser godt(det ser jeg at han gjør) og leker visst bra, og så er han blitt en kløpper i å danse( de har sjelden utetid, har kanskje vært ute 4 ganger i løpet av disse 5 mnd). Jeg tar han med glede ut av bhg, det eneste dilemmaet er at vi ikke ser andre barn her vi bor. Den eneste muligheten han har til det er å fortsette i bhg....eller være med lillesøsteren sin. Det er kanskje greit nok? Hvor lenge syns du jeg skal vente....?? vi har planer om å dra hjem til Norge i løpet av 1-2 år. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139858060-til-bhg-ansatteplease-hjelp-meg-min-s%C3%B8nn-mistrives-i-bhg/#findComment-139863219 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken Anonym Skrevet 25. mars 2009 #4 Del Skrevet 25. mars 2009 Dette høres ikke godt ut for noen av dere. Men det kan nok være noe i det at han burde prøve å få lengre dager. Kan du prøve å levere han nesten med det samme bhg åpner, i noen dager/uker? Jeg har vært borti slike barn før, der det å komme i barnehagen blir litt ekkelt og skummelt, særlig når man ikke går der hver dag, og blir like gode venner med de andre, som gjerne er der hver dag. Om han får være der som en av de første, så kan det være lettere for ham å finne noen å leke med fra starten av dagen, i stedenfor å måtte komme inn i leken til de som allerede er i gang. Dette med språket er nok også vanskelig for en liten gutt, men de forstår mer enn vi tror, da de ofte benytter kroppsspråket mye mer enn oss voksne. Det at han nå begynner å prate litt engelsk, er veldig positivt, og er nok et tidlig tegn på at ting kan bli bedre. Vet ifra min erfaring fra barn med minoritetsbakgrunn, her i Norge, at det kan være fryktelig vanskelig de første månedene, men da går det over når språket kommer, og de blir litt eldre, for da kommer ofte de virkelig gode vennene. Små barn leker jo ofte på siden av hverandre, mens når de blir eldre så finner de sine venner med felles interesse. Dette ble litt rotete forklart, men håper du forstår hva jeg mener? Jeg ville nok også kanskje prøvd å hatt han der litt lengre om ettermiddagen. Når han er der så lite kan det være at han sliter med å finne "sin plass" og sin rolle i barnegruppen, og føler seg litt utenfor. Prøv å ha ham full dag (ikke 9-10 timer, men ikke la ham gå midt på formiddagen) i noen dager/uker, og se om det bedrer seg. Prøv å be noen av de barna han leker mest med, sammen med foreldrene hjem til dere en dag/bli med hjem etter bhg, så han får litt erfaringer med disse barna utenom bhg, som han har litt vonde følelser rundt. Så må du be de ansatte om å øve språk - det må vi her hjemme med barn med minoritetsbakgrunn, og det burde de klare også - hele tiden navngi ting/steder/handlinger osv, uten å presse barnet. Men dere burde bare snakke norsk hjemme, fordi det er utrolig viktig for barn å ha et morsmål å "bygge på" når de skal lære språk. Selvsagt kan dere øve med pekebok eller se filmer med engelsk tale osv, men la den daglige talen foregå på deres morsmål. Ellers så tror jeg ikke noen har vondt av å gå hjemme med lillesøster, men det er jo en del disse barna bare lærer av hverandre. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139858060-til-bhg-ansatteplease-hjelp-meg-min-s%C3%B8nn-mistrives-i-bhg/#findComment-139865966 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2009 #5 Del Skrevet 25. mars 2009 Takk for gode tips. Etter 2 uker begynte vi å levere ham tidlig. Så fikk han også lov til å være på en gruppe som var bittelitt yngre enn ham noen timer på morgenen. (men det syns de ansatte at ble dumt i lengden pga språket)Den gruppen han er på nå er alt fra 2,5 til 8 år.... det er litt av årsaken til at jeg har valgt å hente ham før kl 13 om dagene, for da kommer de eldste, som har vært på skolen, på ala sfo... og jeg syns å merke at han var ekstra beklemt de dagene han måtte være sammen med dem. Nå er det flere mnd siden og det går litt bedre. I dag sa styreren at han var i god form og lekto godt, men var fortsatt veldig stille... Jeg skal la ham være der litt lenger ut på dagen. Så skal jeg se om jeg får snakket med noen av foreldrene, det er litt vanskelig for de er så travle når de leverer/henter. Men jeg skal gjøre en innsats! Takk og bukk igjen! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139858060-til-bhg-ansatteplease-hjelp-meg-min-s%C3%B8nn-mistrives-i-bhg/#findComment-139867319 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2009 #6 Del Skrevet 27. mars 2009 Er ikke barnehage ansatt, men svarer allikevel.. Fra det du beskriver, har jeg inntrykk av at du sender barnet ditt i en amerikansk barnehage. Vi bor også i USA, og min datter har akkurat begynt hun også. Hun var ett år når hun begynte og har aldri gått i norsk barnehage. Tiltross for at barnelegen sa at den barnehagen vi valgte var en av de aller mest seriøse, tok det lang tid før hun slo seg til ro. Tror opplegget i barnehagen er veldig forskjellig i USA i forhold til hva man forventer i Norge. Det er generelt mange flere barn pr ansatt i USA enn i Norge. I gruppen 18 måneder og oppover er det 9 barn pr voksen (vet ikke hva som er normen hos dere, og hos oss er det noe færre, men dog..) Har ikke inntrykk av at de ansatte driver med bevisst språkstimulering, og jeg har heller ikke inntrykk av at de ansatte engasjerer seg i lek med barna, eller at de tar initiativ til lek og læring i noe særlig grad. De ansatte tar av seg de praktiske tingene, gir mat, skifter bleier, gir litt trøst hvis de gråter og er tilstede i rommet, selv om de ofte er opptatt av praktiske ting og ikke barna. Kanskje sønnen deres føler seg utenfor fordi han ikke får til å kommunisere med de andre barna, og fordi det ikke blir tilrettelagt med aktiviteter som han kan være med på sammen med både de ansatte og de andre barna. Kanskje han blir gående mye for seg selv, og rett og slett føler seg utenfor. Kanskje han syntes det er vanskelig at han ikke får like mye oppmerksomhet som det han var vant til å få i barnehagen i Norge? Tror ikke barn, hverken norske eller amerikanske har det vondt i amerikansk barnehage. Men de blir, etter min oppfatning, mindre stimulert. Derfor sender jeg min datter (som du) for et kortere tidsrom slik at vi har masse tid til å lese bøker, gå tur ute, og snakke sammen når vi er hjemme. Vurderer faktisk å sende min datter til Montessori når hun er stor nok om et par måneder. Der er det mer fokus på aktiviteter og læring, noe jeg tror min datter vi trives med da hun er en veldig aktiv og oppmerksom liten frøken. Det kunne kanskje vært et alternativ for deg også? Montessori som jeg skal bruke har 'skole' fra 8.30 til 2.30 hver dag. Før og etter den tid kaller de det barnehage, da det kun er fri lek. Vi skal benytte oss av 'skolen', og ha henne hjemme resten av dagen. Selvfølgelig er det ikke skole i vanlig forstand, men de har forskjellige aktiviteter. Tar for eksempel frem dyrefigurer, snakker om dem, lærer de å gjøre praktiske ting selv, som å rydde etter at de har spist, osv. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139858060-til-bhg-ansatteplease-hjelp-meg-min-s%C3%B8nn-mistrives-i-bhg/#findComment-139877233 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå