*Hønemora* Skrevet 24. mars 2009 #1 Skrevet 24. mars 2009 Jeg fikk i dag lønnslippen og syns det var trukket mye skatt. Jeg har tabell 7112, og arbeidsgiveren hadde trukket kr 6741 i skatt av en bruttolønn på 22103. Jeg leita litt på nett og fant tabell 7112 for 2009, der står det at jeg skal trekkes kr 5001 når bruttolønnen er 22103. Er det jeg som ser feil på nett? Finnes det flere varianter av tabell 7112, eller er det arbeidsgiveren som har gjort en feil her?? Skjønner ingenting jeg...
En snupp - og en knert i magen Skrevet 24. mars 2009 #2 Skrevet 24. mars 2009 Du har ikke jobbet overtid eller ekstra? For da er det som regel i tillegg trukket 36 % av de timene det gjelder. Ellers har jeg ingen ideer, dessverre.
*Hønemora* Skrevet 24. mars 2009 Forfatter #3 Skrevet 24. mars 2009 Nei, har ikke jobbet noe overtid eller ekstra, dette er grunnlønn.
Gjest Sauen venter jente nummer 2 =) Skrevet 24. mars 2009 #4 Skrevet 24. mars 2009 Det er bare en versjon av tabell 7112, og der er det som du sier 5001 kr skattetrekk på 22103 kroner. Men har du jobbet overtid vil det som regel trekkes 36% skatt av dette. Gjerne også hvis du har fått bonuser, tillegg e.l.
Gjest Sauen venter jente nummer 2 =) Skrevet 24. mars 2009 #5 Skrevet 24. mars 2009 Hm, da er det noe feil.. sjekket for 14 dagers-periode også, men da er det på 7877 kroner så... Jaja, du får det vel igjen til neste år=)
megogdetretrolla Skrevet 24. mars 2009 #6 Skrevet 24. mars 2009 Dersom det bare er trukket skatt av den vanlige lønnen din (ikke overtid, naturalytelser etc.) så stemmer det du har funnet ut. Ser på lønnslippen om de har trukket prosenttrekk av noe.
*Hønemora* Skrevet 24. mars 2009 Forfatter #7 Skrevet 24. mars 2009 Hmmm da har jeg altså blitt trukket ca 1700 for mye, ser også at de har trukket for mye forrige måned også, men da tjente jeg mye mindre så jeg la ikke merke til det. Tror kanskje jeg må ta en tlf til lønningskontoret. Håper de kan etterbetale, jeg trengte egentlig virkelig disse pengene nå :-(
2søtesmåh Skrevet 24. mars 2009 #8 Skrevet 24. mars 2009 Man kan ikke etterbetale allerede trukket skatt..Det er ikke LOV å trekke mindre skatt en måned om det er trukket for mye måneden før... Mulig noen kan "Omgåes" dette regelverket.. Men om tabellen står riktig på lønnsslippen din så skal trekket være automatisk.. Hvis det lønnes via et godkjent lønnssystem/program med oppkobling til internett for elektronisk innlevering av oppgaver... Siden det er snakk om å kontakte lønnskontoret så antar jeg at det er en større bedrift med eget lønnssystem slik at tabelltrekk som legges inn p lønnsmottakere gir automatisk "riktig" beregning av skatt. Ring og hør med de,- men ikke forvent at du kan få etterbetalt evt for mye trukket skatt..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå