Gå til innhold

På vei i kjelleren

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg merker at jeg er på vei langt ned nå. Har ikke blitt gravid etter seinaborten i november. Nå står EL for døra, men det er så jeg gruer meg til hele prøvinga. Gruer meg til skuffelsene. Den verste skuffelsen kommer nesten fordi det er så mye snakk om hvor lett det er å bli gravid etter en abort, og jeg hadde regnet med at jeg skulle vært det nå. Men tida går.

På toppen av det hele har det dukket opp flere gravide i bekjentskapskretsen, folk som har termin like etter at min lille skulle vært født. Folk som bare har blitt gravide, og til og med fått fine resultater på duotester og alt det der. Klarer ikke å takle det noe særlig, går rett i kjelleren av å høre om det. Er my trist og sint, og kjenner jeg begynner å bli bitter.

Veit det er noen som deler båt med meg her inne. Noen som har konstruktive råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjære deg!

Nå er vel kanskje ikke jeg akkurat den du tenkte først på da du ønsket deg råd her inne, men jeg sniker meg nå inn og gir deg en god klemmm allikevel.

Det er ikke godt å lese at du har det så innmari trasig og leit, graviditet og barn skal jo være en lykke og velsignelse, ikke stress og mas og nye nedturer..

Jeg har dessverre ingen gode råd og erfaringer å dele med deg når det gjelder dette, men en ting vil jeg si; Gi nå ikke opp! Prøv så godt du kan å legge de negative følelsene på hylla og stå på! Gi dere selv litt tid så vil dere lykkes til slutt skal du se:-)

Skrevet

Jeg føler så med deg, men du må ikke gi opp håpet. Søndag var det akkurat 3 år siden jeg mistet min lille engel, etter halvgått svangerskap. Jeg ble gravid igjen 4 måneder senere, men det endte i MA etter 10 uker. Etter MA'en virket det som om kroppen ikke ville komme igang igjen, det var uregelmessige sykluser, og jeg var ganske langt nede. Men, jeg fikk utredning på sykehuset, og det viste seg at jeg hadde EL, og det rare var (var det kanskje psykisk også) at inkl den syklusen, så var syklusen normal igjen etter det, og da ble jeg fort gravid, totalt 7pp etter MA'en.

Det er håp, gi deg ikke, jeg gir meg heller ikke, har uregelmessig mens siden jeg fikk den tilbake i september, men ammer fortsatt så det har kanskje også noe med saken å gjøre. Men, jeg venter ikke lenge nå før jeg spør om utredning igjen. Jeg blir jo ikke yngre med årene.

Vi får støtte hverandre gjennom prosessen. Jeg vet det kan være vanskelig, og at man kan være ganske langt nede hver gang tante dukker opp igjen. Jeg tror faktisk at det psykiske også kan ha en innvirkning, så vi må prøve å ikke blir for negative, og fokusere på det positive, nemlig det vi har. Du har jo også en fra før, og jeg har verdens nydeligste datter. For meg var det tøffere forrige gang, for da hadde vi ikke noe barn enda. Jeg håper det kan hjelpe også deg å tenke slik.

Klem

• 2 uker senere...
Skrevet

Huff...føler med deg og vet hvordan du har det...

Det er noe %&&$#%&/(&/ hele greia...jeg kan snart ikke fatte at noen blir normalt gravide...men det gjør de jo og opp dukker de som paddehatter.

Jeg har barn rundt meg som er født når alle mine "forsøk" var negative...værst er det med en gutt jeg kjenner som er akkurat like gammel som den vi misstet...

Tøfft er dette...hvordan komme videre?

Skrevet

Uff, jeg har fulgt dine innlegg fra sidelinjen og kjent meg GODT igjen ettersom jeg i snart 3 år har vært nede i kjelleren hver måned... Det er vanskelig å komme opp igjen og som du nevner så har det vært MANGE andre gravide i løpet av denne lange perioden. I begynnelsen tenkte jeg at jeg sikkert ble snart gravid og fikk barn like etter dem. Så begynte årene å gå og deres små begynte i barnehagen. Da var turen i kjellern lengre ned og det tok lengre tid å komme opp igjen.

Vi bestemte oss for IVF (prøverør), og nå sitter jeg her med den 3. CB testen siden i går og den lyser +/positiv! Dette var vårt 2. forsøk, men første hos Hausken i Haugesund. Nå betyr ikke dette at jeg råder deg til IVF, for det må vel sies at det er litt av en hormon "rollarcoaster" og skuffelsen ble desto høyere når det ikke gikk.

Jeg har to barn fra før og de er snart 6 og 4 år gamle. De ble jeg superlett gravid med, men etter en MA ett år etter at nr. 2 kom var det helt slutt på positive tester. Nå er jeg selvfølgelig glad for at jeg gikk for IVF, og håper jeg skal holde meg gravid i 8 måneder til!

Lykke til, det er ALLTID håp, spesielt for deg som allerede har gått gravid og vunnet 1. prisen en gang tidligere!!!

Stor trøsteklem

Skrevet

Takk for svar, og gratulerer masse til deg, gammel (p)røver!

Så artig at du er gravid nå!

Jeg tror også at jeg vil vurdere assistert befruktning hvis ikke spiren sitter snart. Ganske rart, jeg trodde liksom at jeg kanskje etter en stund vill akseptere å gi opp og si jaja, det blir sannsynligvis ikke flere barn. Tror jo at det kan gå på naturlig vis ennå, da, men vil ikke klare å bare legge det på is.

Hører gjerne litt mer om prøveprosessen din. Hvem vil du anbefale? Hva koster det?

Skrevet

Hei!

Jeg var utrollig heldig hos klinikk Hausken; fikk time nesten på dagen og startet med spray dagen etter at jeg hadde vært der. Jeg hadde hørt her inne på BIM at de var flinke på oss med overmodne egg, og det stemte på meg! Jeg fikk litt færre follikler, fikk ut 6 egg, 4 ble befruktet, 3 var bra på dag 2 og to gode på dag 3. Jeg satt inn begge de gode, og i dag fikk jeg vite ut i fra hcg økningen at jeg trorlig bærer på to små der inne!!! Jeg skal til UL neste fredag og er selvfølgelig SÅ spent!

Jeg betalte en pakke på 3 forsøk (44 000) til prisen av 2. Ett forsøk koster altså 22 000,- i tillegg kommer medisin, men etter at du har brukt 15 000 får du dekket ca to forsøk til (NAV). Denne pakken kan du ku inngå avtale om hvis du ikke har fylt 40 år. Jeg synes det er en trygghet å vite at jeg har to forsøk til om det ikke blir noen baby om 8 måneder... Sjansene for MA/SA er jo ikker mindre med økende alder...

Om jeg ikke hadde blitt gravid der ville jeg allikevel anbefale dem; de er utrolig hyggelige, nære og raske med tilbakemeldinger f.eks hvor mange som ble befruktet, kvalitet osv! Og de ble helt ekstatiske når jeg ringte og sa jeg var gravid.

Lykke til, uansett hva du prøver!

Klem

Skrevet

Takk for svar. Fint å høre om deg, så spennende at det kanskje bli to! Meld fra så snart du har vært på ultralyd.

Jeg har vært hos akupunktøren min i dag. Hun anbefaler meg å ta kontakt med en gynekolog for litt utredning og eventuell hormonbehandling nå. Jeg er livredd for at de skal finne at det er skikkelig galt fatt, at jeg for eksempel ikke har brukbare egg igjen.

Får prøve å tenke positivt!

Skrevet

Jeg ville bare si; få hjelp!! Det er utrolig hva helsevesenet kan hjelpe oss med, det er bare viktig å søke hjelp så fort som mulig. Da slipper man alle måneder med uvisshet, redsel, tårer....... Og den dagen du går til din første utredningstime, er jeg sikker på at du slapper mye mer av! Når du nå har begynt å grue deg til å prøve, er det kommet altfor langt. Lykke til:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...