Anonym bruker Skrevet 24. mai 2009 #26 Skrevet 24. mai 2009 Finnes det en måte det er rasjonelt på? Ellers er det fint at du har fått fikset de psykiske problemene dine (små eller store) ved selv suggesjon. Det er en av de metodene som gir gode resultater. Det er IKKE stuerent å tro på horoskoper. De som gjør det er virkelig sinnsykt teite (værre enn relgiøse). Og de som leser dem for moroskyld er ikke så stort mye bedre. Å tro på en gudommelighet er ikke nødvendigvis ignorant. Problemet er at menneskets primære dyd er å bruke hjernen sin mest mulig på vanskligst mulig problemstillinger. Det rimer dårlig med å velge enkle løsninger på noen veldige vansklige spørsmål. Dersom menneske forkaster den reflekterende og kritiske hjernen til fordel for ukritisk overtro er vi ikke stort mer enn apekatter.
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2009 #27 Skrevet 24. mai 2009 All overtro er like ille. Om det er statsrelgion eller ikke. Problemet med religioner er at de fleste møter dem i misjons sammenheng. Horoskopet i avisen bare står der. Er du tett i nøtta så leser du det. Er du smart lar du være. Hvis du vokste opp i Norge for 20 år siden så fikk du ikke akkurat ett nyansert og kritisk bilde av religioner på skolen. Troende tolerer nok ikke troende i større grad en motsatt fordi det er vanskelig å argumentere mot noen som ikke baserer livssynet sitt på fri fantasi. Troende er en trussel fordi vi lever i ett demokrati hvor alle har like mye å si. Demokratiet er ikke særlig godt tjent med at dumme mennesker grupperer seg og dytter i samme retning. Da blir resultatet dårlig. Men grupperinger med dumme mennesker behøver ikke å være relgiøse. Min primære grunn for motstand mot relgion er rett å slett at jeg ikke liker mennesker som handler utifra irrasjonelle fantasier. Mennesker som handler utifra følelsene sine er like irriterende. Hvordan kan man respektere noen som velger å ignorere menneskets største naturlige fortrinn, rasjonell tenkning, til fordel for sin egen fanatasi? Ville du respektert meg og trodd at jeg var ved mine fulle fem om jeg sa at jeg trodde på en ordrett tolkning av J.R.R Tolkiens Ringenes Herre? Hjernevasket er du hvis du tror med overbevisning på noe som det ikke finnes rasjonelt grunnlag for å tro på. At "det ikke finnes noe.." finnes det et rasjonelt grunnlag for.
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2009 #28 Skrevet 29. juni 2009 hva vet du om vi sløser bort våre liv?? vi syntes jo dette ER livet...hmmm
mamma1980 Skrevet 5. juli 2009 #29 Skrevet 5. juli 2009 jeg respekterer alles syn uansett om dem tror på Donald Duck , Jesus, snåsamannen eller seg selv....
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2009 #30 Skrevet 6. juli 2009 Det er ett hav av forskjell på å repektere noens syn på noe, og på å respektere noen. Ville du virkelig kunne tatt noen på alvor, som trodde helt og holdent at Walt Disney er gud og at Donald var hans profet? For meg blir det bare for tullete. Jeg kan repektere deres rett til å tro hva de vil, men å anerkjenne troen deres blir for mye. Hvor mye fri fantasi skal til for at noens syn på noe blir for tullete for deg?
mamma1980 Skrevet 21. juli 2009 #31 Skrevet 21. juli 2009 enkelt å svare på. man kan ikke vite hva babanen smaker før man har tatt av skrallet...ikke sant...? smak og kjenn at jesus er god, ikke nekt på noe du ikke har prøvd
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2009 #32 Skrevet 21. juli 2009 Du kan spise bananen med skallet på. Egentlig er vel det å være religiøs og det å spise banan med skallet på to sider av samme sak.. Jeg nekter ikke på noe jeg ikke har prøvd. Det er mulig at jesus er god. Det er den ekkle ettersmaken av selvbedrag jeg ikke liker.
mamma1980 Skrevet 21. juli 2009 #33 Skrevet 21. juli 2009 du kan ikke si noe om at du ikke liker "selvbedraget" som du kaller det når du ikke har prøvd noe!...seriøst altså hehe.. hadde du prøvd det så hadde saken vært annerledes...
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2009 #34 Skrevet 22. juli 2009 Jeg beklager. Jeg burde skjønt at den religiøse hjernen din ikke forsto at setningen: "Jeg nekter ikke på noe jeg ikke har prøvd." Deretter fulgte jeg opp med utsagnet: "Det er mulig at jesus er god." Det var klønete formulert og en logisk umulighet. Det jeg burde skrevet er: "Det er mulig du syntes jesus var god."
Relu Skrevet 1. september 2009 #36 Skrevet 1. september 2009 Jeg tror ikke jeg kan kalles kristen, men jeg må innrømme at etter å ha lest debatten her, er det ikke tvil om hvem som fremstår som "dum" og "umoden" her.. (uten at jeg vil påstå at jeg er et geni på noen måte heller) Evolusjonsteorien har mange indisier som støtter opp under sine teorier, men, som påpekt tidligere, det er fortsatt en TEORI, derav navnet evolusjonsTEORI. Personlig tror jeg den stemmer, men hvordan man ut fra det kan påstå at kristne eller andre troende mennesker er naive og dumme, eller tar feil, for den saks skyld, kan jeg bare ikke fatte. Det er ingen som tvinger en til å ta bibelen hundre prosent bokstavlig. Slik jeg ser det er det sannsynlig at bibelen ble skrevet på en måte som skulle være forståelig for de menneskene som levde på den tiden den ble skrevet, og da var det fornuftig å forenkle ting ved å nedskrive det som historier, ligninger osv. Det ville også blitt ramaskrik på den tiden, dersom noen hadde latt kvinnene skrive i den, så de ble naturlig nok utelatt. Ergo tror jeg man må tolke bibelen så godt det lar seg gjøre, uten å forandre hovedbudskapet, som for meg er; 1. Det er kun EN gud, og han har skapt verden. (kanskje det var han som fikset big bang for den saks skyld? ) 2. Han er snill, rettferdig, tilgivende osv... altså et eksempel på hvordan VI burde være mot hverandre! Det er ingen som vet med hundre prosent sikkerhet, før vi er døde, hvem som har rett.. og hvem som eventuelt tar feil.. Kanskje ingen egentlig tar feil, og ingen egentlig har rett? Kanskje ikke det ene nødvendigvis utelukker det andre? Tror man på gud, (en god energi/kraft, eller hva man nå vil kalle det), må man også tro på djevelen (en negativ energi/kraft el), og det utelukker da ikke hverken at det finnes engler, eller hvileløse skapninger som ikke har klart å komme over til den andre siden.. eller at jorden ble skapt , ikke oppsto av seg selv.. Ser ikke helt problemet her...
mamma1980 Skrevet 2. september 2009 #37 Skrevet 2. september 2009 hei jeg tror på gud etter at jeg ble kallet i hjertet mitt til å tro på ham. også fordi jeg kjenner han i mitt hjerte og at jeg får hjelp av ham stadig gjennom bønn og i hverdagen ellers. naturen og vi og alt som er her på jorden og universet ++ vet jeg er skapt av gud for dette kan ikke skape seg selv. ingenting kan skape seg selv. men du snakker om fysisk bevis av Gud...men han kan ikke bevises verken logisk eller naturvitenskapelig. likeså som en kan bevise kjærlighet på den måten.bibelen forteller at han ikke kan sees og vi overleve etter å ha sett ham. 2 mos 33,20 (gamle testamente) Du kan ikke få se mitt ansikt,» sa han, «for det menneske som ser meg, kan ikke leve.» 1 tim 6,16 (nyr testamente) den eneste som er udødelig,som bor i et lys dit ingen kan komme, han som intet menneske har settog ingen kan se.Ham tilhører ære og evig makt!
Nøtteliten_venter_gutt_5.jul:) Skrevet 6. september 2009 #38 Skrevet 6. september 2009 ingen kan påstå om gud finnes eller ikke med fakta...men det er en grunn at det kalles TRO... jeg tror på gud, og hadde det ikke vært for det så vet jeg ikke hvordan jeg skulle taklet fødselsdepresjonene mine. jeg ble ikka troende pga det, har alltid vært det. det var en gang en teoretiker som sa: tror du på ingenting og gud finnes har du tapt tror du på gud og gud ikke finnes er du like langt tror du på gud og gud finnes har du vunnet... man taper ingenting på å tro...
Anonym bruker Skrevet 7. september 2009 #41 Skrevet 7. september 2009 joda, tid som man kunne brukt til andre ting... bedre ting... Gått på ski tur med barna isteden for i kirken hver søndag. Man taper troen på seg selv som et selstendig tenkene menneske som kan ta konsekvensene for sine egne handlinger. Jeg gjør mye godt for de rundt meg, familie, venner og naboer. Og jeg gjør det for jeg vil, for jeg mener det er bra. Ikke takk gud, takk deg selv. De som faktisk gjør gode ting rundt seg. Kristne gjør veeldi mye godt rundt om kring for alle forskjellige mennesker. Det irriterer meg bare at de ikke kan gjør det av seg selv, men må gjøre det i regi av gud... What goes around comes around, TROR jeg.
Anonym bruker Skrevet 11. september 2009 #42 Skrevet 11. september 2009 Må si meg enig. Han var ikke mye til filosof han teoretikeren. Eller så var han veldig redd for å dø.. Og Kristne gjør ikke gode ting i regi av gud. De gjør det for sin egen del. De vil bare ikke innrømme det.
mini1987 Skrevet 20. september 2009 #43 Skrevet 20. september 2009 En som er hjernevasket er en som ikke undersøker tingene selv,men følger bare flokken. Det ser vi blandt religiøse og blandt dem som ikke tror på en Gud. Jeg ville tippe at de ferreste som tror på utviklingslæren har studert dette selv. De "tror" på dette forde de har lest noe andre skriver, -eller andre forteller. De velger det de vil tro er riktig. Også religiøse personer velger ofte hva de skal tro- uten å gjøre seg nevneverdige anstrengelser for å finne ut hva bibelen egentlig lærer Mange hevder at de ikke tror på en gud ,forde de ikke kan se ham. Det er et dårlig argument. Vi tror på en mengde ting vi ikke kan se.-vinden,tyngdekraften ,elektrisiteten, osv. .Vi tviler ikke på at vinden finnes, for vi ser virkningene av den. Vi ser og virkningen av guds eksistens,ved alt vi ser rundt oss. Noen må ha skpt dette. Bibelen sier :Et hus må jo alltid være bygd av noen, men gud er den som har bygd allt
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2009 #44 Skrevet 1. oktober 2009 En som er hjernevasket er en som er blitt utsatt for en behandling som har gjort vedkommende ute av stand til å bestemme over sine egne tanker. Det er en markant forskjell på å tro på noe du kan etterprøve hvis du vil, og å tro på noe som det ikke finnes noen indiser for at er sant. De som velger å tro på noe som ikke kan etterprøves har ikke rom for å ha ett kritisk forhold til sin tro. Dersom du ikke kan se vinden, må du gå ut en dag det blåser. Du kan kanskje ikke se luftmassene som beveger seg med det blotte øyet, men du kan se effekten av det. Og det tar ikke store hjernen for å skjønne hva som skjer (vi kan forøvrig se vinden med radar). Tyngdekraften kan du ikke se. Den er definisjonen av det som skjer når to legmer tiltrekker seg hverandre. Tyngdekraften er en teori som prøver å forklare hva som skjer når du mister en kopp i gulvet. Kan du ikke se elektrisiteten må skru på lyset. Da ser du hva som skjer når elektronene passerer gjennom wolfram tråden i glødepæra eller gassen i sparepæra. Vi tror ikke på vind, tyngdekraft og elektrisitet. Vi har sett at den faktisk er der. Selv ikke du tror på vinden. Hvis man ikke tror på en gud fordi man ikke kan se ham, mener man at man kan ikke se noe i verden rundt seg som _bare_ kan forklares av at det må finnes "en gud". Tanken om at "Noen må ha skapt dette" er en logisk brist, som er veldig vanlig, nesten naturlig, for mennesker å begå. Vi tenker det fordi vi selv lager ting og fordi vi tilpasser oss det miljøet vi er i. Det gjør at vi tenker: "Denne planeten passer bra for meg. Lurer på hvem som lagde det?" Det er ingenting vi kan se som gjør at nesten alt som skjer i universet skjer. Vi ser ingen indikasjoner på at noe skjer som følge av en bevisst vilje. Faktisk har vi aldri sett sikre indikasjoner på at det finnes noe som vi kan kalle bevisst vilje utover menneskene (og muligens våre nærmeste slektninger blant apene). Det at du ikke kan forklare alt du ser rundt deg betyr ikke automatisk at det er laget av "noen". Det betyr bare at du ikke forstår alt du ser rundt deg. Det er alltid en årsak til at noe skjer, men nesten aldri en grunn.
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2011 #45 Skrevet 24. mai 2011 Hvis du er så vis som du fremstår bør du vite bedre enn å kalle andre dumme bare fordi de ikke forstår.. Skriver dette veldig sent men man er ikke dum om man tenker litt annerledes enn andre!!
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2011 #46 Skrevet 29. mai 2011 hehe den var god du !! ja jeg er ikke hjernevasket selv om jeg tror på jesus. bibelen forteller at det skal bli motstand og motargumenter osv på "vår lære"....og det stemmer ikke sant ? skremmende...mange profetier som er oppfylt også som man ser den dag i dag har skjedd osv... også profetier fra gt som er blitt oppfylt i nt osv osv... jeg tror på jesus IKKE fordi ANDRE sa/sier det til meg men MIN opplevelse av det hele. en gang måtte jeg bare ramle ned på kne for den kjærligheten som den hellige ånd kom med klarte jeg ikke å stå oppreist...måtte bare RETT ned på kne... jeg kjenner jesus i hjertet mitt en følelse det ikke kan gå an å beskrive om en ikke tror helhjertet på jesus. dere som er "imot" jesus osv prøv det da vel før en hetser og prater dritt om det. man kan ikke si man ike liker noe uten å smake det ! man sier ikke "jeg liker ikke poteter" når man ikke har smakt det ! smak jesus og kjenn han er god
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2011 #47 Skrevet 5. desember 2011 Jeg har bare ikke sterk nok tro til å klare å tro på evolusjonsteorien, jeg Men jeg vet at jeg vet, og det er mer enn nok for meg. Tenk bare, jeg har jo hørt alle argumenter som finnes (har mange ateist-venner som ønsker å "omvende meg"), men likevel så bare vokser troen. Jeg tror på Gud fordi jeg har en levende relasjon med han. Dessuten har han gjort mange mirakler i livet mitt. Momentant helbredelse av vondt kne, kink i nakken, kronisk øreverk, leddbetennelse i hele kroppen osv. Jeg vet at jeg vet. Hvorfor sløser jeg bort livet mitt? Nå vil jeg ikke kalle det å sløse bort livet, men jeg forstår at du ser på det sånn. Grunnen til at jeg tok imot frelsen, var fordi jeg forstod at Jesus faktisk var glad i meg, og jeg ville ha fred i livet mitt og for evigheten. Èn ting finner jeg kanskje litt spesiell; Hvorfor er mennesker skapt med åndelige behov (ja, dette er noe mange utviklingsteoretikere er enige om) dersom det ikke skulle finnes en åndelig virkelighet?
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2011 #48 Skrevet 21. desember 2011 Næh? Det må jo bare være en gudommelig, allvitende makt som klarte å forutse at om du tror på at en snekker for 2000 år siden, var Guds sønn og menneskenes frelser, vil du møte motstand! Imponert! *klapp... klapp... klapp...*
Gråsonen Skrevet 21. desember 2011 #49 Skrevet 21. desember 2011 Jeg er ikke kristen, har ikke døpt barnet mitt og er selv ikke døpt. Har ingen tro på gud men jeg tror det levde en god mann ved navn Jesus som gjorde masse gode ting for folk! å ha troen til menneskene og det medmenneskelige står sterkt hos meg! Det er en tro og jeg vil gjerne bli respektert for den! Derfor kan jeg godt forstå kristne som ønsker å bli respektert for deres tro!
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2011 #50 Skrevet 21. desember 2011 Har nå lest litt her inne, og det skremmer meg virkelig at voksne folk i 2009 kan være så hjernevasket når det gjelder ting som skjer i samfunnet vårt. Hvorfor tror dere egentlig på Gud? Det finnes jo ikke et eneste fysisk bevis på at Gud finnes. Så hvorfor sløser dere da bort livene deres på dette? Skjønner ikke hvorfor du bryr deg om hva andre tror på LizzyG!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå